کاخ موزه های سعدآباد تهران، قبل از رفتن بدانید


کاخ موزه های سعدآباد تهران، قبل از رفتن بدانید

کاخ سعد آباد، مجموعه‌ای از بنا‌ها و موزه‌های دیدنی تهران می‌باشد که در شمالی‌ترین بخش تهران واقع شده است. تاریخ ایران با تمام پستی و بلندی هایش در کاخ سعدآباد خلاصه می‌شود. کاخ‌های قاجاری این مجموعه، اقامتگاه ییلاقی و خوش آب و هوای پادشاهان این خطه بوده و حال به عنوان یکی از مهمترین میراث فرهنگی کشورمان، میزبان گردشگران و توریست‌های خارجی است....

کاخ سعد آباد، مجموعه‌ای از بنا‌ها و موزه‌های دیدنی تهران می‌باشد که در شمالی‌ترین بخش تهران واقع شده است. تاریخ ایران با تمام پستی و بلندی هایش در کاخ سعدآباد خلاصه می‌شود. کاخ‌های قاجاری این مجموعه، اقامتگاه ییلاقی و خوش آب و هوای پادشاهان این خطه بوده و حال به عنوان یکی از مهمترین میراث فرهنگی کشورمان، میزبان گردشگران و توریست‌های خارجی است. تمام خاطرات کاخ را با قدم زدن در آن به خوبی حس می‌کنید. اتاق ها، فرش ها، دیوار‌ها و هرآنچه دیده می‌شود، خیره کننده است. اگر به دنبال محیط دلنشینی برای قدم زدن هستید کاخ سعدآباد گزینه‌ی خوبی است. در این مطلب شما را با گوشه و کنار این کاخ آشنا می‌کنیم.
کاخ موزه های سعدآباد تهران، قبل از رفتن بدانیدباغ موزه سعدآباد
باغ موزه‌ی سعدآباد بیشترین مساحت را از مجموعه‌ی ۱۱۰ هکتاری تشکیل می‌دهد. این باغ در امتداد رودخانه‌ی دربند و در مکانی خوش آب و هوا واقع شده است. در پوشش گیاهی و طبیعی باغ سعدآباد، گونه‌های زینتی غیر بومی و نادری دیده می‌شود که از خارج ایران وارد شدند. درختان زینتی پهن برگ، سوزنی برگ و چمن‌ها بخش وسیعی از باغ را پوشش داده اند.

کاخ‌های موجود در مجموعه سعدآباد

کاخ موزه های سعدآباد تهران، قبل از رفتن بدانید

کاخ سبز، اقامتگاه رضا شاه پهلوی

کاخ شهوند که اکنون کاخ موزه‌ی سبز نام دارد؛ یکی از زیباترین کاخ‌هایی است که کشورمان به خود دیده است. این بنا، عمارت تابستانی رضاخان بوده و به دلیل کاربرد سنگ‌های سبز در نمای بیرونی کاخ سبز نامیده می‌شود. ساختمان این بنا دوطبقه می‌باشد که رضاشاه از طبقه همکف به عنوان محل زندگی و زیر زمین را به جای انباری استفاده می‌کرده است. تالار پذیرایی مجلل با ظروف تشریفاتی نفیس، از زیبایی‌های این بنا هستند. ستون‌های سنگی، آیینه کاری‌ها و گچ بری‌های ظریف، فضای دلنشینی در داخل کاخ ایجاد کرده اند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به تهران یا در تعطیلات آخر هفته، تماشای این کاخ را از دست ندهید.
کاخ موزه های سعدآباد تهران، قبل از رفتن بدانید
کاخ سفید، عمارت شاه پهلوی
کاخ سفید یکی دیگر از بنا‌های مجموعه‌ی کاخ سعدآباد می‌باشد که در سه فضای زیرزمین، طبقه همکف و طبقه اول قابل روئیت است. تالار بزرگ تشریفاتی در طبقه‌ی هم کف، به سبک کاخ‌های اروپایی ساخته و به شیوه‌ی فرانسوی‌ها تزئین شده است. جالب است بدانید که اغلب آثارهنری کاخ سفید از عتیقه فروشی‌های فرانسه خریداری شده اند. با وارد شدن به این کاخ، روی فرشی به وسعت ۱۴۵ متر مربع، قدم خواهید گذاشت و از ویترین‌های اشیاء قیمتی دیدن خواهید کرد.
کاخ موزه های سعدآباد تهران، قبل از رفتن بدانید
کاخ بهمن
تقریبا می‌شود گفت که هرکدام از اعضای خاندان پهلوی اقامتگاهی اعیانی در گوشه و کنار کاخ سعدآباد، دارند. بهمن پسر غلامرضا پهلوی هم در مجموعه‌ی سعدآباد، کاخی زیبا برای خود داشته است. اگر از درب شمالی دربند وارد این مجموعه می‌شوید، کاخ بهمن اولین عمارتی است که خواهید دید. موزه‌ی مردم شناسی این مجموعه در مجاورت همین کاخ قرار دارد.
کاخ موزه های سعدآباد تهران، قبل از رفتن بدانیدکاخ‌های غیرقابل بازدید
کاخ احمدشاهی، قدیمی‌ترین بنای مجموعه و اقامتگاه احمد شاه قاجار بوده که بعد از انقلاب به مرکز بسیج بانوان تهران تبدیل شد. کاخ اختصاصی سعدآباد در غرب موزه هنر‌های زیبا و کاخ ملکه مادر، از عمارت‌های غیرقابل بازدید دیگر کاخ سعدآباد هستند.
کاخ موزه های سعدآباد تهران، قبل از رفتن بدانیدموزه‌های کاخ سعدآباد
۱۸ موزه در مجموعه‌ی سعدآباد قرار دارد که هر کدام به نوعی کاخ‌های اختصاصی خاندان پهلوی بوده اند. با در نظر گرفتن تعداد زیاد موزه‌ها بازدید از همه آن‌ها کمی وقت گیر خواهد بود. در ادامه تعدادی از مهمترین موزه‌های کاخ سعدآباد را به شما معرفی می‌کنیم.
کاخ موزه های سعدآباد تهران، قبل از رفتن بدانید
موزه استاد فرشچیان
عمارت بیرونی کاخ ملکه توران (همسر رضاشاه) به موزه استاد فرشچیان و عمارت درونی به موزه چهره‌های ماندگار اختصاص داده شده است. عمارت بیرونی ساختمانی ییلاقی است که از سه جهت به ایوان‌های سر پوشیده منتهی می‌شود.
کاخ موزه های سعدآباد تهران، قبل از رفتن بدانیدموزه هنر‌های زیبا
در بخش جنوبی مجموعه سعدآباد یکی از باشکوه‌ترین بنا‌ها را در غالب موزه هنر‌های زیبا خواهید یافت که عمارتی ۳ طبقه می‌باشد و هر کدام دریایی از آثار هنرمندان معروف را در خود جای داده اند. ۱۹ اثر زیبا از نقاشان معاصری همچون سهراب سپهری در طبقه‌ی همکف قرار داده شده است. در طبقه‌ی اول، آثاری از نقاشی‌های اروپایی را می‌توان دید و در طبقه دوم، نقاشی هنرمندان ایرانی به نمایش گذاشته شده است. آثار نفیس کمال المک نمونه‌ای از با ارزش‌ترین تابلو‌های رنگ روغن این موزه هستند.
کاخ موزه های سعدآباد تهران، قبل از رفتن بدانیدموزه نگارستان
موزه نگارستان در کاخ فرح پهلوی واقع شده است. این موزه بیشتر به منظور برگزاری نمایشگاه‌های متععدی نظیر پوشاک سنتی، نقاشی‌های رنگ روغن و ... افتتحاح شد و تاکنون میزبان نمایشگاه‌های معروف زیادی بوده است.
کاخ موزه های سعدآباد تهران، قبل از رفتن بدانیدموزه مینیاتور
موزه مینیاتور استاد آبکار در مرکز مجموعه‌ی سعدآباد قرار دارد. ساختمان این موزه، زمانی اقامتگاه لیلا پهلوی، دختر محمد رضا شاه بوده و جدیدترین ساختمان در بین کاخ‌های سعدآباد محسوب می‌شود. در موزه‌ی مینیاتور تابلو‌های ارزنده‌ای از استاد آبکار نظیر آثار مردم شناسی، پارچه‌های ترمه، زیورآلات و آثار لاکی به نمایش گذاشته شده است.
کاخ موزه های سعدآباد تهران، قبل از رفتن بدانیدموزه هنر ملل
در سال ۱۳۷۰، به دستور فرح پهلوی، موزه هنر ملل در زیرزمین کاخ ملت افتتاح شد. آثار ارزشمند زیادی از گوشه و کنار جهان خریداری و در این موزه گردآوری شد. آثار تاریخی تمدن‌های کهن و هنر‌های معاصر ایران و جهان از دیدنی‌های این مجموعه هستند.سایر موزه‌ها
• موزه استاد بهزاد در کاخ ولیعهدی
• موزه آب
• موزه آشپزخانه سلطنتی
• موزه‌ی ظروف سلطنتی در کاخ اشرف پهلوی
• موزه‌ی اسناد و آلبوم‌های سلطنتی
• موزه‌ی اتومبیل‌های سلطنتی
• موزه سلاح‌های دربار
• موزه کالسکه خانه قجری
• موزه‌ی خط و کتابت میرعماد در کاخ فرحناز
کاخ موزه های سعدآباد تهران، قبل از رفتن بدانیدامکانات تفریحی در کاخ سعدآباد
علاوه بر بازدید از آثار تاریخی و هنری در موزه‌های مجموعه‌ی سعدآباد، می‌توانید لحظات بسیار زیبا و سرشار از آرامش را در محوطه‌ی آن تجربه کنید. وجود درختان سر به فلک کشیده و پوشش گیاهی منحصر به فرد محوطه‌ی کاخ، فرصتی مناسب برای قدم زدن و گرفتن عکس‌های کاملا هنرمندانه را برایتان فراهم می‌کند. نوشیدن یک فنجان چای در بعدازظهر‌های زیبا و در کافی شاپ این مجموعه، گرفتن عکس با لباس‌هایی به سبک دوره‌ی قاجار، ورزش، تماشای فیلم در سینما کاخ ملت از جمله امکانات تفریحی می‌باشند که در این کاخ فراهم شده اند.
برای دوستداران کتاب و کتابخوانی نیز در مجموعه کاخ سعدآباد کتابخانه‌ی بسیار بزرگ و مجهز در نظر گرفته شده است که مجموعه‌ای از کتب در حوزه‌های مختلف در آن جمع آوری گردیده اند.
کاخ موزه های سعدآباد تهران، قبل از رفتن بدانید
زمان بازدید از کاخ سعدآباد
مجموعه موزه‌های کاخ سعد آباد در طول هفته به غیر از دوشنبه‌ها باز است
ساعت کار:
در نیمه‌ی اول سال از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۷:۳۰ در شش ماه دوم سال از ساعت ۹:۰۰ الی ۱۶:۳۰ در نظر داشته باشید که گیشه‌های بلیط فروشی تنها تا ساعت ۱۶ باز هستند. در روز‌های تعطیلات رسمی مثل تاسوعا و عاشورا، کاخ سعدآباد تعطیل است.
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، زعفرانیه، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید