یک‌هزار و 818 عامل توزیع موادمخدر در آذربایجان‌شرقی دستگیر شدند


یک‌هزار و 818 عامل توزیع موادمخدر در آذربایجان‌شرقی دستگیر شدند

تبریز - ایرنا - رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌شرقی گفت: در سال جاری 68 قاچاقچی و یک‌هزار و 750 توزیع‌کننده خرد موادمخدر در استان دستگیر شدند.

به گزارش ایرنا، سرهنگ قاسم دهقانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه در ۴ ماه ابتدای سال جاری ۶ هزار و ۸۰۰ معتاد و مصرف کننده نیز در استان دستگیر شده اند، افزود: در این مدت یک تن و ۲۳۰ کیلوگرم انواع موادمخدر در استان کشف شده است که این میزان از جمله شامل یک تن تریاک، ۵۵ کیلوگرم حشیش و ۱۵ کیلوگرم هروئین است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۸۰۰ نوع مواد مخدر صنعتی در کشور شناسایی شده است، اظهار کرد: مصرف برخی موادمخدر صنعتی از جمله هروئین و شیشه و مواد مخدر طبیعی مانند گل در استان افزایش یافته است.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌شرقی گفت: این استان ناامن برای قاچاقچیان است و ۷۲۹ مرحله عملیات پاکسازی توسط مجموعه همکاران نیروی انتظامی در مناطق آلوده و روستایی انجام شده است.

سرهنگ دهقانی با بیان اینکه کارگاه تهیه مواد مخدر شیشه و هروئین در سطح استان وجود ندارد، ادامه داد: خطرات تولید مواد مخدر در آزمایشگاه‌ها و آشپزخانه‌ها بیشتر از کارخانه‌های تولید سلاح‌های شیمیایی و خطرات جنگ تحمیلی است.

وی یادآوری کرد: در ۴ ماه امسال در مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز نظامی و محیط‌های کارگری و صنعتی برای بیش از ۱۰ هزار نفر در استان آموزش چهره به چهره در حوزه مبارزه با مصرف مواد مخدر ارایه شده است.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر آذربایجان شرقی با بیان اینکه هدف قاچاقچیان استان ترویج مصرف مواد مخدر صنعتی در بین زنان است، گفت: آمار مصرف مواد مخدر در بین زنان استان رو به افزایش است.

سرهنگ دهقانی با اشاره به شهادت ۳ هزار و ۸۷۵ شهید در راه مبارزه با مواد مخدر در کشور افزود: دولت برای مبارزه با تولید، قاچاق و توزیع موادمخدر عزم جدی دارد.

وی آموزش را اولویت اصلی در راستای پیشگیری از مصرف مواد مخدر اعلام کرد و گفت: با ارایه آموزش های لازم به جوانان و خانواده‌ها می توان آنان را در مقابل آسیب‌های اجتماعی بیمه کرد.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که حضور کارشناسان مبارزه با موادمخدر در مدارس افزایش یافته است، اظهار داشت: انتظار می رود حضور کارشناسان در جامعه کارگری و صنعتی نیز افزایش یابد و پلیس آماده ارایه آموزش های لازم برای این اقشار است.

سرهنگ دهقانی ادامه داد: با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه علم، صنعت و فناوری باید راه حل‌های علمی برای ریشه یابی آسیب‌های اجتماعی از سوی مراکر علمی و دانشگاهی ارایه شود.

وی پنهان بودن تمامی فرآیند تولید شامل کاشت، داشت و برداشت مواد مخدر را از مشکلات این حوزه اعلام کرد و گفت: میزان آلودگی و شیوع مواد مخدر صرفاً از روی معتادانی تشخیص داده می‌شود که در جامعه و شهر تردد می‌کنند.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌شرقی همسایگی ایران با ۲ کشور تولیدکننده عمده مواد مخدر را از دیگر مشکلات حوزه مبارزه با مصرف مواد مخدر دانست و گفت: مواد مخدر به راحتی از این کشورها به کشور ما ترانزیت می شود و پلیس موظف به برخورد با این قاچاقچیان است.

سرهنگ دهقانی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت دلار انتظار می رفت قیمت موادمخدر نیز افزایش یابد ولی برخلاف انتظار هیچ گونه افزایشی در این زمینه روی نداد.

وی با بیان این‌که تا مرحله درمان و پیشگیری در استان مشکلی وجود ندارد و فقط در زمینه اقدامات پس از درمان و رها شدن معتادان دچار مشکل هستیم، گفت: ۹۰ درصد معتادان پس از درمان در طول یک سال دوباره به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.

۸۰۲۳/‏۵۱۸


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در پی کاهش شاخص بورس چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد