شب‌گردی خبرنگاران و اعلام شرایط استاندارد تجهیزات خط 7 مترو


شب‌گردی خبرنگاران و اعلام شرایط استاندارد تجهیزات خط 7 مترو

تهران- ایرنا- ماجرای پرتکرار نا ایمن بودن خط 7 مترو تهران به خاطر تهویه هوا به پایان رسیده و این خط از لحاظ زیرساختی و تجهیزات در شرایط استانداردی قرار گرفته است.

خط ۷ مترو تهران در روزهای پایانی فعالیت محمد باقر قالیباف شهردار وقت تهران بطول ۲۲ کیلومتر با ۷ ایستگاه شامل میدان صنعت، پل نصر، شهید نواب صفوی، کمیل، بریانک، میدان محمدیه و شهید محلاتی یا بسیج در حالی افتتاح شد که برخی مدعی بودند قالیباف برای محبوب شدن و شرکت در انتخابات ریاست جمهوری با کمترین امکانات راه اندازی کرده است.
برای اولین بار حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست وقت شورای اسلامی شهر تهران این خبر را رسانه‌ای کرد و ادعا کرد که این خط از سیستم تهویه هوای مناسبی برخوردار نیست و باید این خط تعطیل شود.

این خط که یکی از عمیق‌ترین خطوط مترو شهر تهران است که از زیر تمامی ۵ خط عبور می‌کند.
همچنین خط ۷ با تمامی خطوط مترو شهر تهران ایستگاه تقاطعی دارد و به صورت (L) شکل طراحی شده است.
در نهایت با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید این خط در آبان ماه ۹۶ به نبود ایمنی کافی و کمبود تهویه هوا تعطیل شد.

هفت و نیم کیلومتر از خط هفت مترو تهران با ۳ ایستگاه هلال احمر، تربیت مدرس و میدان صنعت در روزهای پایانی سال ۹۷ افتتاح و در فاز دوم حدود یک ماه آینده ۲ ایستگاه بسیج و میدان محمدیه در ضلع شرقی خط ۷ افتتاح خواهد شد.

به منظور آخرین اقدامات انجام شده در خط ۷ مترو تهران، شب گذشته اصحاب رسانه به همراه مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه شب گردی خود را به بازدید از ایستگاه شرقی خط ۷ اختصاص دادند.

علی امام در ابتدای این شبگردی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایستگاه‌های مترو بسیج و محمدیه در بخش شرقی خط ۷ مترو تهران آماده افتتاح است و تا کمتر از یک ماه آینده این ۲ ایستگاه افتتاح می‌شود.

وی افزود: در ایستگاه بسیج ۳ دستگاه هواکش و اتاق سیگنالینگ (کنترل تردد قطارها) در این ایستگاه راه اندازی شده است.

خط ۷ فاقد اتاق سیگنالینگ بود

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه ادامه داد: زمانی که خط ۷ در سال ۹۶ به بهره برداری رسید این خط فاقد اتاق سیگنالینگ بود و یکی از دلایل اصلی تعطیلی این خط همین موضوع بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این خط هواساز کافی وجود نداشته و شما مشاهده می‌کنید که در همین ایستگاه بسیج ۲ هواساز در بخش غربی و شرق تونل و همچنین یک هواساز نیز در بخش مسیر تردد مسافران راه اندازی شده است.

شب‌گردی خبرنگاران و اعلام شرایط استاندارد تجهیزات خط 7 مترو

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در این باره گفت: عمده وظیفه سیستم سیگنالینگ این است که قطارها به هنگام حرکت با یکدیگر برخورد نکنند و همچنین موقعیت مکانی و حتی سرعت آن رصد شود که در گذشته این خط فاقد این سیستم مهم بود.

مدیر پروژه تجهیزاتی خط ۷ مترو تهران در جمع خبرنگاران از نصب نسل جدید سامانه هواساز در خط ۷ مترو تهران خبر داد و گفت: به هنگام افتتاح ایستگاه‌های محمدیه و بسیج این سیستم در این ایستگاه ها نصب و راه اندازی می‌شود.

مژده شجاعی افزود: با نصب این سیستم که در تمامی ایستگاه‌های خط ۷ مترو انجام می‌شود حدود ۷۰ درصد در مصرف آب و برق صرفه جویی می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین با نصب این سیستم هواساز هزینه‌های بهره برداری این ایستگاه ها تا حد مطلوبی کاهش می‌یابد.

مدیر پروژه تجهیزاتی خط ۷ مترو تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر خط ۷ مترو به لحاظ سیستم هواسازی از استانداردهای لازم برخوردار است.

شب‌گردی خبرنگاران و اعلام شرایط استاندارد تجهیزات خط 7 مترو

در ادامه خبرنگاران سوار قطار شدند و از ایستگاه بسیج راهی ایستگاه میدان محمدیه شدند.

در این ایستگاه مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره آخرین وضعیت این ایستگاه نیز گفت: ایستگاه محمدیه تقاطعی با خط یک مترو تهران است و همچنین در ضلع جنوب شرقی میدان محمدیه ورودی جدید برای خط ۷ احداث کردیم.

وی خاطرنشان کرد: این ایستگاه از تجهیزات لازم برخوردار است و از اتاق فنی و همچنین هواسازهای مناسب برخوردار است و تا دو هفته آینده این خط نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد.

همچنین در ادامه پس از بازدید میدانی خبرنگاران از ایستگاه محمدیه سوار بر قطار راهی ایستگاه بریانک به عنوان بخش پایانی این شبگردی شدیم.

پس از پیمودن از بخش کارگاهی ایستگاه بریانک وارد اتاق جلسات شدیم که مدیرعامل شرکت مترو تهران پاسخگوی سوالات تعدادی از خبرنگاران بود.

علی امام در سخنانی اظهار داشت: خط ۷ مترو تهران در ۲۰ خردادماه ۹۶ افتتاح و در نهایت بدلیل عدم ایمنی لازم در روز ۸ آبان ماه ۹۶ این خط تعطیل شد.

وی تصریح کرد: این خط از لحاط نقشه بندی سطوح ریل‌ها از استانداردهای لازم برخوردار نبود و اصلاح و روسازی مسیر در ۴ محور بطول حدود ۴ و نیم متر جهت افزایش سرعت و تردد بیشتر قطار را در دستور کار قرار دادیم.

۲۷ تهویه در خط ۷ نصب شده است

به گفته امام در زمان افتتاح این خط یعنی در سال ۹۶ تعداد انگشت شماری سیستم تهویه داشت که هم اکنون در طول ۲۲ کیلومتر ۲۷ سیستم تهویه هوا نصب شده است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون هدوی قطارها هر ۱۲ دقیقه است بطور متوسط باید ۳۲ متر مکعب هوای تازه وارد تونل‌ها کنیم که با نصب این سیستم‌ها این میزان به ۷۵ متر مکعب رسیده است که تقریباً بیش از ۲ برابر نیاز ما در سیستم تهویه هوا برآورده شده است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه یادآور شد: همچنین در شرایط آتش سوزی نیز در ایستگاه‌های مترو در ضلع شرقی و غربی ایستگاه ها سیستم اطفای حریق نصب شده است و همچنین در تونل‌ها نیز در ۲۴ ناحیه این سیستم‌ها نصب شده است.

شب‌گردی خبرنگاران و اعلام شرایط استاندارد تجهیزات خط 7 مترو

خط ۷ نیز مشکل پایانه دارد

وی همچنین عمده ترین مشکل این خط را نیز نبود پایانه یا همان پارکینگ اعلام کرد و گفت: این خط همچون خط ۳ با مشکل پایانه روبرو است و بدلیل اینکه مدیران وقت به هنگام افتتاح خط ۳ توجهی به ساخت پایانه داشتند الان شب ها قطارهای خط ۳ و همچنین خط ۷ در خطوط یک و ۲ نگهداری می‌شوند.

امام تاکید کرد: مجموعه پایانه ای خط ۷ در ورزشگاه تختی قرار دارد که برای ساخت آن باید اداره کل ورزش و جوانان ۱۷ هکتار زمین در اختیار ما قرار دهد که ساخت این پایانه انجام شود.

به گفته وی، در زمینه معاوضه این اراضی با مالکان با مشکل روبرو هستیم که سازمان املاک شهرداری تهران تلاش می‌کند که این مشکل برطرف شود و عملیات احداث پایانه خط ۷ مترو در ورزشگاه بسیج آغاز شود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه همچنین درباره زمان تکمیل خط ۷ نیز گفت: تا پایان امسال بخش زیادی از ایستگاه این خط افتتاح می‌شود اما برای تکمیل آن و افتتاح کامل آن به سال آینده موکول می‌شود.

اظهاراتی غیرکارشناسی نکنید

همچنین امام درباره اظهارات برخی از افراد در خصوص نا ایمن بودن خطوط ۶ و ۷ مترو نیز گفت: در حوزه مترو کارشناسان شرکت مترو و همچنین پیمانکاران و مهندسان فنی خطوط مترو می توانند اظهار نظر داشته باشند و هر شخصی نمی تواند در این خصوص اظهار نظر کند و موجب نگرانی شهروندان شوند.

وی تاکید کرد: هم اکنون اقدامات مناسب در سیستم سیگنالینگ، تهویه هوا و ایمن بودن زیرساخت های ریلی به لحاظ استاندارد و فراتر از استاندارد لازم انجام شده و هیچ نگرانی در این خصوص نداریم.

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه خاطرنشان کرد: ما بدنبال افتتاح زودهنگام و نمایشی نیستیم و ایستگاه ها را با حوصله و دقت بالای فنی افتتاح می‌کنیم.

«خط هفت مترو تهران از شهرک امیرالمومنین (قصر فیروزه) و در کنار ورزشگاه تختی در جنوب شرقی پایتخت آغاز و پس از طی مسیر شرقی - غربی و تقاطع با خط یک در ایستگاه مولوی، به سمت شمال متمایل می‌شود و در ایستگاه نواب با خط ۲ و در ایستگاه توحید با خط چهار تقاطع خواهد داشت، سپس در امتداد بزرگراه چمران ادامه یافته و پس از عبور از کنار برج میلاد وارد میدان صنعت در شهرک غرب (قدس) شده و در انتها به میدان بوستان در سعادت آباد می‌رسد».
قرار گرفتن یکی از سخت‌ترین لایه‌های زمین شناسی و ژئومورفولوژی (علم شناسایی اشکال ناهمواری‌های زمین) شهر تهران در مسیر احداث این خط، بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی و فرسودگی ساختمان‌های مناطق قدیمی شهر از جمله سختی‌های احداث خط هفت مترو عنوان شده است.

گزارش از: سید جواد آل داود


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش ربیعی به شکست در برابر استقلال