جزییات شناسایی و انهدام 17 جاسوس CIA‌ در ایران


جزییات شناسایی و انهدام 17 جاسوس  CIA‌ در ایران

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات جزییات شناسایی و انهدام تیم جاسوسی وابسته به CIA‌ فعال در مراکز اطلاعاتی ایران را توضیح داد.

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری شبستان، مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در نشست خبری راجع به شناسایی و انهدام تیم جاسوسی وابسته به CIA‌ که در نهادهای اطلاعاتی ایران فعالیت داشتند، توضیحاتی ارایه داد.

وی با اعلام اینکه جاسوس های شناسایی شده شامل شاغلین مرکز حساس و حیاتی همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند که به عنوان پیمانکار و مشاور در حال فعالیت بوده اند، گفت: این مراکز شامل حوزه های اقتصادی، هسته ای، زیرساختی، نظامی و سایبری کشور است.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات تعداد کل جاسوس های شناسایی شده را 17 نفر اعلام کرد و افزود: این افراد به صورت سلولی در ایران فعالیت می کرده و هیچ کدام آنها با هم ارتباطی نداشتند. برخی از شهروندان به واسطه سوء استفاده سیا از تقاضای ویزای آمریکا در دام ویزا گرفتار شده و در ازای اعطای ویزا به ایشان پیشنهاد جاسوسی ارایه شده است. برخی دیگر نیز به واسطه حفظ یا تمدید انواع ویزای آمریکا از طرف سیا مورد شانتاژ واقع شده اند، این در حالی است که اقدام فوق مغایر با قوانین ایالات متحده بوده و بعضی از طعمه های سیا با کمک وکلای خود موفق به عبور از این دام شده اند.

مدیر اطلاعات کشور با بیان اینکه سیا با تاسیس شرکت های جعلی و به بهانه استخدام متخصصان ایرانی در این شرکت ها و یا تامین تجهیزات از خارج کشور مبادرت به مراجعه اطلاعاتی به اتباع ایرانی کرده است، تصریح کرد: مراجعات مستقیم افسران سیا تحت عناوین دیپلماتیک به شهروندان ایرانی در حاشیه کنفرانس های علمی در کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی یکی دیگر از روش های تعرض اطلاعاتی بوده است. بعضا نیز مشاهده شده که افسران سیا با معرفی خود به عنوان یک مامور اطلاعاتی آمریکایی همچنین با ارسال ایمیل و یا پیام از طریق شبکه های اجتماعی از اعضای این شبکه دعوت به همکاری اطلاعاتی کرده اند.

طبق اعلام وزارت اطلاعات، متهمان حین گذراندن دوران محکومیت با اشاره به وعده های وسوسه انگیز افسران سیا از جمله مهاجرت به آمریکا،‌ شغل مناسب در ایالات متحده و پول از بدعهدی های طرف آمریکایی یاد می کنند، حتی مساعدت های درمانی در خارج از کشور نیز به برخی از جاسوس ها ارایه شده بود که هیچ یک عملی نشد. وعده تامین امنیت جاسوس ها در ایران و خارج کشور و اطمینان کامل به افراد مبنی بر عدم شناسایی توسط ضد جاسوسی جمهوری اسلامی ایران در مورد تمامی اعضای شبکه به چشم می خورد.

وی جمع آوری اطلاعات دارای طبقه بندی از مراکز مهم را یکی از ماموریت های جاسوس ها عنوان کرد و افزود: همچنین انجام عملیات های فنی - اطلاعاتی از ماموریت های محول شده به این شبکه بوده است. تمامی افراد دوره های پیچیده، برقراری ارتباط امن از داخل کشور با خارج به وسیله ابزارهای مخصوص جاسوسی را از جانب افسران سیا فرا گرفته اند. سیا جهت انتقال ابزار ارتباط امن و تجهیزات فوق پیشرفته جاسوسی برای شبکه خود در ایران از ناقل اطلاعاتی استفاده کرده است. ناقل ها عمدتا به شکل سنگ تهیه شده که وسایل مورد اشاره در آن جاسازی شده و جاسوس ها با روش های پیچیده ماموریت برداشتن آنها از نقاط مختلف شهری از جمله مناطق پارکی، نواحی کوهستانی و غیره را عهده دار می شدند.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات با یادآوری این نکته که سیا همچنین مبادرت به ارسال مدارک هویتی جعلی برای جاسوس ها برای عملیات های خاص از طریق ناقل ها کرده است، تاکید کرد: بررسی ها حاکی از آن است مدارک جعلی به صورت ناشیانه ای توسط سیا جعل دولتی شده که در پی کشف موضوع توسط ضد جاسوسی دستور امحای همه مدارک موجود از سوی افسران سیا برای جاسوس ها صادر شده است.

نحوه دستگیری جاسوس ها در مرز

وی ادامه داد: علیرغم وعده تامین امنیت سیا با پیش بینی احتمال شناسایی این شبکه جاسوسی طراحی خط خروج اضطراری از کشور را برای مواقع خطر و بحرانی در دستور کار جاسوس ها قرار داده است. بر این اساس جاسوس ها آموزش دیده بودند با احساس خطر طی هماهنگی با سیا و رساندن خود به نقطه از قبل تعیین شده در شهرهای مرزی منتظر حضور رابط اطلاعاتی سیا در صحنه شده و با هدایت وی از کشور خارج شوند البته جاسوس هایی که قصد فرار اضطراری از کشور را داشتند به جای ملاقات با رابط سیا در مرز با رابط ضد جاسوسی ملاقات کردند و نهایتا دستگیر شدند.

این مدیر اطلاعاتی کشور به آموزش ویژه ضد بازجویی به جاسوس ها از سوی سیا نیز اشاره کرد و گفت: این اقدام از دیگر تدابیر اتخاذ شده برای مواقع دستگیری بود که با مشاهده اشراف اطلاعاتی وزارت توسط جاسوس ها کارساز نشده و تمامی اعضای این شبکه جاسوسی اعتراف کردند.

همکاری تعدادی از جاسوس های دستگیر شده با دستگاه های امنیتی

طبق اعلام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، در میان این دستگیرشدگان افرادی که آگاهانه و عامدانه به کشور خیانت کرده و حاضر به جبران مافات نشدند، تحویل دستگاه قضایی شدند و آن دسته از کسانی که با صداقت کامل با دستگاه امنیتی کشور تعامل کرده و ندامت شان ثابت شد بر علیه آمریکایی ها مورد مدیریت اطلاعاتی قرار گرفتند.

در این نشست خبری، جزییات دیگر از عملیات شناسایی و انهدام 17 جاسوس همکار با CIA‌ عنوان شد که تجربه موفق تبادل با متحدان اطلاعاتی در سال 92 باعث شد تا سر نخ های اطلاعاتی این مورد اعم از افسران سیا، سر نخ و روش های مورد استفاده در این شبکه در اختیار سایر سرویس های اطلاعاتی نیز قرار گیرد تا شکست جهانی مجددی برای سیا رقم بخورد. با توجه به بهره برداری سازمان اطلاعاتی آمریکا از کشورهای اروپایی و آسیایی جهت برقراری ارتباط با منابع خود و با عنایت به اطلاع قبلی سرویس های اطلاعاتی کشورها از موضوع قطعا مسئولیت امر بر عهده این کشورها نیز خواهد بود. نظر به زمین گیر شدن سیا بر اثر این شکست، طبیعی است که این سرویس مبادرت به ترمیم و بازسازی خود کند که البته جامعه اطلاعاتی کشور نیز بیدار و هوشیار خواهد بود.

طبق اعلام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، این پروژه بی ارتباط با پروژه سال 92 بوده و در سال 97 انجام شده است که همه تجهیزات کشف شده از این گروه تست فنی شد و نتوانست در عملیات خرابکاری در دستگاه های حساس ایران به کار گرفته شود.

این نهاد دولتی در پایان اعلام کرد که محور شناسایی جاسوس ها وزارت اطلاعات و گروه ضد جاسوسی آن بود اما در فرآیند کنترل، برخورد، تعیین تکلیف سوژه ها و محکومیت آنها تبادل خوبی در جامعه اطلاعاتی صورت گرفته است.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات همچنین اعلام کرد که 17 جاسوس دستگیر شده در این پروژه همگی اتباع ایرانی بوده اند./

پایان پیام/281

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شیدا در سریال زخم کاری کیست ؟