آشنا کردن جهانیان با معارف اهل بیت(ع) زمینه‌سازی فرهنگی برای ظهور است


آشنا کردن جهانیان با معارف اهل بیت(ع) زمینه‌سازی فرهنگی برای ظهور است

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با بیان‌‌اینکه تلاش امام‌زمان(عج) برای مرجعیت علمی خاندان رسالت است، گفت: زمینه‌سازی فرهنگی برای حکومت جهانی ولی‌عصر(عج)، آشنا کردن جهانیان با معارف اهل بیت(ع) است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: آیت الله « محمد محمدی ری شهری» در سومین همایش «سیره امام رضا(ع)، آموزه ها و کارکردها»، گفت: سخن درباره امروز و این همایش فراوان است ولی تصور می کنم آنچه برای جامعه امروز برای جهان اسلام بلکه برای جهانیان و به ویژه برای حوزه های علمیه در جهت زمینه سازی برای حکومت جهانی امام عصر(عج) بیش از هر چیز دیگر باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد، تلاش آن امام بزرگ در جهت مرجعیت علمی خاندان رسالت است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث افزود : یکی از سخنان آن حضرت(عج) در این باره روایتی است که شیخ صدوق (ره) به سند معتبر از آن حضرت نقل کرده که در آن پیروان خود را به آشنا کردن جهانیان با معارف اهل بیت(ع) دعوت کرده است و تصریح فرموده: «اگر مردم جهان با محاسن سخنان اهل بیت(ع) آشنا شوند از آنان پیروی خواهند کرد.» در واقع زمینه سازی فرهنگی برای حکومت جهانی ولی عصر(عج)، آشنا کردن جهانیان با معارف اهل بیت(ع) است.

وی در ادامه با بیان این پرسش که چرا امام هشتم مردم را به آشنائی با محاسن اهل بیت(ع) دعوت کرده نه محاسن معارف قرآن، بیان کرد: بر اساس حدیث معتبر ثقلین، معارف اهل بیت(ع) چیزی جدا از معارف قرآن نیست. به همین جهت در حدیثی از امام باقر(ع) آمده «وقتی ما حدیثی را برای شما بیان می کنیم ریشه قرآنی آن را از ما بپرسید» که آن حضرت(ع) در همان جلسه در پاسخ حاضران ریشه قرآنی احادیثی را بیان فرمود.

آیت الله محمدی ری شهری افزود: امام رضا(ع) فرموده اند: آنچه ما می گوئیم از خدا و پیامبر خدا(ص) است. در واقع معارف قرآن اگر از اهل بیت(ع) جدا شد، معارف قرآن نیست. از این رو وقتی در جنگ صفین خوارج شعار «لاحکم الا لله» را سر دادند و آن حضرت را به حکمیت قرآن فراخواندند، فرمود: «این کتاب خدا است ولی ساکت است، سخن نمی گوید، من آن را باید توضیح دهم، کتاب ناطق من هستم، حکم بر اساس کتاب ساکت را رها کنید و حکم خدا را از کتاب ناطق دریافت نمایید.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) تاکید کرد: اگر از این زاویه به روایات اهل بیت(ع) نگاه کنیم، روایات آنان را به دو دسته می توان تقسیم کرد: دسته اول، روایاتی است که با اشاره به آیاتی از قرآن آن را تفسیر کرده اند. دسته دوم، روایاتی که بدون اشاره به آیه ای خاص آن را تفسیر کرده اند. دسته اول نیز اقسامی دارند مانند: ترسیم فضای نزول قرآن، تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر لفظی، تفسیر مفهومی، تفسیر مصداقی، تفسیر عقلی به تفسیر علمی، تفسیر عملی، تفسیر شهودی، تفسیر مَثَلی، تفسیر متشابهات، تفسیر بطون و ... امّا دسته دوّم شامل همه معارف قرآن می گردد که توضیح آن فرصتی دیگر می طلبد.

سومین همایش«سیره امام رضا (ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» روز گذشته (سه شنبه، ۲۵ تیرماه) با حضور آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در قم برگزار شد.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا