تاریخ معاصر زنجان ، روایتی از حوادث جنگ جهانی دوم


 تاریخ معاصر زنجان ، روایتی از حوادث جنگ جهانی دوم

زنجان - ایرنا - کتاب گوشه های از تاریخ معاصر زنجان با عنوان فرعی زنجان در جنگ جهانی دوم ، روایتی است از ذبیح الله شاه محمدی از آنچه در سال های پر تلاطم جنگ جهانی در زنجان گذشته است.

مولف در فرازی از مقدمه این کتاب آورده است: " از شهریور ۱۳۲۰ که شعله های جنگ خانمان سوز بین الملل دوم از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ میلادی به کشورمان دامن کشید و قریب ۶ سال شراره های این آتش در تارو پود اوضاع اجتماعی و سیاسی و اقتصادی ایران آتش افروز صدها بلا و فتنه و حقارت و درماندگی شد، زنجان نیز نه کمتر از سایر استان ها که تا حدی بیشتر در این در به دری و آشوب و لشکرکشی و یغما گرفتار آمد. بحرانی ترین سال هایی که خواص و عوام شهری و روستایی تماشاگر این جریانات سیاسی ومتحمل این بار گران و نگران که چه شد و چه خواهد شد، بودند".

کتاب " گوشه هایی از تاریخ معاصر زنجان" در هشت فصل تدوین شده است. فصل هشتم کتاب حال و هوای دیگری دارد و مولف در آن بیشتر به فرهنگ عامه، آداب و رسوم مردم زنجان پرداخته است، اما مولف در هفت فصل مهم کتاب، خواننده را با خود به دل حوادث و اوضاع سیاسی و اجتماعی زنجان در سال های پر التهاب جنگ جهانی دوم می برد.

شاهمحمدی در این کتاب کوشیده است تا به نوعی زندگی و سرگذشت خود را در قالب یک شرح حال بیان کند و لابلای آن به ذکر حوادث و وقایع تاریخی دوران زندگی اش بپردازد.

این کتاب را می توان دارای ۲ بخش دانست؛ قسمت اول آن مربوط به دوران نوجوانی نویسنده بوده و سعی شده است تا حوادث مربوط به دوران جنگ جهانی و اشغال زنجان توسط ارتش سرخ (ساله ای ۱۳۱۸ تا ۱۳۲۴ شمسی) تشریح شود و قسمت دیگر بیشتر شامل حوادث مربوط به شکل گیری و فعالیت و سپس فروپاشی فرقه دمکرات آذربایجان در زنجان است.

کتاب «گوشه هایی از تاریخ معاصر زنجان (زنجان در جنگ جهانی دوم)» در ۲۱۹ صفحه توسط انتشارات نیکان کتاب روانه بازار شده است.

۳۰۸۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات