آیا توان ساخت خودرو 100 درصد ایرانی وجود دارد؟


 آیا توان ساخت خودرو 100 درصد ایرانی وجود دارد؟

چنانچه داخلی سازی قطعات و حتی طراحی و تولید بدنه خودرو با موفقیت کامل اجرا شود و اغلب نیازهای خودروسازان از طریق قطعه سازان داخلی تأمین شود و تولید روزانه خودرو در تیراژ بالا صورت گیرد، نیازهای بازار خودرو در فرایندی عادی برآورده خواهد شد

اتاق خبر 24:

پس از نفت یک از بزرگ‌ترین صنایع ایران، محسوب می شود و پیش از انقلاب اسلامی ایران چیزی به اسم صنعت خودروسازی در کشور وجود نداشت و تمام موارد مربوط به خودرو، در مباحث مونتاژکاری و اسمبل خودرو خلاصه می شد؛ صنعتی که از ۰ تا ۱۰۰ آن به کشور‌های خارجی وابسته بود.

تقریبا در اوایل دهه ۷۰ بود که صنعت خودروسازی در ایران پایه گذاری شد و تا به امروز با پیشرفت‌هایی که در این امر صورت گرفته، زنجیره تامین و قطعه سازی به بیش از ۱۲۰۰ واحد کوچک و بزرگ رسیده است، بطوریکه طی ۲۵ سال گذشته صنعت طراحی خودرو و قطعه نیز به خودکفایی در این امر نزدیک شده است.

از طرفی نگاه مردم سرزمینمان به خودرو، نه تنها به عنوان یک وسیله‌ برای جابه جایی بلکه به عنوان یک وسیله تفریحی یا حتی نمایشی است که از این رو خودروسازی، به عنوان یک صنعت مهم مادر و استراتژیک باید علاوه بر موضوع داخلی سازی و خودکفایی در بحث جذابیت و طراحی نیز ورود پیدا کند.

چنانچه داخلی سازی قطعات و حتی طراحی و تولید بدنه خودرو با موفقیت کامل در کشور اجرا شود، نیازهای خودروسازان نیز توسط قطعه سازان داخلی تأمین شود و در نهایت تولید روزانه خودرو در تیراژ بالا صورت گیرد، نیازهای بازار خودرو در فرایندی عادی برآورده خواهد شد.

تحقق این امر سبب می شود تا قیمت‌ خودرو تابع عرضه و تقاضا در بازار باشد و تولید و عرضه در فضایی اقتصادی شکل گیرد که در نتیجه آن آرامش به بازار خودرو و همچنین حوزه تولید بازخواهد گشت.

قرارداد ۱۵۰۰ میلیارد تومانی وزارت دفاع با خودروسازان

بنا بر اعلام وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، این وزارتخانه با هدف کمک به صنعت خودروسازی، قراردادی بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان را با خودروسازان در جهت «تأمین اقلام حساس که قابل تولید نبوده» امضا کرده و این قطعات در حال تحویل به خودروسازان است.

گفتنی است؛ ازجمله مهمترین این قطعات، همان ECU است که با محوریت شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) ساخته می‌شود.

امیر حاتمی در این خصوص با بیان اینکه کشور می‌تواند نیاز‌های خود را از طریق ظرفیت‌های موجود در کشور تامین کند، گفته است: تمرکز ما برای تامین نیازمندی‌ها باید به داخل کشور باشد و از این طریق ما می‌توانیم از تحریم‌ها که حتما این بار مدت زمان آن کوتاه‌تر می‌شود، عبور کنیم.

ورود وزارت دفاع به حوزه صنعت خودروسازی و تامین برخی قطعات مهم مورد نیاز از جمله ECU این نوید را می‌دهد که وزارت دفاع بتواند همانند صنایع الکترونیک خود که محصولاتش در میدان عمل، کارکرد خود را با موضوعاتی نظیر شکار پرنده‌ پیشرفته آمریکایی ثابت کرده است، در صنعت خودرو نیز انحصار و تحریم کشور‌های دیگر را بشکند و آرزوی صنعت خودرو سازی کشور را برای ساخت ECU بومی به واقعیت تبدیل کند.

وابستگی شدید ارزی و واردات مشکل اصلی در صنعت خودرو است

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در حاشیه نمایشگاه ساخت داخل در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مشکلات اصلی ما در حوزه صنعت خودرو وابستگی شدید ارزی و واردات است که قصد داریم با راه‌اندازی اینگونه مراسم‌ها از بحران وابستگی خارج شویم. البته در گذشته اقدامات خوبی برای داخلی‌سازی قطعات انجام شده بود،بگونه ای که در این حوزه انجمن‌های مربوطه وظایف مهمی برعهده دارند.

رحمانی با اشاره به جلسه سال گذشته خود با خودروسازان گفت: در آذر سال ۹۷ به خودروسازان اخطار دادیم که به دنبال داخلی‌سازی قطعات مورد نیاز خود باشند که برای رسیدن به این هدف باید با شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اساتید همکاری و تعامل داشته باشند و نیاز‌های خود را به صورت نمایشگاهی اعلام کنند که در نهایت این اتفاق برای اولین بار در نمایشگاه خودروی شهر آفتاب صورت گرفت.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر سنگ قبر | 130 متن برای سنگ مزار درگذشتگان پدر و مادر و دیگران