آب سرخس شور می‌شود؟


آب سرخس شور می‌شود؟

مدیر امور آب و فاضلاب سرخس گفت: مهم‌ترین عامل کاهش کیفیت آب شهر سرخس برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و در نتیجه حرکت جبهه آب شور به سمت این شهر است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی آب و فاضلاب خراسان‌رضوی، امیر پوروحدتی مهم‌ترین عامل کاهش کیفیت آب این شهر را برداشت‌های بی رویه از سفره‌های زیرزمینی و در نتیجه حرکت جبهه آب شور به سمت سرخس اعلام و اظهار کرد: سال گذشته در اجرای طرح میان مدت افزایش کیفی آب شرب سرخس نسبت به حفر یک حلقه چاه و اختلاط آن با چاه‌های موجود اقدام شد.

وی ادامه داد: در همین راستا یک حلقه چاه دیگر حفر و تجهیز شده که در سال جاری وارد مدار بهره‌برداری می‌شود و دو حلقه نیز در سال‌های ۹۸ و ۹۹ حفر و وارد مدار خواهند شد.

به گفته وی با بهره‌برداری کامل از این تعداد چاه در مجموع ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب کیفی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

پوروحدتی به انتقال آب سد دوستی به سرخس با هدف افزایش کمی و کیفی طرح دراز مدت تأمین آب این شهر اشاره کرد و گفت: ۳۵ کیلومتر از خط ۷۰ کیلومتری انتقال آب سد دوستی به سرخس اجرا شده است.

وی با بیان اینکه این خط از سرخس به سمت سد دوستی در حال اجراست، بیان کرد: آبفای سرخس درصدد است قبل از تکمیل پروژه، از خط موجود برای انتقال آب چاه‌های حفر شده و در برنامه حفاری آتی در مسیر برای انتقال به شهر سرخس استفاده کند که نقش مهمی در ارتقا کیفیت آب شرب ۱۴ هزار و ۵۰۰ مشترک دارد.

پوروحدتی در ادامه یکی از مشکلات توزیع آب در شهر سرخس را عدم اختلاف سطح در این شهر ذکر کرد و افزود: برای رفع این مشکل آب استحصال شده از ۵ حلقه چاه موجود پس از انتقال به مخازن ذخیره و پمپاژ به منبع هوایی به ظرفیت ۳۰۰ مترمکعب وارد شبکه توزیع ۱۳۶ کیلومتری شهر سرخس می‌شود.

وی به ایستگاه پمپاژ در حال ساخت شهر سرخس با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: در اجرای این پروژه از پمپ‌های شناور با دور متغیر و تابلوهای درایو استفاده شده است که قابلیت تنظیم اتوماتیک فشار مورد نیاز از طریق تنظیم دور پمپ‌ها را دارد و از پروژه‌های کم نظیر از دیدگاه ناظران استانداری است.

مدیر امور آب و فاضلاب سرخس همچنین به پروژه اصلاح و توسعه شبکه توزیع آب در بافت قدیمی این شهر به طول ۴.۵ کیلومتر و تعویض ۳۱ عدد از شیر آلات اصلی فرسوده شبکه توزیع شهر سرخس اشاره کرد و افزود: یک چهارم شبکه توزیع آب در بافت قدیم شهر قرار دارد و این در حالی است که ضخامت بالای آسفالت معابر (تاکنون چهار لایه) مانع روند بازسازی و نوسازی شبکه و شیرآلات آب این محلات (از مهر ۹۷ تا خرداد ۹۸) به صورت عمرانی و امانی نشد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صد سند از آلمان هیتلری: انگیزه های جنگ جهانی دوم