از «دست‌فروشی» تا «پناهندگی»!


از «دست‌فروشی» تا «پناهندگی»!

امروز در رسانه ها خبری مبنی بر پناهندگی یک زوج دستفروش به خارج از کشور منتشر شد اما با بررسی پشت پرده فعالیت های این دو شخص به نکات جالب توجهی خواهیم رسید.

به گزارش جام نیوز، تیرماه سال گذشته، شاپرک شجری زاده یکی از دختران خیابان انقلاب که چندی پیش از آن، روسری خود را در خیابان خلوت قیطریه برداشته و بلافاصله توسط رسانه های ماهواره ای به یکی از نمادهای مخالف حجاب مطرح شده بود، پیش از صدور حکم از کشور به طور غیرقانونی خارج شد. وی پس از مدتی حضور در ترکیه سرانجام با کمک مسیح علی نژاد به کانادا پناهنده شد.

با این وجود رسانه ها با بررسی رابطه شاپرک شجری زاده و مسیح علی نژاد دریافتند که این دو سال هاست که با یکدیگر در ارتباط بوده و اقدامات انجام شده درباره کشف حجاب تنها بهانه ای برای پناهندگی و بهره برداری های سیاسی از این قضیه بوده است. فرضیه ای که پس از حضور شاپرک شجری زاده در پارلمان کانادا و درخواست برای تحریم جمهوری اسلامی ایران به اثبات رسید.

اما این روزها بازیگران عوامل ضدانقلاب از جمله مسیح علی نژاد تغییر شغل داده و در پوشش های جدید به فعالیت های خود بر علیه جمهوری اسلامی می پردازند.

دستفروشان مظلوم!

امروز در رسانه ها خبری مبنی بر پناهندگی یک زوج دستفروش به خارج از کشور منتشر شد.

بی بی سی فارسی با انتشار فیلمی از اینستاگرام این زوج دستفروش نوشت: «زوج دستفروشی که در اینستاگرام فعالیت می کردند و پیشتر خبر دستگیریشان را داده بودند از ایران خارج شدند. پدرام نظری می گوید پس از بازجویی مدتی در اوین بوده و همسرش ندا قیصر در زندان ورامین نگهداری می شده.»

از «دست‌فروشی» تا «پناهندگی»!

سایر رسانه های ضدانقلاب نیز با مطلوم نمایی خاصی، بلافاصله خبر دستگیری و سپس خروج این زوج به اصطلاح دستفروش را منتشر کردند تا ماجرا فراتر از آنچه به نظر می رسد نیازمند توجه باشد.

ماجرا چیست؟!

این زوج دستفروش مدت هاست که با انتشار کلیپ های طنزآمیز در اینستاگرام نامی برای خود دست و پا کرده اند تا جایی که بیش از 200 هزار دنبال کننده در صفحات مجازی آنان به چشم می خورد.

این دو اگرچه در ابتدا تصاویری از خود و در ادامه کلیپ های طنز با موضوعات فان را منتشر می کردند اما کم کم موضوعات کلیپ های خود را به سمت مسائل اجتماعی و اقتصادی تغییر دادند تا جایی که چندی بعد توسط همین کلیپ ها به تخریب سیاست های نظام جمهوری اسلامی پرداختند.

اما نکته جالب توجه آنجاست که به مرور زمان، این زوج دستفروش زیر ذره بین و تحت حمایت رسانه های ضدانقلاب قرار گرفته و توسط این رسانه ها تبلیغ شدند به گونه ای که سایت سلطنت طلب کیهان لندن در تاریخ 27 اسفندماه 97 به مصاحبه با این زوج می پردازد!

از «دست‌فروشی» تا «پناهندگی»!

پشتیبانی رسانه های ضدانقلاب از این زوج فراتر از حد انتظار رفته تا جایی که مسیح علی نژاد با برقراری ارتباط با آنان سفارش ساخت مستندی از زندگی روزانه را می دهد و این مستند نهم خردادماه از شبکه ضدانقلاب «من و تو» پخش می شود.

از «دست‌فروشی» تا «پناهندگی»!

دستفروشی که مدیربرنامه دارد!

اما در میان بررسی های انجام شده به نکته جالبی برخورد می کنیم. حنانه رضایی از عکاسان اینستاگرامی، در شهریور ماه 97 و پیش از اینکه این زوج به شهرت کنونی برسند داستان جالبی از فعالیت های آنها منتشر کرد.

او در استوری هایی که پیرامون این موضوع منتشر کرده بود، نوشت: «چندوقتیه که به فکر جمع کردن یه آرشیو از مردم شهرمم و سعی میکنم باهاشون حرف بزنم و بدون سانسور ثبتشون کنم. تو این بین به یه زوج دستفروش برخوردم که معمولا تو راه میدمشون و همیشه خوشحال و سرحال بودن و شال میفروختن.

با خودم گفتم چه آدمای باحالی یه روزی باهاشون حرف میزنم، تا اینکه اتفاقی به پیج اینستاگرامشون برخوردم و این دیالوگ بینمون برقرار شد که برای ساخت مستند از ما بایستی با مدیربرنامه ما هماهنگ کنید!»

از «دست‌فروشی» تا «پناهندگی»!

از «دست‌فروشی» تا «پناهندگی»!

این عکاس اینستاگرامی با انتشار چت گفت و گوی خود با این زوج دستفروش پرده از رقم درخواستی آنان برای یک گفت و گوی ساده بر می‌دارد: یک میلیون تومان برای سه دقیقه!

از «دست‌فروشی» تا «پناهندگی»!

از «دست‌فروشی» تا «پناهندگی»!

انتشار این استوری توسط حنانه رضایی باعث شد تا کاربران دیگر هم که به صورت اتفاقی با این زوج برخورد کرده اند نکات جالب دیگری را مطرح کنند.

یکی از کاربران نوشته بود: «من یک ساعت منتظر دوستم کنار اینا وایساده بودم و میدونستم که اینا از طریق اینستا معروف شدن. توی این یه ساعت حتی یه مراجعه کننده هم نداشتن و دوتایی سرشون تو گوشی بود و داشتن میگفتن فلانی دایرکت داده انقد قیمت داده...»

از «دست‌فروشی» تا «پناهندگی»!

یکی دیگر از کاربران نیز نوشت: «خیلی اتفاقی به این افراد در چهارراه ولیعصر برخوردم و اجازه عکاسی گرفتم. بعد به من گفتن که عکس ها را می توانی به مدیربرنامه ام بدهی...برخورد جالبی با من نشد...من تمام قبلش فک می کردم اینا فقط دستفروشن...وقتی صحبتمون تموم شد متوجه شدم همه چی برنامه ریزی شده ست و این شال و بساط و این دو تا آدم صرفا یک المان در خیابانند و لاغیر...»

از «دست‌فروشی» تا «پناهندگی»!

بازداشت؛ تامین قرار کفالت؛ پناهندگی...!

اوایل تیر ماه، پس از مدتها فعالیت آزادانه این دو شخص و ارتباط گیری با رسانه های ضدانقلاب و ساخت کلیپ هایی طنزآمیز با موضوع تخریب سیاست های جمهوری اسلامی، مقام قضایی آنان را بازداشت و سرانجام پس از حدود دو هفته و تامین قرار کفالت آزاد می شوند.

نکته جالب توجه دیگر در این داستان، تامین قرار کفالت چندصدمیلیونی توسط زوج دستفروشی است که به گفته خود هیچ سرمایه ای به جز چند شال رنگی برای دستفروشی ندارند و روزانه 50 هزارتومان سود می کنند!

حال به نقطه اوج و البته تکراری این داستان می رسیم و سرانجام امروز، این دو زوج پیش از صدور حکم دادگاه به صورت غیرقانونی از کشور خارج و پناهنده شدند تا بار دیگر ماجرا شاپرک شجری زاده و دختران خیابان انقلاب این بار با نام های پدارم نظری و ندا قیصر تحت عنوان دستفروشان مظلوم(!) تکرار شود!

به هر حال با توجه به اینکه پیاده نظام مسیح علی نژاد و دشمنان جمهوری اسلامی این روزها در اشکال مختلف به فعالیت پرداخته و توپخانه رسانه ای دشمنان نیز بر روی عواطف و احساسات مردم سرمایه گذاری کرده اند لازم است که علاوه بر روشنگری دستگاه های مسئول در این زمینه، تدبیر لازم نیز در نوع برخورد با آنان در نطر گرفته شود تا از مظلوم نمایی های احتمالی جلوگیری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)