شناسایی 150 نقطه بحرانی مستعد حریق در لرستان


شناسایی 150 نقطه بحرانی مستعد حریق در لرستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: تنها راه جلوگیری از سیلاب، توجه به عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری است.

به گزارش ایسنا، احمد مرادپور در جلسه اطفاء حریق و اهداء لوازم مقابله با آتش‌سوزی بیان کرد: با توجه به کوهستانی بودن و شیب بالای استان، تنها راه جلوگیری از سیلاب، توجه به عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری است.

وی با اشاره به اینکه سهل‌انگاری عوامل انسانی باعث آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع می‌شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه سال گذشته با تمهیداتی که لحاظ شد و با نظارت مستقیم استاندار لرستان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها، جوامع محلی و...شاهد یک رکورد عالی در سطح کشور در خصوص کاهش حریق بودیم.

وی افزود: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا جایی دچار حریق نشود و اگر هم حریقی رخ دهد قصد داریم تمهیداتی بیندیشیم تا در کمترین زمان ممکن بتوان آن را مهار کرد.

مرادپور به در اختیار گذاشتن تعدادی وسیله اطفاء حریق به دهیاری‌ها به‌منظور مجهز کردن روستاها به وسایل مدرن مقابله با آتش‌سوزی گریزی زد و اظهار کرد: درست است که با محدودیت اعتبار و کمبود منابع مالی مواجه هستیم اما امیدواریم بتوانیم با تلاش‌های شبانه‌روزی که صورت خواهد گرفت بار دیگر در راستای کاهش حریق در جنگل‌ها و مراتع، در سطح کشور رکورددار باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در پایان بیان کرد: کمبودها و محدودیت‌های منابع مالی در بحث اطفاء حریق را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور انعکاس داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم از محل اعتبارات ملی اعتبارات خوبی را اخذ کنیم.

در ادامه شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: در استان حدود یک‌ میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار جنگل و حدود ۸۸۵ هزار هکتار مرتع وجود دارد که به علت کوهستانی بودن و شیب بالای منطقه نیازمند به بحث پیشگیری از حریق هستند.

وی به یکی از برنامه‌های اساسی یعنی استفاده از جوامع محلی، کشاورزان، دهیاری‌ها، شوراها و...گریزی زد و افزود: امروز ۱۰ دستگاه دمنده و ۱۰ دستگاه فلکسی بگ و لوازم جانبی به ۱۰ دهیار که در نقاط بحرانی وجود دارند تحویل داده شد.

وی ادامه داد: ۱۵۰ نقطه بحرانی که مستعد حریق هستند را شناسایی کرده‌ایم، تاکنون موفق شده‌ایم ۷۰ نقطه بحرانی را تجهیز و مابقی را نیز با اعتباری که از محل استانداری لرستان به منابع طبیعی اختصاص داده شده را تجهیز خواهیم کرد.

نجفی با اشاره به اینکه شهرستان‌های خرم‌آباد، چگنی، کوهدشت، پل‌دختر و رومشکان جزء شهرستان‌های بحرانی به‌شمار می‌آیند، خاطرنشان کرد: بارندگی‌های خوب و قابل‌توجهی که در استان شاهد آن بودیم باعث شده پوشش گیاهی بیش‌ازپیش غنی شود که همین پوشش گیاهی و گرم شدن چند درجه‌ای هوا نسبت به سال گذشته می‌تواند در بحث حریق مشکل‌ساز باشد.

وی با تقدیر از استاندار بابت اختصاص یک میلیارد تومان به‌منظور پیشگیری از حریق و خرید ادوات اطفاء حریق تصریح کرد: از همه آحاد جامعه تقاضا می‌کنم همکاری‌های لازم را با منابع طبیعی داشته باشند و هرگونه آتش‌سوزی را با تلفن رایگان ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در پایان از نگاه و توجه ویژه ریاست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز تشکر و اظهارکرد: بنا به حساسیت موضوع و دستور رئیس سازمان جنگل‌ها، یک عدد بالگرد در اول تیرماه در استان به‌منظور کمک به اطفاء حریق مستقر خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / اظهارات جواد خیابانی درباره واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال