ایران ساخت ناوشکن های پیشرفته را در دستور کار دارد


ایران ساخت ناوشکن های پیشرفته را در دستور کار دارد

تهران- ایرنا- فرمانده کارخانجات نیروی دریایی ارتش اعلام کرد: ایران ناوهای جماران، دماوند و سهند را در کلاس موج به صورت کاملا بومی طراحی و ساخته است و اکنون نیز ساخت ناوشکن‌های پیشرفته‌تر را در دستور کار دارد.

ناخدایکم «عباس فاضلی نیا» در گفت وگو با خبرنگار دفاعی ایرنا، اظهارداشت: مهمترین ماموریتی که به کارخانجات نیروی دریایی ارتش(نداجا) واگذار شده است، ساخت شناورهای قدرتمند به منظور ارتقای توان رزمی است.

وی با بیان اینکه ساخت شناورهای قدرتمند نقش بسزایی در ارتقا توان رزمی نیروی دریایی دارد، افزود: امروز تمام جهان از جمله دشمنان ما به راحتی می‌بینند که ایران خط تولید ناوشکن‌ها را راه اندازی کرده و در این زمینه فعال است.

فرمانده کارخانجات نداجا با تاکید بر اینکه هیچ ابهامی برای تولید ناوشکن در ایران وجود ندارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران ناوهای جماران، دماوند و سهند را در کلاس موج به صورت کاملا بومی طراحی و ساخته است و اکنون نیز ساخت ناوشکن‌های پیشرفته‌تر را در دستور کار دارد.

ناخدا فاضلی‌نیا ادامه داد: علاوه بر تولید ناوشکن‌های کلاس موج کار تولید ناوهای موشک انداز کلاس کمان نیز با سرعت بسیار زیادی در حال انجام است و ما در حال ساخت این شناورها هستیم.

ایران ساخت ناوشکن های پیشرفته را در دستور کار دارد تصویری از ناو جماران که بالگرد اس اچ از روی پاشنه آن برخاسته است

جماران

جماران نخستین نمونه از کشتی‌های جنگی کلاس موج ساخت ایران محسوب می‌شود که به موشک‌های ضدکشتی و سطح‌به‌هوا، اژدرانداز، توپ پدافندی، ابزار ناوبری الکترونیکی نوین و امکانات جنگ الکترونیک مجهز است.

این کشتی که بهمن ماه سال ۸۸ رونمایی شد، با طول ۹۴ متر، ظرفیت یک هزار و ۴۲۰ تن و سرعت ۳۰ گره دریایی (۵۶ کیلومتر بر ساعت)، توانایی حمل ۱۴۰ ملوان و حمل بالگرد و سوخت‌گیری آن‌ها را نیز دارد.

ایران ساخت ناوشکن های پیشرفته را در دستور کار دارد ناوشکن دماوند در دریای خزر

دماوند

ناو دماوند دومین کشتی جنگی کلاس موج است که در تاریخ ۱۸ اسفند ۹۳ به عنوان بزرگترین ناو جنگی ایران در دریای خزر به ناوگان شمال نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران پیوست.

سامانه‌های رادار هوایی پیشرفته سه بعدی، رادار سطحی، هدایت آتش، جنگ‌های الکترونیکی، جنگ‌های نوین، سامانه هوشمند حل مسئله تیر، سامانه مدیریت نبرد، سامانه مخابراتی امن، کنترل و نشان‌دهنده یکپارچه، نشست و برخاست بالگرد در شب و کشف و اطفاء حریق سازگار با محیط زیست بر روی ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دماوند نصب شده‌است. این ناوشکن ۲۰ دی ۹۶ در حال ورود به بندر انزلی به موج‌شکن شرقی این بندر برخورد کرد و دچار سانحه شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرده است مراحل بازسازی و ساخت این ناوشکن کاملا ایرانی به پایان رسیده است و به زودی به ناوگان دریایی شمال ملحق می شود.

به گفته امیر دریادار حسین خانزادی دماوندی که به دریای خزر می‌رود با دماوند قبلی کاملا متفاوت است و از قابلیت‌های بیشتری بهره می‌برد.

ایران ساخت ناوشکن های پیشرفته را در دستور کار دارد تصویری از ناو سهند در بندر

ناو سهند

سهند که سومین ناوشکن کلاس موج محسوب می‌شود آذر ماه سال گذشته در بندر عباس به ناوگان دریایی جنوب کشور ملحق شد؛ سازه اصلی و رو سازه سهند با ساختاری متفاوت نسبت به جماران با قابلیت رادارگریزی در بلوک‌های مجزا طراحی و ساخته شده است.

این ناوشکن چهار موتوره قادر به دریانوردی طولانی به همراه شناور پشتیبان در اقیانوس های دور دست و آب‌های متلاطم است.

بروزرسانی پرتابگرهای اژدرها، انواع توپ های ضد هوایی و ضد سطحی، سامانه های موشکی سطح به سطح و سطح به هوا، سامانه دفاعی نقطه ای، سامانه ضد زیردریایی، قابلیت رادار گریزی، افزایش برد عملیاتی، قابلیت مانور پذیری بالا و سامانه‌های الکترونیکی از جمله دیگر ویژگی‌های ناوشکن سهند است.

ایران ساخت ناوشکن های پیشرفته را در دستور کار دارد ناوهای موشک انداز جوشن و پیکان از سری شناورهای کلاس کمان

ناوموشک انداز کمان

ناوهای موشک انداز کلاس کمان، شناورهایی سریع و تهاجمی هستند که توانایی شلیک موشک کروز ضدکشتی را دارند.

توپ اتوماتیک ۷۶ میلی‌متری، توپ ضدهوایی ۴۰ میلی‌متری، تیربار ۱۲.۷ میلی‌متری از جمله دیگر تسلیحات سوار بر ناوهای موشک انداز کلاس کمان محسوب می‌شوند.

وزن خالی ناوهای موشک‌انداز کلاس کمان ۲۴۹ تن و حداکثر وزن قابل جابجایی آن‌ها ۲۷۵ تن است؛ حداکثر سرعت آن‌ها به ۳۶ گره دریایی (نزدیک به ۶۷ کیلومتر در ساعت) می‌رسد و برد عملیاتی بالایی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی