رفع ایرادات طرح استانی شدن انتخابات مجلس در کارگروه 3 جانبه


رفع ایرادات طرح استانی شدن انتخابات مجلس در کارگروه 3 جانبه

پس از ان که شورای نگهبان ایراداتی را به طرح استانی شدن انتخابات مجلس وارد کرد قرار است کارگروهی‌ متشکل از اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس و مسئولان وزارت کشور و شورای نگهبان برای رفع این ایرادات تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، بحث انتخابات استانی طی چند دوره مختلف مجلس بررسی و از مجلس ششم به بعد در مجلس طرح شده و تاکنون چهار بار از سوی شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفته و تأیید نشده است. تقریباً شش بار موضوع استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی به کمیسیون ارجاع و ۵۵ ماده آن تأیید شد و به شورای نگهبان رسیده است.

طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی با هدف متمرکز کردن نماینده بر قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون تدوین شده است. در این طرح هر یک از استان‌ها به‌عنوان یک حوزه انتخابی اصلی و حوزه‌های انتخابیه فعلی به‌عنوان حوزه فرعی در نظر گرفته می‌شوند. هر داوطلب نمایندگی، صرفا در یک حوزه انتخابی فرعی می‌تواند ثبت‌نام کند و کسی پیروز انتخابات است که علاوه بر کسب برتری و اکثریت آراء در حوزه اصلی حداقل ۱۵ درصد حوزه فرعی را داشته باشد. در این طرح از تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه فعلی و استان‌ها کاسته نمی شود و تعداد نمایندگان مجلس نیز تغییر نمی کند.

بنابراین گزارش پس از بررسی های مجلس در این باره «عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی در رابطه با بررسی استانی شدن انتخابات نوشت: «استانی شدن انتخابات در قالب اصلاحیه قانون انتخابات ساعت‌ها در شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار گرفت و همچنان ادامه دارد؛ کلیات این طرح قابل قبول است اما شیوه‌های اجرایی آن ابهاماتی دارد. به نظر می‌رسد در مواردی حقوق رای دهندگان و نامزدها نادیده گرفته شده و ناقض عدالت انتخاباتی است.» از این رو کار انجام بررسی های نهایی آن به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی واگذار شد.

حالا در آخرین اخبار درباره استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است کارگروهی‌ متشکل از اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی و مسئولان وزارت کشور و شورای نگهبان تشکیل و ایراداتی که قابل رفع هستند را برطرف کنند.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی این مطلب را به تسنیم گفته و ادامه داده است: «قرار براین است تا اشکالاتی که در این طرح مجلس قابل رفع شدن نیست از دستور کار مجلس خارج شود. پس از بررسی ایرادات در کارگروه تشکیل شده در صحن کمیسیون تصمیم‌گیری می شود که آیا موارد باردیگر به صحن علنی ارجاع شود یا اینکه موارد اصلاحی مسکوت باقی بماند تا با لایحه جامع انتخاباتی که دولت به مجلس ارائه کرده ادغام شود.»

«اصغر سلیمی» همچنین درباره احتمال اینکه پارلمان بر مصوبه خود در اصلاح قانون انتخابات مجلس اصرار کند و این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود، گفته است: «بعید می‌دانم این اتفاق رخ دهد چون مرکز مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ایراداتی را به این مصوبه مجلس وارد کرده و امکان اینکه این مصوبه به مجمع ارجاع شود وجود ندارد.»

یادآور می شود: به احتمال زیاد این طرح به انتخابات مجلس یازدهم نمی رسد چرا که باید در ابتدا در کمیسیون بررسی شود و این خودش زمان لازم دارد و بعد در صحن در نوبت بررسی قرار گیرد./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بنچمارک چیست؟ معرفی انواع برنامه و سایت های تست Benchmark