جنگل‌های هیرکانی خراسان شمالی ثبت جهانی شد


خرداد؛ معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی خبر داد و گفت: بخشی از این جنگل‌ها در خراسان شمالی واقع شده...

خرداد؛ معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی خبر داد و گفت: بخشی از این جنگل‌ها در خراسان شمالی واقع شده اند.

‌کامبیز انصاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، گفت: جنگل‌های هیرکانی موجود در خراسان شمالی ادامه جنگل‌های شمال است.

وی با اشاره به اینکه مساحت جنگل‌های خراسان شمالی ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار است، افزود: ۲۱ درصد از این مساحت که حدود ۲۵ هزار هکتار می‌شود، متعلق به جنگل‌های هیرکانی است.

انصاری ادامه داد: در حقیقت جنگل هیرکانی در خراسان شمالی به عنوان یک اکوتن تلقی می‌شود چراکه بین دو اکوسیستم جداگانه قرار داد، یعنی از یک اکوسیستم جنگلی شمالی به یک اکوسیستم نیمه استپی (ناحیه رویشی ایران تورانی) متصل می‌شود.

وی با بیان اینکه جنگل هیرکانی در این استان همانند یک موزه تلقی می‌شود، اظهار کرد: در این جنگل گونه بلوط وجود دارد که وجود گونه بلوط در خراسان شمالی با اکوسیستم نیمه استپی بسیار خاص است.

به گفته این مقام مسئول، بلوط، افرا، شیردار، نسترن، زرشک، سیاه تلو و زالزالک از گونه‌های موجود در جنگل هیرکانی خراسان شمالی است.

وی خاطرنشان کرد: جنگل‌های هیرکانی دومین میراث بزرگ طبیعی ایران بعد از بیابان‌های لوت است که به ثبت جهانی رسیده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی توضیح داد: قدمت جنگل‌های هیرکانی به ۴۰ میلیون سال گذشته بازمی گردد و تنها بازمانده جنگل‌های دوران ژوراسیک است.

گفتنی است در ناحیه رویشی ایران تورانی خراسان شمالی نیز گونه منحصر به فرد ارس رشد می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل