مسلمانان مسئله تشکیک وجود را از حکمت خسروانی گرفته اند


مسلمانان مسئله تشکیک وجود را از حکمت خسروانی گرفته اند

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: مسلمانان مسئله تشکیک وجود را از حکمت خسروانی گرفته اند؛ چنانکه حکیم سبزواری در شرح منظومه می گوید: «الفهلوین الوجود عند هم ذات مراتب تشکک تعم».

به گزارش خبرنگار مهر، زکریا بهارنژاد دانشیار فلسفه دانشگاه شهید بهشتی در بیست و سومین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا با موضوع «حکمت ایرانی و حکمت متعالیه» به ارائه مقاله خود با عنوان عناصر حکمت خسروانی در حکمت صدرایی پرداخت و گفت: ایرانیان، همواره متصف به گوهر ناب حکمت و فلسفه بوده اند و در عهد باستان حکمتی بنام حکمت خسروانی تأسیس کردند. این حکمت از آن جهت که منتسب به پادشاه حکیم ایران (کیخسرو) بوده، خسروانی نام گرفته است و مؤید این ادعا، سخن شیخ اشراق در الواح عمادیه است که پس از ذکر نام «ملک افریدون» به عنوان نخستین پادشاهی که صاحب حکمت و مرتبة شهود و دریافت نور بوده است، از کیخسرو با شرحی بیشتر مطالبی را نقل نموده است.

وی افزود: سهروردی حتی به معراج کیخسرو نیز اشاره کرده و می گوید: «درود باد بر آن روز که مفارقت وطن کرد، روزی که به عالم علوی پیوست.»

این محقق و نویسنده کشورمان اظهارکرد: این گونه نظریات، گواهی بر غنای حکمت و فلسفه در ایران باستان است که با بررسی آثار سهروردی می توان به این نتیجه رسید که سهروردی برای جلوگیری از نابودی این حکمت و عشق و علاقه به ملیت ایرانی، مانع از نابودی این حکمت شد و به عبارتی آن را احیا نمود و شکوهمندی آن را برای همگان روشن نمود تا جایی که بسیاری از مفاهیم هنوز هم پابرجاست.

بهارنژاد با اشاره به اینکه در حکمت خسروانی «آتش» کنایه از معرفت، شناخت و شهود است که از عناصر اصلی این حکمت محسوب می شود، تصریح کرد: از حکمت و فلسفه ایران باستان در آراء و نوشته های اندیشمندان بعدی با عناوین حکمای خسروانیین، الکسرویون، الفهلویون، حکماءالفرس و الفارسیین شده است و شهرت این حکمت چنان بوده که رسول اکرم (ص) حکمت ایرانیان را ستوده و فرموده است: «اگر دانش در ستارة کیوان می بود، هر آیینه مردانی از سرزمین پارس آن را به دست آورده و فرامی‌گرفتند.» (الحمیری، ابوالعباس، قرب الاسناد ،۵۳)

وی گفت: در ادامه به معرفی عناصری از حکمت خسروانی است که در فلسفه ملاصدرا به کار رفته، اشاره می کنم: یکی از اصول اساسی فلسفه ملاصدرا که از مقدمات اصالت وجود نیز می باشد، مسئله تشکیک وجود است. با بررسی تاریخ فلسفه یونان و نوافلاطونی، معلوم می گردد که این مسئله در این دو دوره فلسفی مطرح نبوده است و مسلمانان این مسئله را از حکمت خسروانی گرفته اند؛ چنانکه حکیم سبزواری در شرح منظومه می گوید: «الفهلوین الوجود عند هم ذات مراتب تشکک تعم».

این مدرس دانشگاه بیان کرد: همچنین ملاصدرا می گوید در عهد حکیمان خسروانی و اساطین اسکندرانی به کسانی که نفس خود را با انواع تطهیرات از ارجاس مستلذات (پلیدیها) و یا اقسام ریاضات از اعراض جاهلیات تربیت و تهذیب نکرده بودند، اجازة شروع آموختن حکمت نمی دادند و بزرگان صوفیه و ارباب قلوب و اصحاب ارتقا به حقایق انبیا و ملکوت اشیاء نیز به کسی اجازه نمی دادند در مثل این امور نظر کند مگر اینکه نفسش را از آلودگیها پاک کرده باشد.» (کسر اصنامالجاهلیه)

وی تصریح کرد: ملاصدرا در آثار خود از زرتشت با عنوان الامام الکامل و الحکیم الفاضل یاد می کند؛ از آنجا که فلسفه او فلسفه ای شهودی است و شهود یکی از عناصر اصلی فلسفه وی را تشکیل می دهد و این مسئله الهام گرفته از مسئله نور و ظلمت است، می توان گفت ملاصدرا در این مسئله متأثر از شیخ اشراق و او نیز متأثر از فلسفه ایران باستان بوده است، با این تفاوت که ملاصدرا می گوید: حقیقت وجود جز با علم شهودی ادراک نمی شود لیکن سهروردی، می گوید: آنچه با علم شهودی ادراک می شود، حقیقت نور است.


به گزارش خبرنگار مهر، زکریا بهارنژاد دانشیار فلسفه دانشگاه شهید بهشتی در بیست و سومین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا با موضوع «حکمت ایرانی و حکمت متعالیه» به ارائه مقاله خود با عنوان عناصر حکمت خسروانی در حکمت صدرایی پرداخت و گفت: ایرانیان، همواره متصف به گوهر ناب حکمت و فلسفه بوده اند و در عهد باستان حکمتی بنام حکمت خسروانی تأسیس کردند. این حکمت از آن جهت که منتسب به پادشاه حکیم ایران (کیخسرو) بوده، خسروانی نام گرفته است و مؤید این ادعا، سخن شیخ اشراق در الواح عمادیه است که پس از ذکر نام «ملک افریدون» به عنوان نخستین پادشاهی که صاحب حکمت و مرتبة شهود و دریافت نور بوده است، از کیخسرو با شرحی بیشتر مطالبی را نقل نموده است.

وی افزود: سهروردی حتی به معراج کیخسرو نیز اشاره کرده و می گوید: «درود باد بر آن روز که مفارقت وطن کرد، روزی که به عالم علوی پیوست.»

این محقق و نویسنده کشورمان اظهارکرد: این گونه نظریات، گواهی بر غنای حکمت و فلسفه در ایران باستان است که با بررسی آثار سهروردی می توان به این نتیجه رسید که سهروردی برای جلوگیری از نابودی این حکمت و عشق و علاقه به ملیت ایرانی، مانع از نابودی این حکمت شد و به عبارتی آن را احیا نمود و شکوهمندی آن را برای همگان روشن نمود تا جایی که بسیاری از مفاهیم هنوز هم پابرجاست.

بهارنژاد با اشاره به اینکه در حکمت خسروانی «آتش» کنایه از معرفت، شناخت و شهود است که از عناصر اصلی این حکمت محسوب می شود، تصریح کرد: از حکمت و فلسفه ایران باستان در آراء و نوشته های اندیشمندان بعدی با عناوین حکمای خسروانیین، الکسرویون، الفهلویون، حکماءالفرس و الفارسیین شده است و شهرت این حکمت چنان بوده که رسول اکرم (ص) حکمت ایرانیان را ستوده و فرموده است: «اگر دانش در ستارة کیوان می بود، هر آیینه مردانی از سرزمین پارس آن را به دست آورده و فرامی‌گرفتند.» (الحمیری، ابوالعباس، قرب الاسناد ،۵۳)

وی گفت: در ادامه به معرفی عناصری از حکمت خسروانی است که در فلسفه ملاصدرا به کار رفته، اشاره می کنم: یکی از اصول اساسی فلسفه ملاصدرا که از مقدمات اصالت وجود نیز می باشد، مسئله تشکیک وجود است. با بررسی تاریخ فلسفه یونان و نوافلاطونی، معلوم می گردد که این مسئله در این دو دوره فلسفی مطرح نبوده است و مسلمانان این مسئله را از حکمت خسروانی گرفته اند؛ چنانکه حکیم سبزواری در شرح منظومه می گوید: «الفهلوین الوجود عند هم ذات مراتب تشکک تعم».

این مدرس دانشگاه بیان کرد: همچنین ملاصدرا می گوید در عهد حکیمان خسروانی و اساطین اسکندرانی به کسانی که نفس خود را با انواع تطهیرات از ارجاس مستلذات (پلیدیها) و یا اقسام ریاضات از اعراض جاهلیات تربیت و تهذیب نکرده بودند، اجازة شروع آموختن حکمت نمی دادند و بزرگان صوفیه و ارباب قلوب و اصحاب ارتقا به حقایق انبیا و ملکوت اشیاء نیز به کسی اجازه نمی دادند در مثل این امور نظر کند مگر اینکه نفسش را از آلودگیها پاک کرده باشد.» (کسر اصنامالجاهلیه)

وی تصریح کرد: ملاصدرا در آثار خود از زرتشت با عنوان الامام الکامل و الحکیم الفاضل یاد می کند؛ از آنجا که فلسفه او فلسفه ای شهودی است و شهود یکی از عناصر اصلی فلسفه وی را تشکیل می دهد و این مسئله الهام گرفته از مسئله نور و ظلمت است، می توان گفت ملاصدرا در این مسئله متأثر از شیخ اشراق و او نیز متأثر از فلسفه ایران باستان بوده است، با این تفاوت که ملاصدرا می گوید: حقیقت وجود جز با علم شهودی ادراک نمی شود لیکن سهروردی، می گوید: آنچه با علم شهودی ادراک می شود، حقیقت نور است.

کد خبر 4639318

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ازدواج عروس 85 ساله ثروتمند با پسر 25 ساله در ایران / رسوایی شرم آور را ببینید