بدسلیقگی در طرح ترافیکی اولین شهر خشم خام جهان


بدسلیقگی در طرح ترافیکی اولین شهر خشم خام جهان

شهرداری اولین شهر خشت خام جهان در اقدامی به نظر غیرکارشناسی و ناسنجیده اقدام به نصب جداکننده‌های پلاستیکی قرمزرنگ در یکی از مسیرهای گردشگری بافت گلین و جهانی این شهر کرده است.

به گزارش ایسنا، یکی از مجموعه‌های دیدنی و پربازدید بافت جهانی شهر یزد، مجموعه زندان اسکندر، بقعه دوازده امام، خانه لاری‌ها و بناهای تاریخی واقع شده در دل محله تاریخی فهادان است که این روزها از وصله‌ای ناهمخوان با معماری خود رنج می‌برد.

به تازگی جداکننده‌هایی پلاستیکی و با رنگ جیغ و قرمز در این محور تاریخی برای جلوگیری از پارک خودرو در مجاورت زندان اسکندر از سوی شهرداری این شهر تاریخی نصب شده‌ که نه تنها هیچ همخوانی با معماری سنتی و دیوارهای کاهگلی و گلین این مجموعه ندارد بلکه به زیبایی بصری این بافت نیز آسیب زده است.

از آنجایی که این بافت تاریخی و ارزشمند در فهرست آثار جهانی ثبت شده، هر نوع طرح و اقدامی در آن باید با در نظر گرفتن ضوابط مربوط به بافت‌های جهانی اجرا و اعمال شود ولی متاسفانه این طرح نافرم و بدشکل در حالی با بدسلیقگی به تایید مسئولان شهر جهانی رسیده که به سهولت و با هزینه‌های کمتری قابل جایگزین با راهکارهای بهتر بود.

«علی پورسلمان» جانشین رییس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، در رابطه با جداکننده‌های پلاستیکی نصب شده در این بافت تاریخی می‌گوید: هر چند ماهیت و هدف این طرح به منظور فرهنگ‌سازی ترافیکی گردشگران و ساکنان بافت تاریخی مطلوب است اما با جنسیت این جداکننده‌ها در بافت تاریخی موافق نیستیم.

وی از مهلت یک ماهه پایگاه میراث جهانی یزد به شهرداری برای جمع‌آوری این سازه‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: این طرح ترافیکی شهرداری در بازه زمانی کوتاه مدت برای اجرا در بافت تاریخی شهر قابل پذیرش است و در بلندمدت برای ما پذیرفتنی نیست لذا شهرداری باید فکری برای جایگزین آن داشته باشد.

این مسئول یادآور می ‎ شود: اجرای این طرح ترافیکی با استفاده از موانع پلاستیکی به منظور صرف هزینه و زمان کمتر از سوی حوزه ترافیک شهرداری به جای موانع سنگی و چوبی ایجاد شده، ضمن این که قابل حمل، تغییر و جابجایی است و در صورت آسیب دیدن خسارت چندانی به بار نمی‌آورد.

البته این در حالی است که «حمید دهقان» کارشناس حوزه ترافیک شهرداری یزد از عدم تغییر جداکننده‌های پلاستیکی مسیر در بافت تاریخی می‌گوید و ابراز می‌کند: هر چند این طرح موقتی است اما تا زمان تامین بودجه‌ جهت نصب جداکننده‌های متناسب با سیمای بافت تاریخی، برنامه‌ای برای برداشتن آنها نداریم.

وی اضافه می‌کند: این تجهیزات موقت به منظور جلوگیری از پارک خودرو در این محدوده نصب شده و پس از نصب دوربین‌های نظارتی ترافیک به صورت هوشمند رانندگان متخلف اعمال قانون خواهند شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی