تصمیم برای کاهش زمان ترخیص کالا


وزیر راه و شهرسازی: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بر موضوع ترخیص کالا تمرکز دارد و تصمیمات خاصی در این زمینه گرفته است

تصمیم برای کاهش زمان ترخیص کالابه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای محمد اسلامی در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی درباره مشکلات ترخیص کالا‌ها در گمرک گفت: در بنادر دو نوع کالا وجود دارد؛ یکی کالا‌هایی که ورود پیدا می‌کنند، اسنادش کامل است، صاحب کشتی اعلام بار می‌کند و کشتی با طی مسیر به تدریج کالاهایش را تخلیه می‌کند؛ مثل همین کالا‌های اساسی.

وزیر راه و شهرسازی افزود: یک نوع دیگر کالا‌هایی است که اسناد کشتی کامل نیست، تشریفاتی که باید با بانک مرکزی انجام دهد، انجام نداده و اقداماتی که باید برای سلامت کالا صورت بگیرد انجام نشده است. ترخیص این کالا‌ها مقداری زمانبر است بنابراین این موضوع بستگی به کیفیت عملکرد شرکت واردکننده کالا دارد.

وی با بیان اینکه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست آقای جهانگیری بر موضوع ترخیص کالا تمرکز دارد و تصمیمات خاصی در این زمینه گرفته است، گفت: در تلاش هستیم ترخیص کالا‌ها به حداقل زمان برسد و کشتی‌ها در انتظار نمانند.

اقای اسلامی با تاکید بر اینکه صاحب کالا در بحث ترخیص نقش مهمی دارد، افزود: در زمینه کالا‌های دولتی ترخیص ساده است و دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهد، اما آن کالا‌هایی که مشمول گمرک است ضوابط خودش را دارد و باید شرکت‌ها تشریفات خودشان را طی کنند که حتی ممکن است در بعضی موارد حدود یک ماه زمان ببرد.

افزایش ظرفیت تخلیه بنادر در ماه‌های گذشته

وزیر راه و شهرسازی گفت: ظرفیت تخلیه بنادر در ماه‌های گذشته، در زمان‌هایی به ۶۰ هزار تن در روز رسیده که در کمترین میزان این رقم، ۴۰ هزار تن در روز بوده است.

آقای اسلامی افزود: تمرکز جلسه امروز بر وضعیت عملکرد بنادر و واردات و صادرات کالا از بنادر به ویژه با نگاهی مستقل و خاص به کالا‌های اساسی و همچنین وضعیت حمل و نقل به اقصی نقاط کشور بود.

وی گفت: در این جلسه موضوع مهمی که مورد توجه قرار داشت این بود که دولت بتواند این اعتماد را ایجاد کند که برای رساندن کالا‌های اساسی هیچگونه موانعی وجود نداشته باشد، بوروکراسی‌ها حذف و با ساده و روان سازی فرآیندها، کالا‌ها هرچه سریعتر به مبادی مصرف ارسال شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: آمار نشان می‌دهد که میزان واردات کالا‌های اساسی به بنادر کشور به ویژه بندر امام خمینی ۶۲ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته و میزان باری که امروز به عنوان کالا‌های اساسی در بندر وجود دارد از ۴ میلیون تن تجاوز کرده که در نوع خود بیشترین میزان در بندر امام خمینی است.

آقای اسلامی با بیان اینکه حجم کالا‌های وارداتی و صادراتی در بنادر کشور به مرز ۱۰ میلیون تن رسیده است، گفت: این نشان دهنده فعال بودن بخش اقتصاد کشور در این حوزه و اثر بخشی سیاست‌هایی است که باعث ایجاد تحرک شده و نمونه‌های آن امروز در بنادر قابل رؤیت و اندازه گیری است.

وی افزود: نکته مهم دیگری که در جلسه امروز مورد تأکید قرار گرفت این بود که کالا‌های اساسی عمدتاً به بندر امام خمینی (ره) وارد نشود بلکه به سایر بنادر کشور نیز ارسال شود تا بتوانیم در جهت توزیع جغرافیایی، فاصله حمل و زمان کمتری را تا رسیدن به مبادی مصرف طی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: آخرین موضوعی که در جلسه امروز مورد توجه قرار گرفت اقداماتی است که باید وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای مسائل و اعتبارات اسنادی که برای برخی از وارد کنندگان وجود دارد انجام دهند.

آقای اسلامی افزود: نکته مهم دیگر بحث نمونه برداری هاست که ارگان‌های مختلف باید از کالا‌ها انجام دهند تا صلاحیت ورود آن را تعیین کنند، تصمیم‌هایی به صورت سازماندهی شده اتخاذ شد تا بتوانند آن را تسهیل و تسریع کنند تا سرعت تخلیه از بنادر افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت تخلیه بنادر در ماه‌های گذشته گاهی به ۶۰ هزار تن در روز رسیده است، گفت: این میزان در کمترین حالت به ۴۰ هزار تن در روز رسیده است که این نشان دهنده قدرت لجستیکی و ترابری کشور است و جا دارد از ناوگان حمل و نقل کشور به ویژه رانندگان عزیزی که در حمل و نقل جاده‌ای هستند تشکر ویژه شود.

در این نشست نایب رئیس اول مجلس، وزرای اقتصاد، تعاون کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، راه و شهر سازی، نفت و نیرو، رئیس سازمان برنامه و بودجه و تعدادی از معاونان و مدیران برخی سازمان‌های اجرایی حضور داشتند.

ارتقای توان و رونق تولید ملی در صنعت نفت و نیز برنامه ایجاد هماهنگی و امادگی بنادر جهت تسهیل پذیرش کشتی‌های حامل کالا‌های اساسی از محور‌های جلسه امروز این ستاد اعلام شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟