داروهای سردرد آور: 4 دارو که باعث به وجود آمدن سردرد می‌ شوند


... نوشته داروهای سردرد آور: 4 دارو که باعث به وجود آمدن سردرد می‌ شوند اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

اگر دنبال مقصر و عامل سردرد کوبشی و ضربان دار سرتان می‌گردید، شاید بهتر باشد سریع نام داروهایی را که مصرف می‌کنید روی کاغذ بیاورید. همه‌ی داروها عوارض جانبی دارند و معمولا سر درد یکی از آن‌ها است. در این مقاله با برخی از داروهای سردرد آور آشنا می شوید.

داروهای سردرد آور: 4 دارو که باعث به وجود آمدن سردرد می‌ شوند

طیف وسیعی از داروها، من جمله قرص‌های ضد بارداری، داروهای قلب، و حتی داروهای ضد درد، می‌توانند باعث سر درد بشوند. اما اگر سردردتان به شما آسیب می‌زند، خودتان خودسرانه مصرف دارو را متوقف نکنید. همیشه ابتدا با پزشک صحبت کنید تا دو نفری بتوانید قدم بعدی را برنامه ریزی کنید. او ممکن است به شما پیشنهاد دهد دوز مصرفی را تغییر دهید یا کلا داروی متفاوتی مصرف کنید.

داروهای سردرد آور

۱. داروهای ضد سردرد

بله، ممکن است این چیزی نباشد که انتظار شنیدنش را داشتید، اما واقعیت این است که بعضی از داروهای استفاده شده برای درمان سر درد خودشان می‌توانند عامل سر درد باشند.

به این مورد «سر دردِ برگشتی» می‌گویند. این مشکل وقتی اتفاق می‌افتد که از داروهای ضد درد چند بار در روز استفاده می‌کنید. با تمام شدن دارو، دوباره سر درد می‌گیرید، که مجبورتان می‌کند دوباره داروی بیشتری مصرف کنید. نهایتا، متوجه می‌شوید که بیشتر و بیشتر سر درد می‌گیرید و اغلب دردتان بیشتر و شدیدتر نیز می‌شود.

این مشکل می‌تواند در اثر مصرف کردن هر دوی داروهای بدون نسخه و با نسخه اتفاق بیفتد. بعضی از داروهایی که موجب سر درد برگشتی می‌شوند عبارتند از:

آسپرین

استامینوفن

– قرص های خواب

– ایبوپروفن

– ناپروکسن

– کدئین و مسکن‌های تجویزی

– داروهایی که حاوی کافئین هستند

– داروهای میگرن به نام تریپتان

بهترین راه درمان سر دردهای برگشتی آن است که داروی بیشتری مصرف نکنیم. با پزشکتان همکاری کنید تا نتیجتا به دارویی برسید که ممکن است عامل این ناراحتی باشد. ممکن است قادر نباشید مصرف دارو را قطع کنید، یا ممکن است لازم باشد تدریجی دوز مصرف را کاهش دهید.

یادتان باشد وقتی مصرف دارو را قطع می‌کنید، ممکن است علائم ترک مانند حالت تهوع، مشکلات خواب، اسهال، یا سردردهای بدتر را تجربه کنید. خبر خوب آنکه وقتی دارو را ترک می‌کنید و سر درد برگشتی از بین می‌رود، داروهایی که برای سردرد مصرف می‌کنید می‌توانند موثرتر باشند.

۲. داروهای ضد بارداری

وقتی بحث از سر درد می‌شود، این‌ها سابقه‌ی مختلطی دارند. بعضی از زنانی که میگرن دارند متوجه می‌شوند که قرص های هورمونی ضد بارداری به درمانشان کمک می‌کند. سایرن متوجه می‌شوند که قرص های ضد بارداری و سایر روش های هورمونی جلوگیری، مانند پچ ضد بارداری یا حلقه‌ی واژینال، باعث میگرن می‌شوند.

اگر سر درد دارید و قرص های ضد بارداری مصرف می‌کنید، سر دردتان ممکن است به خاطر کاهش یا افت استروژن باشد که در طول روزهایی اتفاق می‌افتد که قرص‌های غیر فعال یا دارونما مصرف می‌کنید:

– داروی ضد بارداریی استفاده کنید که روزهای قرص غیرفعال کمتری دارد، مانند سیزونال، سیزونیک، یا …

– از نوعی قرص ضد بارداری استفاده کنید که سطح استروژن را پایین می‌آورد.

– در طول روزهای قرصی غیر فعال (خاموش) داروهای سردرد بدون نسخه یا تجویزی مصرف کنید.

– قرص ضد بارداری استفاده کنید که فقط حاوی استروژن باشد نه ترکیبی از استروژن و پروژسترون

– دوز پایینی از قرص های استروژنی مصرف کنید یا در طول روزهای غیر فعال دارویی از پچ استروژن استفاده کنید.

۳. نیترات

این‌ها نوعی دارو هستند که برای دمان درد قفسه‌ی سینه ناشی از بیماری قلبی استفاده می‌شوند. این دارو، که به نیتروگلیسیرین هم شناخته می‌شود، رگ‌های خونی را گشاد می‌کند تا خون بتواند با سهولت بیشتری به قلب جریان پیدا کند.

سر درد عارضه‌ی جانبی شایع نیترات است. ممکن است خیلی زود بعد از مصرف دارو سردرد متوسطی بگیرید، یا ممکن است حدود ۳ تا ۶ ساعت بعد میگرن شدید داشته باشید. همچنین ممکن است حالت تهوع، استفراغ، یا حساسیت به نور را تجربه کنید. سر دردها ممکن است با عادت کردن بدن‌تان به دارو از بین بروند.

اگر نیترات خوردید و سر دردتان شروع شد، به مصرف دارو ادامه دهید اما با پزشک نیز مشورت کنید. سعی نکنید خود درمانی انجام دهید. مصرف یک سری از داروهای خاص که برای درمان میگرن استفاده می‌شوند مانند تریپتان، ممکن است وقتی مشکل قلبی داشته باشید خطرناک باشد.

۴. هورمون درمانی جایگزین

هورمون درمانی جایگزین علائم یائسگی مانند گرگرفتگی‌های داغ و تعریق شبانه را درمان می‌کند. این ممکن است باعث سر درد بشود.

اگر وقتی هورمون درمانی جایگزین (HRT) استفاده می‌کنید دچار سر درد می‌شوید، در اینباره با پزشک‌تان صحبت کنید. چند تغییر مختلف هست که او می‌تواند برای کاهش دردتان به شما پیشنهاد کند.

می‌توانید دوز پایین‌تری از HRT را امتحان کنید یا می‌توانید انواع متفاوتی از HRT را امتحان کنید تا موردی را که از همه برای‌تان بهتر است پیدا کنید. به عنوان مثال، پچ پوستی استروژن یک نوع HRT است که سطح پایینی از استروژن آزاد می‌کند. این روش HRT کمتر از همه احتمال دارد باعث سر درد بشود.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: webmd

داروهای سردرد آور: ۴ دارو که باعث به وجود آمدن سردرد می‌ شوند

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / اظهارات جواد خیابانی درباره واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال