تجلیل از سادات پایتخت در مسجدی به نام «مقاومت»/ ملاک‌های شیعه بودن در کلام شهاب مرادی


تجلیل از سادات پایتخت در مسجدی به نام «مقاومت»/ ملاک‌های شیعه بودن در کلام شهاب مرادی

حجت‌الاسم مرادی گفت: لازم نیست علاقه به امیرالمومنین(ع) را حتما با مراسم جشن و روضه ابراز کنید. همین که یک حدیث درباره حضرت امیر(ع) در محافل دوستانه خود بگویید یا تابلویی مزین به کلام علی(ع) در منازل خود نصب کنید، محبت خود را ابراز کرده‌اید.

خبرگزاری شبستان، گروه غدیر و مهدویت: این روزها همه جا ذکر امیرالمومنین علی (ع) طنین انداز است چنان که گفته اند ««ذکرُ علیٍ عبادَةٌ». مردم همه جا در منازل، مساجد، حسینیه ها، ادارات و معابر، آئین جشن و شادباش به ولایت رسیدن امیرمومنان امام علی(ع) را برپا کرده اند.

در این میان مسجد جامع خرمشهر واقع در (تهران، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، جنب مسجد شهید حقانی) امروز (دوشنبه، ۲۸ مرداد) شور و هیجانی صد چندان داشت، آن هم یک روز مانده به عید غدیر. مردم از گوشه گوشه این شهر به این مسجد که نام اش یادآور دوران مقاومت و حماسه خونینشهر است، آمده بودند.

قاری خوشخوان آیاتی از قرآن کریم را که مرتبط با فضای مناقب حضرت امیرالمومنین (ع) بود، قرائت کرد تا دل ها آماده شنیدن سخنان حجت الاسلام «شهاب مرادی»، رئیس پیشین مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران و کارشناس مذهبی صدا و سیما شود.

مرادی که نوع منبر و مجلس داری اش با سایر خطبا و مبلغان دینی متفاوت است، ابتدا حدود 10 دقیقه از وقت خطابه را صرف منظم و مرتب کردن جلسه کرد و با وجود اصرار مسئولان این برنامه، حاضر نشد در بالاترین پله منبر بنشیند بلکه ترجیح داد روی همان پله اول سخنرانی کند.

در این میان، ولی الله کلامی زنجانی، مداح نام آشنای آذری زبان برای استقرار بیشتر نظم در جلسه مردم را با ذکر «یا علی(ع)» به جلوی مجلس فرا خواند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «شهاب مرادی» در ابتدای سخنان اش با بیان اینکه عید غدیر، عید ولایت امیرالمومنین علی (ع) است، گفت: علی ابن ابیطالب (ع) افتخار بشریت است و روایات زیادی به تشریح شخصیت برجسته حضرت امیر (ع) اشاره کرده است.

تجلیل از سادات پایتخت در مسجدی به نام «مقاومت»/ ملاک‌های شیعه بودن در کلام شهاب مرادی

این کارشناس مذهبی با اشاره به جایگاه شیعیان در دنیا و آخرت، اظهار کرد: نباید به گونه ای درباره این فضایل و جایگاه مهم سخن بگوییم که امکان اطلاق آن به کسی وجود نداشته باشد؛ برخی منبری ها آن قدر انتظارات را بالا می برند که به سختی می توان افراد را شیعه نامید.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: شیعه بودن دو رو دارد؛ ایمان و عمل. همین که کسی با ذهن اش ولایت علی را قبول دارد، شیعه است؛ بنابراین وجه ایمان را نباید دست کم گرفت.

وی در ادامه ابراز کرد: امتحان شیعه بودن این است که بگوییم «حق با علی» است. اگر کسی این را بگوید، ولی غرق در گناهان نیز باشد، باز هم حق نداریم بگوییم شیعه نیست. ایمان اصل قصه است و باید آن را خیلی جدی گرفت.

مرادی در ادامه با اشاره به سالروز ورود آزادگان به کشور، بیان کردد: یکی از اسرا بعد از رحلت امام خمینی (ره) و به صورت رمز به مقام معظم رهبری نامه نوشت که مبادا به خاطر آزادی ما با دشمن کنار بیایی. این روحیه الان نیز در میان مردم و نسل جوانان ما وجود دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه عبارت «خدایا زیارت نجف را با معرفت نصیب ما کن» چندان درست نیست، ابراز کرد: نباید ایمان و معرفت افراد را گرفتار چنین موضوعاتی کرد زیرا نمی توان هویت افراد و کار آنان را به راحتی از آنها گرفت.

این مبلغ دینی افزود: علاقه به حضرت علی (ع) را اظهار کنید. لازم نیست این علاقه را حتما با آواز خوش یا برپایی مراسم جشن و روضه ابراز کنید. همین که یک حدیث درباره امیرالمومنین در محافل دوستانه خود بگویید یا تابلویی مزین به کلام علی (ع) در منازل خود نصب کنید، محبت خود را ابراز کرده اید.

بنا بر این گزارش، ولی الله کلامی زنجانی، ستایشگر اهل بیت (ع) در ادامه این مراسم پیش از مولودی خوانی اشاره ای به سخنان شهاب مرادی کرد و گفت: حقیقت همان است که آقای مرادی گفت. هر کس دم از حبّ و محبت علی(ع) زد، شیعه است و باید این موضوع را با افتخار فریاد کند.

کلامی زنجانی در ادامه اشعاری به زبان های فارسی و آذری خواند که موجب وجد و شادی حضار شد.

مهدی سلحشور نیز در ادامه این مراسم با نوای گرم خود مجلس را به ذکر مناقب امیرالمومنین علی (ع) مزین کرد و گفت: اینکه عده ای می گویند چرا مداحان و مبلغان در مجالس شادی اهل بیت (ع) روضه می خوانند، ‌شاید این روایت را شنیده باشید که «پس از فراگیر شدن نام سیدالشهدا (ع) در جهان، حضرت مهدی (عج) ظهور می کند».

به گزارش شبستان، یکی از نکات جالب توجه در جشن عید غدیر و گرامیداشت دهه ولایت و امامت در مسجد جامع خرمشهر این بود که یکی از سادات کهنسال حاضر در این مراسم وسط منبر شهاب مرادی برخاست و یک عدد هزار تومانی تا نخورده را به وی تقدیم کرد. مرادی نیز آن وجه را بوسید و بر چشم اش گذاشت.


گفتنی است، جشن عید غدیر و گرامیداشت دهه ولایت و امامت در مسجد جامع خرمشهر با تجلیل از سادات حاضر در این مراسم پایان یافت.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دادا محمد کجوری