شوت دغدغه‌ها به اوت


شوت دغدغه‌ها به اوت

زهرا بلندی-خبرنگار:بعد از طلوع آفتاب برخلاف روزهای دیگر با کوله ورزشی از خانه بیرون آمدند.

فارغ از به دست آوردن درآمد روزانه، تنها دغدغه‌شان بازی آبرومندانه در مسابقه فوتبالی است که با حضور پیشکسوتان فوتبال و فوتسال در مجموعه ورزشی شهید مدرس برگزار خواهد شد. صحبت از بچه‌های‌کاری است که عاشق فوتبالند، اما به دلیل مشغله‌های متعدد نمی‌توانند زمان زیادی را به ورزش اختصاص دهند و اغلب استعدادهایشان نهفته می‌ماند. تدارک بازی دوستانه این بچه‌ها در مقابل بزرگان فوتبال از اقدامات خوب سازمان ورزش شهرداری تهران است که با هدف استعدادیابی و ایجاد انگیزه برای این قشر از افراد جامعه به تازگی در منطقه ۲۰ کلید خورده است. برای آشنایی با جزئیات این طرح در نخستین دوره از مسابقات این گروه حضور پیدا کرده‌ایم.

جثه‌های متوسطی دارند و لباس‌های نارنجی رنگ به تن کرده‌اند. زانوهایشان را کش و قوس می‌دهند و آهسته می‌دوند تا وارد زمین ‌شوند. صدای فریادهای «حمله حمله حمله، باید بشید برنده!» تماشاگران در محوطه پیچیده است. ورود چهره‌های ورزشی همچون «بهنام ابوالقاسم‌پور»، «رضا حسن‌زاده» و «مهدی امیرآبادی» بازیکنان سابق تیم‌ملی در تیم پیشکسوت بنفش‌پوشان تشویق‌ها را به اوج رسانده است. ابوالقاسم‌پور که مهم‌ترین نقش را در تجمع امروز هم‌تیمی‌هایش داشته، می‌گوید: «حضور پیشکسوتان فوتبال در مناطق جنوبی علاوه بر ایجاد انگیزه و گرایش بیشتر بچه‌ها به ورزش، فرصت خوبی برای پیشکسوتان محسوب می‌شود تا به محله‌های قدیمی خود سر بزنند، با دغدغه‌های اهالی محل آشنا شوند و قدمی برای آنها بردارند.» او با اشاره به اینکه این طرح باید ادامه داشته باشد، می‌گوید: «سعی داریم با همه چهره‌های ورزشی ارتباط بگیریم تا با مشارکت آنها در مناطق دیگری همچون ۱۶، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ هم از این دست برنامه‌ها اجرا کنیم.»
«مهدی سیدعلی» داور ملی و لیگ برتر، یکی دیگر از چهره‌های برجسته‌ای است که وظیفه داوری این مسابقه را برعهده دارد. سیدعلی در سوت می‌دمد و بازی آغاز می‌شود. با ورود نخستین گل بچه‌های نارنجی‌پوش به داخل دروازه پیشکسوتان، هیجان بازی بیشتر شده و تماشاچیان از خوشحالی به هوا می‌پرند. نوبت به حمله تیم مقابل می‌رسد. یکی در میان، هر دو تیم توپ را از هم دریبل و روانه دروازه می‌کنند.
شناسایی استعدادهای محله‌های جنوبی
این بازی فوتبال شامل ۲ نیمه ۱۵ دقیقه‌ای است. بعد از اتمام نیمه اول، سراغ «مهدی امیرآبادی» می‌رویم. در حالی که نفس‌هایش به شماره افتاده، روی نیمکت می‌نشیند. این ساکن قدیمی منطقه ۱۴ با اشاره به اینکه تدارک بازی فوتبال بین بچه‌های کار و پیشکسوتان نتیجه تدابیر خوب شهرداری تهران بوده است، می‌گوید: «قبلاً هم در چنین برنامه‌هایی شرکت داشتم، اما امسال این طرح با انسجام بیشتر و قوی‌تری اجرا می‌شود. هدف ما از مشارکت در چنین طرحی این است که به این بچه‌ها یادآوری کنیم تنها نیستند و ما برای کسب موفقیت تمام قد کنارشان هستیم و از آنها حمایت می‌کنیم. » وی ادامه می‌دهد: «چنین برنامه‌هایی می‌تواند در شناسایی استعدادها مؤثر باشد و از روی آوردن بچه‌های آسیب‌دیده به مسیرهای نادرست جلوگیری کند. من از حضور در چنین برنامه‌هایی عمیقاً لذت می‌برم و هرجا نیاز باشد با افتخار مجدداً همکاری خواهم کرد. » تماشاچیان دور «رضاحسن‌زاده» کاپیتان سابق تیم استقلال حلقه زده‌اند تا با او عکس بگیرند. این فوتبالیست که از ساکنان قدیمی محله عباسی منطقه ۱۷ بوده است، می‌گوید: «افرادی مثل من که در محله‌های جنوبی رشد کرده‌ایم، به خوبی با شرایط سخت برای پیشرفت در این مناطق آگاهیم.» او با قدردانی از اقدام خوب شهرداری منطقه ۲۰ می‌گوید: «برگزاری چنین مسابقه‌هایی به‌خصوص در فصل تابستان که بچه‌ها اوقات فراغت بیشتری دارند، در شناسایی استعدادها و نهایتاً داشتن جامعه‌ای سالم مؤثر خواهد بود.»

ما را فراموش نکنید
تفاوت این مسابقه با رقابت‌های دیگر این است که نتیجه بازی برای هیچ یک از تیم‌ها اهمیتی ندارد. مهم ایجاد نشاط است و داشتن یک روز شاد و بی‌دغدغه. بعد از نواختن سوت پایان، اعضای هر دو تیم از هم قدردانی می‌کنند و از زمین خارج می‌شوند. سر و صورت «سید هادی» خیس است. بعد از نوشیدن آخرین جرعه بطری آبی که در دست دارد، لبخند می‌زند و آمادگی‌اش را برای پاسخ دادن به سؤال‌های ما اعلام می‌کند. او دروازه‌بان تیم بچه‌های کار است و می‌تواند به جای همه دوستانش از حس و حالشان حرف بزند. با بیان خوشحالی از حضور در این مسابقه می‌گوید: «عاشق فوتبالم و موفقیت در این رشته بزرگ‌ترین آرزویم است.» سیدهادی با اشاره به اینکه این نخستین تجربه او در بازی با پیشکسوتان بوده ادامه می‌دهد: «تقاضای من و دوستانم از این فوتبالیست‌ها این است که بعد از مسابقه ما را فراموش نکنند. اگر احساس می‌کنند هریک از ما در این رشته استعداد داریم، حمایت‌مان کنند.»‌ ابوالفضل، یکی دیگر از بچه‌های تیم نارنجی‌پوش است که می‌گوید: «نتیجه گل‌های این بازی برای ما اهمیتی نداشت، ولی تغییر نگاه پیشکسوتان به ما و حفظ این ارتباط بعد از بازی برای همه ما مهم است. درخواست من از پیشکسوتان این است که در وهله اول به برگزاری چنین برنامه‌هایی ادامه دهند و اگر احساس کردند بین این بچه‌ها استعدادی وجود دارد حتماً از او حمایت کنند و برای رشد و موفقیت‌شان قدمی بردارند.»

تفاوت این مسابقه با رقابت‌های دیگر این است که نتیجه بازی برای هیچ یک از تیم‌ها اهمیتی ندارد. مهم ایجاد نشاط است و داشتن یک روز شاد و بی‌دغدغه

راه‌اندازی مدارس فوتبال رایگان

شوت دغدغه‌ها به اوت

«علی خسروی» داور اسبق ملی و بین‌المللی برای تماشای بازی کودکان‌کار و پیشکسوتان فوتبال به مجموعه ورزشی شهید مدرس آمده است. در حالی که با دقت خاصی بازی را دنبال می‌کند، برای گفت‌وگویی کوتاه سراغش می‌رویم. خسروی از کلید خوردن طرح استعدادیابی مناطق و محله‌های کم برخوردار ابراز خوشحالی کرده و می‌گوید: «با توجه به پیشینه ورزشی مناطق جنوبی، استعدادهای زیادی در این محله‌ها وجود دارد که باید شناسایی و تقویت شود.» وی ادامه می‌دهد: «برای موفقیت در این طرح باید ارتباطات‌مان را با مدارس، مدیران محله‌ها و اعضای شورایاری مناطق جنوبی گسترش دهیم. با این رویکرد امیدواریم به جایی برسیم که در مراحل بعدی، آغاز طرح احداث مدارس فوتبال رایگان و استاندارد را برای استعدادها نوید دهیم.»

خلق شخصیت‌های اجتماعی جدید

شوت دغدغه‌ها به اوت

حضور «محمد سیانکی» به‌عنوان یکی از چهره‌های موفق محله شهرری حال و هوای خاصی به مسابقه بخشیده است. این گزارشگر فوتبال با بیان اینکه فعالیت‌های ورزشی شهرش به‌ویژه محله شهرری را با توجه خاصی رصد می‌کند، می‌گوید: «از اجرای چنین طرحی برای این قشر از افراد جامعه، آن هم در فصل تابستان که بچه‌ها نیاز به تفریح بیشتری دارند، بسیار خوشحالم و با وجود مشغله‌کاری، با عشق و علاقه در این برنامه حاضر شدم.» او با اشاره به اینکه شهرری پایگاهی برای چهره‌های بزرگ ورزشی است، می‌گوید: «رشد دوباره چنین چهره‌هایی کار سختی نیست. مطمئنم توجه به استعدادهای کوچک به‌خصوص با دعوت از الگوهای بزرگ می‌تواند عاملی برای خلق یک مسیر جدید و نهایتاً شخصیتی متفاوت برای بچه‌های محروم باشد.»‌ سیانکی در پایان تقاضای استمرار این طرح را داشته و می‌گوید: «اگر قرار است این طرح مقطعی باشد فایده‌ای نخواهد داشت و برای تأثیرگذاری مثبت، نه تنها در فصل تابستان بلکه باید در طول سال استمرار داشته باشد.»

کد خبر 452011

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاثیر سال اژدها بر متولدین سال‌های دیگر چگونه است؟