شلوغ ترین خیابان دنیا ؟!


شلوغ ترین خیابان دنیا ؟!

یزد- ایرنا- دوست خوش ذوق ما می گفت دیشب رفتم شلوغ ترین خیابان دنیا ! هم کلی پشت ترافیک موندم، هم دود خوردم و هم اعصابم جابجا شد .

گفتم مگه تو دیشب خارج کشور بودی؟ حالا کجا بودی؟ شیکاگو؟ لندن؟ سانفرانسیسکو؟ یا همین خیابان ولی عصر تهران؟ نگاه عاقل اندر سفیه به من کرد و گفت: آخه به قیافه من می خوره که از دروازه قرآن یزد، جلوتر رفته باشم؟! بابا دارم از بلوار طالقانی یزد میگم، مگه شلوغ تر این خیابان هم در دنیا داریم؟!

وقتی فکر کردم دیدم زیاد هم بیراه نمیگه! بلوار طالقانی یزد شاید از برخی جهات، شلوغ ترین خیابان دنیا باشد؛ از این جهت که تمام امکاناتی که لازم است در یک شهر باشد همه آنها در این خیابان و میدان های اطراف آن و کوچه پس کوچه های آن موجود است.

مگه مردم یک شهر چه می خواهند؟ ازدحام پزشکان متخصص و فوق تخصص، ازمایشگاه مرکزی و شمار زیادی ازمایشگاه خصوصی، سونوگرافی، رادیولوژی، سی تی اسکن، ام آر ای، کلینیک تخصصی و فوق تخصصی، مجتمع تجاری (ستاره)، انواع و اقسام مغازه های سوپر مارکت، میوه فروشی، کالای پزشکی، لباس و انواع بانکها.

حالا اضافه کنید به اینها که دو سر این بلوار به میدان های پر ازدحام و بسیار شلوغ آزادی (باغ ملی) و میدان مهدیه ختم می شود؛ در دل این خیابان هم پارکینگ عمومی قرار گرفته است.

اوج ازدحام و شلوغی این بلوار، از ساعت ۱۹ تا تا ۲۲( تابستان‌ها) و از ۱۴ تا ۲۰ (زمستانها) است.

ساختمان هایی با حداکثر یک یا دو طبقه، خیابان های کم عرض، کمبود پارکینگ، رانندگی شیر تو شیر، موتورسواران قانون شکن، نبود خیابان یک طرفه (برای کاهش بار ترافیکی)، تجمع مطب ها و مراکز پزشکی در چند کوچه و خیابان از جمله عوامل منحصر بفرد مبلمان شهری در یزد است!.
بلوار طالقانی که در هسته مرکزی شهر واقع شده با ترافیک سنگینی در ساعات یاد شده روبروست به گونه ای که گاهی تحمل آن غیر ممکن است.
این بلوار که در مرکز شهر واقع شده از جمله مسیرهای پر رفت و آمد در شهر یزد است، بویژه بعد از ظهرها تا ساعات اولیه شب که از ترافیک سنگینی برخوردار است و گاهی حجم زیاد خودروها، خیابان را قفل کرده و حرکت را مشکل می سازد.

از مجموعه اینها معجونی حاصل می شود که طاقت را طاق می کند، بویژه بعد از ظهرها که خیل زیادی از بیماران به این محل مراجعه می کنند؛ خودرو جرثقیل ماموران راهنمایی و رانندگی هم مدام در حال گشت زدن است تا اگر خودروی در جای توقف ممنوع، پارک کرده آن را به پارکینگ منتقل کند؛ حتی اغلب پزشکان مستقر در این بلوار هم از وضعیت موجود گله دارند.

بسیاری از مردم، رانندگان و کسبه محل نیز از این وضعیت گله مند هستند، از اینکه می بینند خودروها در هم می پیچند، جمعیت زیادی که اغلب بیماران هستند در حال عزیمت به مطب یا درمانگاه خاتم الانبیاء و آلودگی زیست محیطی ناشی از دود خودروها.

ترافیک بعد از ظهرها در بلوار طالقانی، بازی با اعصاب است ضمن آنکه مدام شاهد سوانح رانندگی - هر چند جزئی- و بحث و جدل رانندگان برای پارک خودرو در این مکان هستیم.

ساماندهی این خیابان و دیگر خیابان‌های کم عرض فشرده هسته مرکزی شهر یزد، قطعاً هزینه بر و پیچیده است و نمی‌توان به آسانی برای آن نسخه پیچید اما لازم است شورای شهر با همفکری استانداری و کارشناسان و صاحبنظران، طرحی بلند مدت برای این بلوار و دیگر خیابان‌های کوچک و کم عرض یزد مثل فرخی، قیام و حتی کاشانی پیش بینی کنند.

قطعاً با افزایش جمعیت و افزایش تعداد خودروها در سال‌های اینده، مشکلات هسته مرکزی یزد پیچیده‌تر و بحرانی‌تر خواهد شد.

۶۱۹۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند