جشنی به قامت مشارکت


جشنی به قامت مشارکت

سنندج - ایرنا - خسرو، عمارت‌های کردستان این بار میزبان جشنی برای پاسداشت فرهنگ مشارکت‌های اجتماعی بود فرهنگی که سالیان دراز با زندگی کُردها همچون تار و پود فرشی به هم تنیده و گره خورده است.

نمایشگاهی به مناسبت هفته مشارکت‌های اجتماعی با همین عنوان از ۲۲ مرداد به مدت یک هفته در عمارت خسروآباد سنندج برپا شد که جمعه شب در این نمایشگاه جشنی به وسعت مشارکت‌های اجتماعی با حضور استاندار، مدیران استانی و اقشار مختلف مردم برپا بود.

این نمایشگاه برای معرفی توانمندی‌های زنان سرپرست خانوار مناطق منفصل شهری و برخی انجمن های حمایتی گشایش یافت تا جامعه هدف آن بتوانند گامی در مسیر خود اتکایی بر دارند.

در سومین شب از این نمایشگاه که با اجرای زنده موسیقی کُردی همراه بود جمع کثیری از مردم برای بازدید آمده بودند و موسیقی بهانه‌ای شد که با آرامش خیال از این نمایشگاه بازدید کنند.

وارد عمارت که می‌شوی رنگ و بوی کُردی مشارکت اجتماعی را می بینی به طوری که حیات آن مملو از جمعیتی است که شادی‌هایشان را با موسیقی سنتی کُردی هم‌نوا کرده و شور خاصی به عمارت بخشیده‌اند.

در این بین غرفه داران توانستند به همین بهانه از استقبال بازدید کنندگان استفاده کرده و برخی از محصولات تولیدی خود را بفروشند یا برای ساخت و تهیه برخی دیگر سفارش بگیرند.

سروه اعتماد غرفه دار فرهنگ و هنر در این نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه اطلاع رسانی در خصوص این نمایشگاه ضعیف بود، گفت: در چند روز گذشته تعداد بازدید کنندگان زیاد نبود اما امشب به بهانه این جشن استقبال خوبی از غرفه او شده است.

وی اضافه کرد: از چهار سال گذشته کار ساخت لوازم سنتی تزیینی خانه را شروع کرده و هم اکنون در کارگاه خانگی خود محصولات مختلفی از جمله رومیزی، روتختی و انواع گردنبندهای سنتی را می‌سازد.

اعتماد در خصوص چالش‌های حوزه کاری خود اظهار داشت: صنایع دستی سنتی زیاد مورد توجه مردم در سبک مدرن خانه ها امروزی قرار نمی گیرد که برای فراموش نشدن این سنت‌ها باید کارهای فرهنگی در این راستا انجام شود.

وی یادآور شد: دفاتر تسهیل گری محلات گام های مثبتی برای افزایش تولیدات و عرضه آن به بازار انجام داده و اکنون در مسیر موفقیت های بیشتر قرار گرفته است.

اعتماد افزود: عدم تحت پوشش قرار گرفتن خود از خدمات بیمه تامین اجتماعی دیگر چالش‌هایی است که هنرمندان صنایع دستی را با چالش مواجه کرده که انتظار داریم تدبیری برای سهولت پوشش این بیمه برای ما اندیشیده شود.

مسئول انجمن آهسته گامان سنندج نیز در ارتباط با برپایی این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه موجب شد تا انجمن بیشتر به مردم سنندج معرفی شود.

قادرمرزی با بیان اینکه یکسال است که این انجمن به صورت سازمان یافته راه اندازی شده است، اظهار داشت: انجمن آهسته گامان در راستای هدفمند کردن آموزش کودکان مبتلا به سندروم داون فعالیت می کند و در یکسال حدود ۱۵۰ کودک را تحت پوشش قرار داده است.

وی افزود: این کودکان اگر به درستی آموزش ببیند بعضی وقت‌ها می توانند نابغه باشند که در این راستا این انجمن‌ها می توانند به خانواده‌ها کمک کنند.

قادرمرزی با اشاره به اینکه محصولات تولیدی صنایع دستی این کودکان در این نمایشگاه عرضه شده است، اضافه کرد: کار با چوب و سفال و معرق کاری از جمله این محصولات است که فروش آن با استقبال خوبی مواجه شده است.

مدیر دفتر تسهیل گری تقتقان سنندج نیز با بیان اینکه این دفاتر با هدف ایجاد پل ارتباطی بین مردم مناطق حاشیه و مسئولان تشکیل شده اند، گفت: شناسایی، آموزش و تداوم فعالیت‌ها سه ماموریت این دفاتر است تا بتوان نیازهای مردم این مناطق را با همکاری مسئولان رفع کنیم.

سامان بهرامی اظهار داشت: افزایش خود آگاهی مردم از جایگاه‌شان و مطالبه گر کردن آنان از دستگاه ها و تغییر ذهنیت مردم ساکن در حاشیه شهر نسبت به زندگی از دیگر اهداف این دفاتر است.

وی اضافه کرد: کارشناسان دفاتر تسهیل گری با مراجعه به مناطق هدف زنان بدسرپرست، بی سرپرست، خانواده های بی بضاعت و معلولان را شناسایی کرده و به آنان در رشته های مختلف صنایع دستی آموزش داده و به سمت ایجاد اقتصاد خرد و توانمندی جامعه هدف سوق می‌دهند.

مسئول دفتر تسهیلگری تقتقان با بیان اینکه این مناطق نیازمند حمایت های ویژه هستند، افزود: انتظار می‌رود برای موفقیت دفاتر تسهیلگری در اهداف خود بخشی از تسهیلات اشتغال زایی دولت در این مناطق پرداخت شود تا افراد تحت پوشش دفاتر تسهیلگری با سرعت بیشتری به سمت توانمندی حرکت کنند.

در بازدیدم از آخرین غرفه از ۳۵ غرفه این نمایشگاه صدای دهل و سورنا همه فضا را پر می کند تا مقدمی برای ورود گروه هه‌لپه‌رکی یکی از مهمترین نماد همبستگی و مشارکت اجتماعی کُردها باشد.

بعد از اجرای ۱۰ دقیقه‌ای گروه هه‌لپه رکی که شور و وجد وصف ناشدنی در حاضران ایجاد کرده بود این بار ادامه این شادی را گروه نمایش په‌که نین با اجرای طنزی در خصوص چالش‌های حوزه پزشکی بر عهده گرفت تا صدای خنده سنندجی‌ها در گوش عمارت به یادگار بماند.

در ادامه مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان گفت: ۳۵ غرفه شامل دستاوردهای سازمان‌های مردم نهاد، دفاتر تسهیلگری، فعالان مدنی و نهادهای مرتبط با امور مشارکت‌های در این محل برپا شده است.

فرانک قدسی با اشاره به اینکه براساس مصوبه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ۲۲ مرداد به نام تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی نامگذاری شده است، اظهار داشت: مشارکت‌های مردم در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی از مهمترین مسائلی است که در مسیر توسعه و تحول جامعه نقش بسزایی ایفا می کند.

وی افزود: سازمان های مردم نهاد برای جلوگیری از دچار شدن به مشکلاتی که آنها را به سوی ناکارآمدی سوق می دهد باید از حمایت های دولتی خودداری و به سمتی حرکت کنند که خود بتوانند هزینه های خود را تامین کنند.

قدسی با بیان اینکه این غرفه‌ها شامل کارآفرینی بانوان، توسعه حاشیه شهر، توانمندسازی زنان، آسیب‌های اجتماعی، سلامت روان، دفاتر تسهیلگری، صنایع دستی و انجمن های مختلف حمایت از بیماران است، اضافه کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه عرضه توانمندی‌های سمن‌ها و هم افزایی برای تقویت و توسعه فعالیت‌های اجتماعی است.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان با بیان اینکه در حال حاضر ۹ دفتر تسهیلگری در استان مشغول فعالیت هستند، گفت: این دفاتر ۱۴ حاشیه شهری را پوشش می دهند و مشغول فعالیت های فرهنگی و عمرانی مختلف هستند.

وی یادآور شد: مشارکت اجتماعی موجب خلاقیت و نوآوری در عرصه اجتماع می شود و با مشارکت تضادها و تعارض ها در درون جامعه کاهش می یابد.

شور و هیجان مردم آنقدر زیاد بود که مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان این جشن را برای شب شنبه نیز تمدید کرد تا این کار وی مورد تشویق حاضران قرار گیرد.

از آنجا که مشارکت های اجتماعی در توسعه همه جانبه جوامع موثر است انتظار می‌رود برای توسعه این امر در استان برنامه ها و نمایشگاه‌های این چنینی بیش از پیش برگزار شود.

۷۳۴۹/۹۱۰۲


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس نوشته و متن تولدت مبارک پسرم | عکس پروفایل تبریک تولد پسرم از طرف مادر و پدر