پنج هکتار از عرصه های ملی دلیجان درآتـش سوخت


پنج هکتار از عرصه های ملی دلیجان درآتـش سوخت

خمین - ایرنا - رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دلیجان گفت: پنج هکتار از مراتع این شهرستان بهار امسال در آتش سوخت.

«سید ابوالفضل نصرالهی» روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: سه هکتار از این آتش سوزی در مراتع راونج و ۲ هکتار دیگر در عرصه های ملی جاسب روی داده است.

وی اظهارداشت: سهل انگاری دامداران، بهره برداران منابع طبیعی، کشاورزان و باغداران در سوزاندن علف های هرز و گاه بی احتیاطی افراد گردشگر، علت عمده آتش سوزی های بهار امسال در مراتع دلیجان است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دلیجان ادامه داد: آتش سوزی در مراتع این شهرستان امسال عامل ۵۰۰ میلیون ریال خسارت بوده است.

نصرالهی فزود: آموزش، آگاهی رسانی و رعایت نکات ایمنی از سوی مردم راهکار مناسبی برای پیشگیری و کاهش آتش سوزی در عرصه‌های مرتعی است.

وی افزود: ۲ همایش امسال در راستای مدیریت آتش سوزی های احتمالی برای دهیاران، اعضای شورای اسلامی روستایی و مرتعداران برگزار شده و بنر و بروشور نیز نصب و توزیع شده است.

ادامه داد: تقویت پوشش گیاهی در مراتع، احیای عرصه های طبیعی، کاهش فشار چرای دام بر مراتع و اجرای عملیات آبخیزداری از اقدامات منابع طبیعی در زمینه مقابله با پدیده بیابان زایی و بروز آتش سوزی‌ها در این شهرستان است.

به گفته نصرالهی، سهل انگاری و هرگونه اقدام نسنجیده می تواند به وقوع حوادث ناگوار و تحمل خسارات جبران ناپذیری منجر شود و به منابع طبیعی نیز آسیب برساند.

وی از مردم خواست از انداختن و پرت کردن ته سیگار، چوب کبریت و بطری‌های شیشه‌ای و یا شیشه‌های شکسته در طبیعت و روشن کردن آتش بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی جدا خودداری کنند.

از مجموع ۲۲۰ هزار هکتار اراضی ملی مرتعی دلیجان، ۶۶ هزار هکتار مراتع درجه یک، ۶۶ هزار هکتار مراتع متوسط و بقیه فقیر و بسیار فقیر هستند.

دلیجان یکی از شهرستان های ۱۲ گانه استان مرکزی است که در منطقه جنوبی این استان واقع شده است و یک هزار و ۶۰۰ خانوار دامدار دارای پروانه چرا در این شهرستان زندگی می کنند.

/ ‏۶۰۱۳/‏۷۲۷۷


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر پایتخت در سن 71 سالگی