چرا نزار زاکا آزاد شد؟


چرا نزار زاکا آزاد شد؟

حدود 4 سال پیش، رسانه ها از دستگیری یک جاسوس خبر دادند. فردی که تحت پوشش یک متخصص فناوری اطلاعات چندباری به ایران سفر کرده بود، در شهریور ماه سال 94 توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) بازداشت شد.

به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24:

نزار زاکا، مدیر منطقه‌ای آژانس توسعه فراملی آمریکا در حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا بود که در سال 93 اولین سفرش را به کشورمان داشت؛ برنامه ریزی های این سفر توسط وزارت ارتباطات صورت گرفته بود. او درسال 94 نیز برای بار چهارم به بهانه شرکت در«دومین همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» به ایران آمد.

اما در همان روزهای حضورش در کشور، بدلیل اتهامات امنیتی که متوجهش بود بازداشت و پس از مدتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب محاکمه شد.

سردار سیاری جانشین اطلاعات وقت سپاه پاسداران در سخنانی در اسفندماه ۹۵، نزار زاکا را جاسوسی که با یک واسطه به اوباما وصل بود معرفی کرد و گفت: این فرد بعد از دستگیری اعتراف کرد که ماموریت ویژه او پیگیری انحراف هدفمند در حوزه زنان و خانواده بوده است.

چرا نزار زاکا آزاد شد؟

این شخص که به عنوان گنج پنهان در میان منابع اطلاعاتی ایالات متحده مشهور است در جریان انقلاب سدری لبنان نقش ویژه‌ای را ایفا کرده است. نزار زاکا از عواملی است که در سال ۲۰۰۵ و در جریان ترور رفیق حریری با همراهی مقامات آمریکایی بشار اسد را متهم به کشتن نامبرده کرده و در نتیجه موجبات این مسئله را فراهم کرد که روابط حسنه بین سوریه و لبنان مخدوش و آتش فتنه و تفرقه شعله‌ور شود.

درحالی که آمریکایی ها هرگونه ارتباط او با سرویس های جاسوسی ایالات متحده را تکذیب می کردند اما 6 ماه بعد از بازداشتش، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی از ماموریت زاکا و دریافت پول توسط او برای اهدافی مشخص در ایران، پرده برداشت.

یکی از فعالیت‌های آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا که زاکا در آن فعال بود، در بخش پروژه توانمندسازی اقتصادی زنان با هدف غربی‌سازی خانواده‌هاست.

نزار زاکا در راستای برنامه دستگاه امنیتی آمریکا برای حضور در ایران و نفوذ در لایه‌های مختلف وارد تهران شده بود به طوری که با نزدیکی به برخی جریانات سیاسی درصدد تشدید جریان دوقطبی در ایران همانند آن‌چه در لبنان اتفاق افتاد، بود تا دراین صورت سرویس‌های جاسوسی غرب و آمریکا بتوانند فعالیت‌های خود را در ایران افزایش داده و به خیال خودشان ضرباتی را بر جمهوری اسلامی ایران وارد کنند.

انتشار تصاویر زاکا در کنار مقامات بلندپایه آمریکایی، نشان از ارتباط عمیق او با آن ها داشت و ادعای اینکه زاکا صرفا برای امور علمی و پژوهشی به ایران آمده بود را رد می کرد.

اسناد منتشره ویکی‌لیکس نیز نشان می‌دهد که زکا پیش از این از آمریکا خواسته در اجرای طرح شبکه اینترنت برای مناطق شمال لبنان کمک کند سند دیگری نیز نشان داد که مقامات واشنگتن در تماس با زکا، نظر وی به عنوان یک سنی درباره سخنرانی «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در دانشگاه قاهره را پرسیدند.

«غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با اصحاب رسانه، در مورد آخرین وضعیت «نزار زکا» گفت: تقاضایی در این مورد برای ما واصل شده و اعلام کردند هم خود محکوم تقاضای آزادی داشته و هم رئیس جمهور لبنان مکاتبه‌ای را انجام دادند و تقاضای مساعدت درباره این شهروند لبنانی را داشتند.

وی افزود: این تقاضا را در چارچوب قانون بررسی کردیم و تقاضای رئیس جمهور را از سیکل شورای عالی امنیت ملی و همچنین دوستان حزب الله لبنان بررسی کردیم. حزب الله لبنان هم اجابت این خواسته را به مصلحت می‌دانستند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: برابر قانون کسانی که تا ۱۰ سال حبس داشته باشند اگر حداقل یک سوم دوران مجازات را سپری کنند و در دوران مجازات از خود حسن رفتار نشان دهند و دادگاه هم تایید کند می‌توانند حکم به آزادی مشروط صادر کنند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: دادگاه مربوط با آزادی مشروط نزار زاکا موافقت کرد و تحویل مقامات لبنان خواهد شد.

سوالی که امروز مطرح خواهد شد این است که چرا جمهوری اسلامی ایران با آزادی مشروط یک جاسوس موافقت می کند؟ پاسخ به این سوال را باید در مذاکرات میشل عون با مقامات ایران و وساطت شخص سیدحسن نصرالله در این زمینه یافت. براساس گفته های سخنگوی قوه قضاییه، میشل عون و سیدحسن نصرالله دو چهره تاثیرگذار و کلیدی جامعه مسیحیان و شیعیان لبنان در آزادی زاکا با ایران وارد مذاکره شده اند و بخاطر روابط حسنه دو طرف، این خواسته پس از بررسی های لازم، مورد اجابت قرار گرفته است.

هرچند برخی رسانه ها از تبادل زندانی میان ایران و آمریکا خبر می دهند و این مسئله را با آزادی مشروط زاکا مرتبط می داند اما از گفته های اسماعیلی و همچنین کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی که گفته بود کشور سومی در جریان آزاد سازی زاکا دخیل نبوده؛ می توان چنین برداشت کرد که این موضوع صرفا بخاطر درخواست های عون و نصرالله صورت گرفته و آمریکایی ها نقشی در آزادی زاکا نداشته اند و فقط بخاطر حمایت های میشل عون از جبهه مقاومت و همراهی اش با حزب الله، این خواسته بررسی و پذیرفته شده است.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لغت نامه ورزشی