شرایط ایجاد شده از سوی ایران، دلیل تغییر رفتار امارات


شرایط ایجاد شده از سوی ایران، دلیل تغییر رفتار امارات

چندی است تحلیلگران و محافل رسانه ای درباره تغییر رفتار امارات نسبت به ایران سخن میگویند. اما این تغییرات واقعی است یا دروغین است؟

به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24:

باید باور داشت و پذیرفت که رژیمهایی چون امارات و عربستان هیچگاه نمی توانند روابط دوستانه و حسنه ای با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند تنها در یک صورت چنین اتفاقی ممکن است، تغییر رژیم و ساختار سیاسی و حکومتی در این کشورها.

رژیم های عربی منطقه همچون امارات، عربستان و بحرین، به خاطر وابستگی شدید به آمریکا از یک سو و همچنین اقتدار سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر، در اندیشه برقراری و گسترش روابط خود با ایران نیستند در حالی که بزرگترین اشتباه آنها همینجا است.

کافی است رژیم های عربی منطقه در خلیج فارس به جمهوری اسلامی ایران اعتماد کنند آنگاه نتیجه این اعتماد را خواهند دید و دیگر نیازی به هزینه های زیاد برای حضور نیروهای بیگانه آمریکایی و انگلیسی در منطقه نیست.

عربستان و امارات بزرگترین اشتباه در تصمیم گیری خود را در حمله به یمن گرفتند.

ابوظبی و ریاض تصور می کردند که با حمله نظامی به یمن از گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه جلوگیری می کنند در حالی که حمله آنها به یمن و قتل عام مردم مظلوم این کشور خود باعث گسترش انقلاب اسلامی در میان مردم کشورهای اسلامی شده است.

بیش از 4 سال است که یمن زیر آماج حملات ائتلاف سعودی است که امارات نیز در این ائتلاف نقش اساسی دارد اما اختلافاتی که میان امارات و عربستان بالا گرفته باعث شده تا سرنوشت در این جنگ تغییر کند.

پس از سرنگونی پهپاد آمریکا با موشک ایرانی سوم خرداد، امارات عربی متحده با دریافت پیام های جدی و هشدارهای قاطع جمهوری اسلامی ایران روبرو شد.

پهپاد آمریکایی از خاک امارات به پرواز در آمده و به سوی ایران حرکت کرده بود و این اتفاق از چشم پهپادهای ایران و رادارهای پرنفوذ و دقیق جمهوری اسلامی پنهان نمانده بود.

طبیعی خواهد بود که پس از سرنگونی مقتدرانه پهپاد فوق پیشرفته آمریکا با موشک سوم خرداد، نوبت به کشوری برسد که آن پهپاد از خاک آن به پرواز درآمده است.

بر اساس قوانین بین المللی، هم آمریکا و هم امارات عربی متحده در تجاوز هوایی پهپاد آمریکایی به حریم هوایی ایران مقصر هستند و حق پاسخگویی به اقدام امارات و آمریکا برای جمهوری اسلامی محفوظ است که البته سرنگونی پهپاد آمریکایی پاسخ قاطع ایران به آمریکا بود اما امارات هنوز گوشمالی نشده است.

هشدارهای قاطع و مقتدرانه ایران به امارات باعث شده تا سران این رژیم اندکی تغییر سیاست داده و در نخستین واکنش خواهان خروج هواپیماهای بمب افکن ب 52 آمریکا از خاک خود شوند.

پس از آن مخالفت هایی از سوی دولت امارات با عربستان در یمن شکل گرفت و درگیری هایی نیز میان نیروهای نظامی امارات و هواداران آن با نظامیان عربستان و هواداران آن در عدن آغاز شد که در این درگیری ها دست برتر با امارات بود.

این اختلافات درست از زمانی آغاز شد که جمهوری اسلامی ایران با هشداری جدی به ابوظبی تصمیم قاطع خود را در پاسخ به همدستی امارات با آمریکا در تجاوز پهپاد به حریم هوایی ایران اعلام کرده بود.

اما این تغییر رفتار را نباید راهبردی دانست، تغییر در سیاست امارات تنها یک تغییر مقطعی و تاکتیکی به خاطر شرایط موجود در منطقه است که جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است.

هر چند تغییر رویه امارات به نفع جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران است، اما نمیتوان به این تغییرات به چشم قطعی نگاه کرد.

تحولات آینده در یمن سرنوشت ساز است و شاید بتوان پیش بینی کرد که همین تغییرات رفتاری در امارات و بروز اختلافات در ائتلاف سعودی علیه یمن، پایان جنگ و خروج نیروهای متجاوز را به همراه داشته باشد که پس از آن باید همه گروه های یمنی بدون درگیری های داخلی در اندیشه تشکیل دولت وحدت ملی باشند و اجازه ندهند بار دیگر متجاوزین سرزمین آنها را اشغال و ویران کنند.

مردم مظلوم یمن چهار سال الست که رنج بی اندازه ای را تحمل می کنند که دیگر قابل تحمل نیست.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند