سهل انگاری یا نبود نظارت


سهل انگاری یا نبود نظارت

سنندج - ایرنا - سهل انگاری یا نبود نظارت مسئولان و متولیان امر قصه ای تکراری است و هر گاه حادثه ای در جایی پیش می آید هر یک توپ را به زمین دیگری می اندازند و در آخر هم مشخص نمی شود که چه کسی مسئول است.

عصر جمعه خبر مسمومیت ۳۰ نفر از شهروندان قروه ای در استخر کوثر این شهرستان در فضای رسانه ای، مجازی و شبکه های اجتماعی پیچید و پس از آن به سرعت بر روی سایت های خبری و خبرگزاری ها قرار گرفت.

گاز پرکلرین دلیل مسمومیت شناگران اعلام شد در حالیکه استفاده از این گاز در استخرهای شنا ممنوع است ضمن اینکه سال گذشته به دلیل هشدار وقوع چنین حادثه‌ای در کنار دیگر مسایل بهداشتی این استخر پلمپ شد تا کپسول‌های گاز کلر از مدار خارج شوند.

اگر چه مخزن گاز از داخل استخر جمع آوری شده بود اما به دلیل انبار کردن نامناسب مخزن گاز کلر در حیاط استخر و تماس مستقیم نور خورشید و عوامل محیطی موجب فرسوده شدن بدنه و شیر مخزن شده و نشت گاز از آن چنین حادثه ای را رقم زد.

نشتی گاز پرکلرین دلیل حادثه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این رابطه گفت: استخر کوثر قروه سال گذشته بدلیل استفاده از گاز کلر (گازپرکلرین) پلمپ شد و پرونده نیز به دادگاه ارجاع یافت و پس از آن در فرایند گندزدایی استخر کپسول های گاز استفاده شده از رده خارج شد.

فرزام بیدارپور با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون در این استخر از کلر پودری با استفاده از دستگاه استفاده می شود، افزود: در بازدیدهای به عمل آمده از این استخر تاکنون هیچ موردی در زمینه استفاده از گاز کلر مشاهده نشد تنها اشکال در این زمینه این بود که کپسول های از رده خارج شده در محوطه استخر موجود بود و از فضا خارج نشده بودند.

وی مسمومیت روز گذشته ۳۰ شناگر در استخر کوثر قروه را یک حادثه ناشی از نشتی گاز پرکلرین اعلام کرد و اظهار داشت: پس از این اتفاق تیم نظارتی از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه و شبکه بهداشت استان به این شهرستان اعزام و پس از بازدید و بررسی های انجام شده مشخص شد به هیچ عنوان از گازپرکلرین در این استخر استفاده نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: در حال حاضر استخر از لحاظ بهداشتی هیچگونه مشکلی ندارد فقط بی دقتی و سهل انگاری مسئول استخر در رعایت نکردن شرایط نگهداری کپسول های خارج از رده منجر به وقوع این حادثه اعلام شد.

وی یادآور شد: این سهل انگاری می توانست به منفجر شدن کپسول ها بیانجامد که در این صورت شاهد حوادث و اتفاق بسیار ناگوارتر از این حادثه بودیم.

بیدارپور تاکید کرد: آزمایش‌های میکروبی توسط بازرسان شبکه های بهداشت و درمان از آب استخرها همواره انجام می شود و در این آزمایش‌ها عوامل مختلف میکروبی بررسی می‌شود.

فرسودگی کپسول ها و سهل انگاری مسئولان استخر

مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان قروه نیز اظهار داشت: در این استخر از گازپرکلرین استفاده نمی شود اما پنج عدد کپسولی که در گذشته مورد استفاده قرار داشت همچنان در حیاط مجاور استخر نگهداری می شد ضمن اینکه چهار تا از این کپسول ها کاملاً خالی بود و در یکی از آنها حدود ۲ کیلو گاز کلر باقی مانده بود.

رحیم شاهمرادی افزود: این کپسول ها بدلیل اینکه در فضای بیرون نگهداری می شدند، فرسوده شده و همین فرسودگی منجر به نشت گاز کلر باقی مانده شد و از پنجره های اطراف استخر وارد محیط داخلی آن شده و ۳۰ نفر از افرادی که در داخل بودند را مسموم کرد.

وی نیز دلیل اصلی این حادثه را سهل انگاری مسئولان استخر و یا نیروهای خدماتی آنجا دانست و گفت: این کپسول ها جزو اموال اسقاطی آموزش و پرورش است و مدیر استخر باید پس از اینکه آنها را از رده خارج کرد تحویل شان می داد که در این زمینه نیز سهل انگاری کرده است.

مسموم شدگان از بیمارستان ترخیص شدند

مدیر داخلی بیمارستان شهید بهشتی شهرستان قروه نیز گفت: این حادثه عصر جمعه حدود ساعت ۱۶:۳۰ اتفاق افتاد و حدود ۳۰ نفر که با گازپرکلرین مسموم شده و با علایم تنگی نفس، سوزش مجاری تنفسی و سرفه به بیمارستان مراجعه کردند و بلافاصله اقدامات درمانی برای آنها آغاز شد.

فرزاد رضایی با بیان اینکه هفت نفر از این افراد به صورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند، افزود: ۲۳ نفر نیز برای انجام مراحل درمانی بستری شدند که تا ساعت حدود ۱۸ و ۳۰ دقیقه ۱۴ نفر با اکسیژن تراپی، بخور مرطوب و دارو درمانی، مداوا شده و ترخیص شدند.

وی یادآور شد: حدود هشت تا ۹ نفر نیز که وضعیتشان به نسبت بقیه وخیم تر بود تا ساعت ۲۱ شب تحت درمان قرار داشتند و پس از آن بخاطر بهبود وضعیت جسیمی از بیمارستان ترخیص شدند.

استخر شنا محل مناسبی برای انتقال بیماری‌های پوستی و عفونی است و اهمیت بهداشتی آب استخرها در رابطه با کیفیت میکروبی و شیمیایی است و به دلیل اینکه در یک مدت زمان محدود تعداد زیادی از افراد همزمان از استخر استفاده می کنند، بنابراین این مکان ها همیشه با مسایل و خطرات بهداشتی مواجه هستند.

اگر آب تامینی برای استخر کاملاً سالم هم باشد، ورود حتی مقادیر جزیی باکتری‌هایی پاتوژن توسط شناگران احتمال خطر عفونت را به همراه دارد بنابراین باید مسئولان و متولیان امر سلامت شهروندان را در نظر گرفته و نظارت کامل را بر این اماکن داشته باشند.

در راستای رفع مشکل استخر کوثر نیروهای آتش نشانی برای جابجایی مخزن و انتقال آن وارد کار شده و امور آب و فاضلاب شهری هم به تخلیه مخزن‌ها اقدام کرد.
۷۳۴۸/۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


6 مرزبان بازداشت شده به کشور بازگشتند