چگونه حقوقدان شویم؟ + راه‌های دریافت پروانه وکالت


چگونه حقوقدان شویم؟ + راه‌های دریافت پروانه وکالت

هدف اصلی از ایجاد رشته حقوق، پرورش متخصصانی مجرب و کارآمد است که بتوانند در زمینه‌ قضاوت، وکالت، کارشناسی حقوق و سردفتری اسناد رسمی به فعالیت بپردازند.

چگونه حقوقدان شویم؟ + راه‌های دریافت پروانه وکالتبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رشته حقوق، امروزه یکی از پرطرفدارترین رشته دانشگاهی شناخته می شود که شاید موقعیت اجتماعی و درآمد آینده آن از دلایل این محبوبیت باشد. اما چطور می توان یک حقوقدان شد؟

معرفی رشته حقوق

رشته حقوق یکی از پر مخاطب‌ترین و محبوب‌ترین رشته‌های علوم انسانی محسوب می شود که شاید دلایل جذابیت این رشته را بتوان پرداختن به استدلال و منطق و درک قوانین و مقررات و بازار کار و درآمد بالای این رشته دانست.

در واقع آثار حقوقی مرتبط با روابط اجتماعی در زمینه‌های مربوط به روابط میان دولت و مردم همچنین روابط شخصی مردم، همه و همه اختصاص به علم حقوق دارد و علم حقوق نیز با مسائل مربوط به جامعه شناسی، علوم فلسفی و همچنین روانشناسی مرتبط است.

این مطلب را از دست ندهید: معرفی رشته علوم قضایی و راه‌های ورود به این رشته

از عوامل موفقیت فارغ التحصیلان رشته حقوق می‌توانیم به داشتن ویژگی‌هایی از جمله قدرت استنباط بالا، قدرت استدلال، جسارت، خلاقیت ذهنی و از همه مهمتر فن بیان خوب اشاره کنیم. ضمن اینکه تسلط بر زبان و ادبیات فارسی حقوقدانان به دلیل اینکه بتوانند در جایگاه حقوقدان از عهده پرونده‌های سپرده شده بر آیند و با زبانی سلیس کسانی که مورد خطاب او قرار می‌گیرند را قانع کنند نیز از ویژگی‌های دیگر یک حقوقدان موفق است. هدف اصلی از ایجاد رشته حقوق پرورش متخصصانی مجرب و کارآمد است که بتوانند در زمینه‌هایی از جمله قضاوت، وکالت، کارشناسی حقوق و سردفتری اسناد رسمی به فعالیت بپردازند.

توانایی‌های دانشجویان رشته حقوق

لازمه موفقیت در رشته حقوق، داشتن خلاقیت ذهنی و فن بیان خوب، جسارت و قدرت استدلال است. حقوقدان‌ شدن کار مشکلی است، زیرا امروزه علم حقوق با روانشناسی وجامعه‌شناسی آمیخته شده است.

این مطلب را از دست ندهید: اجباری کردن وکالت راه حل مشکل اشتغال

یک حقوقدان می‌بایست اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشد. همچنین دانشجوی حقوق برای موفقیت لازم است که به زبان و ادبیات فارسی و همچنین در ریاضیات مسلط باشد.

تعداد واحدهای درسی رشته حقوق

تعداد کل واحد‌های درسی رشته حقوق در مقطع کارشناسی ۱۳۵ واحد درسی است که ۲۰ واحد درسی مربوط به دروس عمومی، ۱۵ واحد درسی مربوط به دروس پایه، ۹۴ واحد درسی مربوط به دروس تخصصی و ۶ واحد درسی هم مربوط به دروس اختیاری است. اگر علاقه‌مند به تحصیل در رشته حقوق هستید لازم است بدانید که امکان تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری فراهم است.

چگونه حقوقدان شویم؟ + راه‌های دریافت پروانه وکالت

گرایش های مختلف رشته حقوق

گرایش‌های رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد:

این مطلب را از دست ندهید: همه آنچه که باید درباره رشته راهنمایی و مشاوره بدانید

گرایش حقوق خصوصی گرایش حقوق ارتباطات گرایش حقوق ثبت اسناد و املاک گرایش حقوق اسناد و قرارداد‌های تجاری گرایش حقوق بین الملل گرایش حقوق جزا و جرم شناسی گرایش حقوق کیفری اطفال و نوجوانان گرایش حقوق عمومی گرایش حقوق نفت و گاز گرایش حقوق بشر گرایش حقوق مالکیت فکری گرایش حقوق اقتصادی گرایش حقوق دادرسی اداری گرایش حقوق محیط زیست گرایش حقوق تجارت بین الملل گرایش حقوق خانواده گرایش حقوق تجاری اقتصادی بین المللی گرایش حقوق شرکت‌های تجاری گرایش مدیریت دادگستری گرایش مدیریت نظارت و بازرسی گرایش مدیریت اصلاح و کیفر‌های قضایی گرایش حقوق حمل و نقل گرایش حقوق سردفتری گرایش حقوق مالی گرایش اقتصادی گرایش فقه و حقوق جزا گرایش حقوق تجارت الکترونیکی

گرایش‌های رشته حقوق در مقطع دکتری:

گرایش حقوق عمومی گرایش حقوق جزا و جرم شناسی گرایش حقوق بین الملل عمومی گرایش حقوق خصوصی گرایش حقوق نفت و گاز گرایش فقه و حقوق جزا

چگونه یک حقوقدان شویم؟

یک حقوقدان باید بتواند کسانی را که مورد خطاب او قرار می‌گیرند و یا دادگاهی که مأمور رسیدگی به دعوا است، با زبان سلیس قانع کند.

این مطلب را از دست ندهید: دسترسی به وکلای خبره به کمک فناوری‌های نوین

اما در حال حاضر به دلیل تعداد زیاد داوطلبان این رشته در گروه علوم انسانی که از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی فارغ التحصیل گردیده و وارد بازار کار شده اند، یافتن کار مناسب با دشواری‌هایی همراه است مثلا به متقاضیان علاقه‌مند وکالت می‌توان اشاره کرد. یک دانشجوی علاقه‌مند می‌تواند پس ازدریافت مدرک لیسانس درمشاغل مختلفی از جمله وکالت دعاوی دادگستری، سردفتری دفاتر اسناد رسمی، مشاور حقوقی بانک‌ها، شهرداری‌ها، وزارتخانه‌ها وشرکت‌ها اشتغال یابد.

چگونه حقوقدان شویم؟ + راه‌های دریافت پروانه وکالت

فرصت‌های شغلی رشته حقوق

فارغ التحصیلان رشته حقوق با توجه به میزان توانمندی هایشان می‌توانند در شغل‌هایی از جمله مثل وکالت دعاوی دادگستری، مشاور حقوقی بانک ها، شهرداری ها، شرکت‌ها و وزارتخانه‌ها و سردفتری دفاتر اسناد رسمی جذب بازار کار شوند و کسب درآمد کنند.

نحوه دریافت پروانه وکالت

همانطور که می‌دانید مهمترین زمینه شغلی این رشته وکالت است، اما دریافت پروانه وکالت به چه صورت است؟

این مطلب را از دست ندهید: پاسخ به سوالات حقوقی شما در کمتر از 24 ساعت

برای دریافت پروانه وکالت لازم است که فارغ التحصیلان پس از دریافت مدرک کارشناسی، در آزمون ورودی کانون وکلای دادگستری مرکز شرکت کنند و پس از گذراندن دو سال دوره کارآموزی برای کسب پروانه وکالت اقدام کنند.

همچنین توجه داشته باشید که فارغ التحصیلان با دریافت مدرک دکتری از دانشگاه‌های معتبر این امکان را دارند تا به تدریس در دانشگاه‌ها بپردازند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !