هیچ کس حق قطع یا خشکاندن درختان را ندارد


هیچ کس حق قطع یا خشکاندن درختان را ندارد

رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه حذف درختان از سطح شهرهای پرترافیک و آلوده جرم است، گفت: جرم قطع درخت جنبه عمومی دارد چرا که خطرات و آسیب های آن متوجه همه افراد است.

به گزارش ایسنا، مریم روانبخش با اشاره به لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز که در سال 1359 به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درختان تدوین شده است، عنوان کرد: طبق این لایحه قطع هر نوع درخت در معابر و میادین بزرگراه‌ها پارک ها، باغات و محل هایی که به صورت باغ شناخته می شوند، در محدوده قانونی و حریم شهر بدون اجازه شهرداری ممنوع است.

وی با بیان اینکه ضوابط مربوط به چگونگی اجرای ماده مذکور توسط شهرداری تهیه شده و با تصویب شورای شهر قابلیت اجرا دارد، اضافه کرد: با توجه به اینکه لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در سال 59 مورد توجه قانون گذار بوده است به منظور به‌روز رسانی این لایحه در تاریخ 31 خرداد سال 1390 با الحاق دو تبصره اصلاح شد.

روانبخش ادامه داد: بر اساس این تبصره ها به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درختان، قطع هر نوع درخت و یا نابود کردن آن به هر طریقی در معابر میادین بزرگراه ها، پارک ها، بوستان ها، باغات و نیز محل هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر باغ شناخته می‌شود، در محدوده و حریم شهرها بدون مجوز شهرداری و رعایت ضوابط مربوطه ممنوع است .

وی در این باره افزود: ضوابط و چگونگی اجرای این ماده در چارچوب آئین نامه مربوطه با رعایت شرایط متنوع مناطق مختلف کشور توسط وزارت کشور با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، محیط زیست، جهادکشاورزی و شهرداری تهران تهیه و به تصویب شورای عالی استانها رسید و تبصره های الحاقی به ماده مذکور اصلاح و واکاوی باغات در حریم شهرها مشمول این ماده قرار نداده و طبق ضوابط مصوب وزارت کشاورزی انجام خواهد شد.

این عضو شورا یادآور شد: از آنجا که درختان پارکها و فضای سبز شهری در تولید اکسیژن نقش عمده ای ایفا می کنند نظام مراقبت همگان را می‌طلبد بنابراین در راستای تحقق شعار همیشگی پیشگیری بهتر از درمان است یکی از راه‌های گسترش و حفظ مقوله فضای سبز اطراف اهتمام جدی در جهت فرهنگسازی و کاشت درخت باید توسط شهروندان تشویق، ترغیب و فرهنگسازی شود.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد به اهمیت روز درختکاری آنگونه که شایسته و بایسته است پرداخته نشده است، یادآور شد: با توجه به اینکه درخت یکی از زیباترین مظاهر خلقت و تجلی آفریدگار است نه تنها تضمین کننده هوای پاک بوده بلکه در کاهش بلایای طبیعی مثل سیل و کنترل آب های زیرزمینی و فرسایش خاک و بیابان زدایی نیز بسیار موثر است.

روانبخش گفت: طبق ماده 6 لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز قانونگذار مجازات و جزای نقدی بر حسب نوع درخت در نظر گرفته شده است که شهروندان صرف نظر از اینکه باید به یاد داشته باشند قطع درختان و فضای سبز غیر اخلاقی و غیر شرعی بوده، دارای مجازات بوده و قانونگذار ضمانت سنگین مجازات حبس و جزای نقدی را برای آن در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: براین اساس فرقی ندارد درخت در ملک شخصی باشد یا در حاشیه خیابان چرا که طبق قانون هیچ کس حق ندارد بدون علت قانع کننده نسبت به قطع یا خشکاندن درختان اقدام کند.

رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای اسلامی شهر همدان به وظایف ضابطین خاص فضای سبز شهرداری نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این افراد نباید نسبت به حقوق شهروندی شهروندان بی توجه باشند چرا که قانونگذار کشف جرم را وظیفه اصلی ضابطین خاص دانسته است.

وی با بیان اینکه شهرداری به عنوان متولی فضای سبز و مسئول این ضابط‌ها در بحث پیشگیری و آموزش وظایفی دارد، گفت: ضابطین قضایی فضای سبز نقش مهمی در جلوگیری از تخریب فضای سبز دارند و آنها باید با استفاده از تمهیدات بازدارنده مبتنی بر آموزش در جهت پیشگیری از جرم اقدام کنند .

به گزارش روابط عمومی شورای شهر همدان، روانبخش در پایان سخنانش گفت: با توجه به افزایش ساخت و سازها ضرورت نظارت بیشتر بر اجرای فضای سبز بیش از پیش احساس می شود.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دادا محمد کجوری