برداشت بخشی از کلیه به روش پارشیال نفرکتومی رتروپریتونئال در بیمارستان باهنر کرمان


برداشت بخشی از کلیه به روش پارشیال نفرکتومی رتروپریتونئال در بیمارستان باهنر کرمان

کرمان - ایرنا - برای نخستین مرتبه در کشور بخشی از کلیه یک زن به روش پارشیال نفرکتومی رتروپریتونوسکوپیک (برداشت تومور کلیه با حفظ کلیه به روش جراحی بسته از راه خلف صفاق) در بیمارستان شهید باهنر کرمان برداشته شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ارولوژیست و فلوشیپ اندواورلوژی و لاپاروسکوپی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: یک بیمار زن 50 ساله با توده داخل کلیه (تومور سرطانی) در کرمان تحت عمل جراحی بسته به روش پارشیال نفرکتومی رتروپریتونوسکوپیک قرار گرفت.

دکتر حمید پاک منش ادامه داد: در این روش با حفظ کلیه، تومور به روش رتروپریتونوسکوپی از خلف صفاق که برش پوستی بزرگ ندارد برداشته شد.

به گفته وی پیش از این برداشت تومور از روش جراحی باز یا لاپاروسکوپی از راه حفره شکم انجام می شد.

وی ادامه داد: قبل از این در ایران یا کلیه کامل برداشته می شد یا عمل جراحی باز یا لاپاراسکوپی از راه شکم انجام می شد که احتمال آسیب دیدن روده ها وجود داشت در حالی که اکنون این جراحی از خلق صفاق بدون ورود به حفره شکم انجام شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ارولوژیست و فلوشیپ اندواورلوژی و لاپاروسکوپی، حال بیمار را خوب ارزیابی کرد و گفت: بیمار هم اکنون آماده ترخیص است.

وی توصیه کرد: بیماران بلافاصله بعد از رویت علائمی مانند خون در ادرار به پزشک مراجعه کنند.

وی ادامه داد: اگر این فرد دیرتر مراجعه می کرد ممکن بود تحقق درمان وی منجر به برداشتن کلیه شود.

در روش جدید جراحی کلیه به دلیل اینکه برش بزرگ و دردناک در پهلو را ندارد و نیز روده ها دستکاری نمی شود عوارض کمتری دارد، از نظر زیبایی بهتر است و پس از جراحی بیمار سریعتر بهبود پیدا می کند.

3029

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری