حقایقی شگفت انگیز درباره نمک


سلامت نیوز:نمک متهم اصلی بیماری فشار خون بالاست و با توجه به مصرف بالای نمک در کشورمان لازم است اطلاعات خود را درباره ی این ماده پرمصرف تکمیل کنید. با این پرسش و پاسخ جالب همراه شوید: [[quiz_display=salt-quiz]]

سلامت نیوز:نمک متهم اصلی بیماری فشار خون بالاست و با توجه به مصرف بالای نمک در کشورمان لازم است اطلاعات خود را درباره ی این ماده پرمصرف تکمیل کنید.

با این پرسش و پاسخ جالب همراه شوید:

دانستنی های مفید درباره نمک

شاید شما هم با این هشدارها روبرو شده باشید که باید مصرف نمک روزانه خود را کاهش دهید یا از ابتدا ذائقه ی کودکان خود را با مواد غذایی کم نمک تربیت کنید. اما تا بحال فکر کرده اید که چرا؟ و مصرف نمک چه زیانهایی برای شما دارد؟

حقایقی شگفت انگیز درباره نمک
نمک و سدیم هر دو یک چیز هستند
درست
نادرست
نمک از سدیم و کلر ساخته شده است و نام شیمیایی آن کلر سدیم است. اما انواع دیگری از سدیم هم وجود دارد مانند جوش کربنات سدیم و افزودنی های غذایی دیگری نظیر مونوسدیم گلوتامات وجود دارد. باید توجه داشته باشید با مصرف نمک بیش از 90 درصد نیاز بدن خود به سدیم را تامین کرده اید.
حقایقی شگفت انگیز درباره نمک
بدن شما به سدیم نیاز دارد برای کمک به :
اعصاب
عضلات
سیستم گردش خون
همه موارد بالا
بدن ما برای اینکه به درستی کار کند نیاز به سدیم دارد .سدیم به کنترل فشار خون، حجم خون و تعادل مایعات در بدن شما کمک میکند. به اعصاب و عضلات هم کمک می کند. اما بدن شما تنها 180 میلی گرم تا 500 میلی گرم در روز نیاز دارد. که کمتر از مقدار در یک چهارم قاشق چای خوری نمک است.
حقایقی شگفت انگیز درباره نمک
بیشتر سدیم در رژیم غذایی غربی ها از مواد زیر تامین میشود
غذاهای فراوری شده یا رستورانی
نمک اضافه به غذا زدن
نمک در طول پخت و پز
هیچکدام از موارد فوق
حدود 5 درصد نمک بدن از نمک اضافه شده در طول پخت و پز تامین میشود. فقط 12٪ از مواد غذایی با منابع طبیعی سدیم غنی هستند. در حالی که تا حدود 75٪ از میزان سدیم مصرفی روزانه از طریق غذاهای رستوران وارد بدن میشود. ساده ترین راه برای کاهش سدیم خوردن غذاهای خانگی و تهیه وعده های غذایی از مواد تازه است.
حقایقی شگفت انگیز درباره نمک
رژیم های غذایی با سدیم بالا با این بیماریها مرتبط اند:
فشار خون بالا
فیبروز کیستیک(نوعی بیماری است که بر اثر آن ترشحات در بخش‌های از بدن سفت و چسبنده می‌شوند)
سرطان پستان
تمامی موارد بالا
تا کنون، بزرگترین مشکل بهداشت ناشی از یک رژیم غذایی با نمک زیاد فشار خون بالا است. فشار خون بالا خطر ابتلا به سکته مغزی، مشکلات کلیوی، نارسایی قلبی، کوری و حملات قلبی را افزایش می دهد.
حقایقی شگفت انگیز درباره نمک
یک رژیم غذایی پرنمک برای فشار خون هر فرد مضر است چه آن فرد فعالیت بدنی داشته باشد چه نداشته باشد
درست
نادرست
مطالعات نشان میدهد افرادیکه فعالیت بدنی کمتری دارند و در غذایشان نمک زیاد مصرف میکنند بیشتر در معرض عوارض ناشی از مصرف نمک هستند.
حقایقی شگفت انگیز درباره نمک
یک رژیم غذایی پر نمک به بیماری های قلبی هم منجر میشود
درست
نادرست
نمک بیش از حد می تواند اثرات بدی بر روی عروق قلب، کلیه ها و خون داشته باشد. مصرف بیش از حد سدیم می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد.
حقایقی شگفت انگیز درباره نمک
حداکثر میزان توصیه شده نمک در بزرگسالان چقدر است:
دو سوم قاشق چای خوری
1 قاشق چای خوری
یک چهارم فنجان
یک دوم فنجان
انجمن قلب آمریکا می گوید بزرگسالان باید سدیم خود را به کمتر از 1500 میلی گرم در روز محدود کنند. که برابر دوسوم از یک قاشق چای خوری نمک است.
حقایقی شگفت انگیز درباره نمک
شما باید سدیم خود را به 1500 میلی گرم در روز محدود کنید اگر:
بیش از 50 سال دارید
آفریقایی آمریکایی هستید
دیابتی هستید
تمامی موارد بالا
برخی افراد بیشتر مستعد ابتلا به فشار خون بالا و یا در معرض خطر آن هستند. برای این گروه ها - از جمله افراد 51 ساله یا مسن تر، آفریقایی-آمریکایی، و افرادی که دارای فشار خون بالا، دیابت، یا بیماری مزمن کلیه - هزار و پانصد میلی گرم در روز توصیه می شود. برخی افراد حتی ممکن است نیازکمتری داشته باشند.
حقایقی شگفت انگیز درباره نمک
زنان به طور معمول بیشتر نمک میخورند
درست
نادرست
به دلیل اینکه مردان غذای بیشتری نسبت به زنان مصرف میکنند سدیم بیشتری هم وارد بدن خود میکنند. به طور متوسط، مردان آمریکایی بین 3100 میلی گرم و 4700 میلی گرم سدیم در روز می خورند. زنان بین 2300 میلی گرم و 3100 میلی گرم میخورند.
حقایقی شگفت انگیز درباره نمک
سدیم در غذا به عنوان یک:
نگهدارنده
تقویت رنگ و طعم
هر دو
سدیم برای اتصال و تثبیت مواد تشکیل دهنده و به عنوان یک ماده نگهدارنده، تقویت عطر، طعم و تقویت رنگ استفاده می شود.
حقایقی شگفت انگیز درباره نمک
کدامیک از موارد زیر سدیم بیشتری دارد:
1 فنجان پنیر کم چرب
1 فنجان خمیر نان که با جوش شیرین ترکیب شده و ور آمده
1 فنجان سس گوجه فرنگی کنسرو شده
1 فنجان سوپ مرغ با رشته فرنگی
در حالی که آرد معمولی ممکن است هیچ سدیم نداشته باشد در خمیر نان مقدار زیادی سدیم در قالب جوش شیرین و نمک وجود دارد. سایر منابع شگفت آور :نمک شامل محصولات لبنی (یک فنجان پنیر کم چرب حاوی 918 میلی گرم). سوپ کنسرو شده، سس ها، و سبزیجات (یک فنجان سس گوجه فرنگی کنسرو شده است 1284 میلی گرم). و گوشت اغذیه فروشی (دو برش از کالباس دارای 822 میلی گرم).
حقایقی شگفت انگیز درباره نمک
چقدر زمان میبرد افراد به رژیم غذایی کم نمک عادت کنند؟
2 روز
1 هفته
4 تا 6 هفته
8 تا 12 هفته
به عنوان بزرگسال، پس از سال ها خوردن غذاهای بیش از حد شور، باید تلاش زیادی برای تغییر سلیقه مان داشته باشیم . کارشناسان می گویند که حدود 8 تا 12 هفته طول می کشد تا ذائقه ما به کم نمک بودن غذاها عادت کند.
حقایقی شگفت انگیز درباره نمک
نمک دریایی جایگزین خوبی برای نمک طعام است
درست
نادرست
نمک سفره، نمک دریا، و نمک حلال همه یکسان هستند و همه آنها محتوای سدیم (40٪) دارند اما تفاوت در درجه اول در بافت و طعم و مزه آنهاست.
حقایقی شگفت انگیز درباره نمک
اکثر نوشیدنی ها حاوی سدیم هستند
درست
نادرست
اکثر نوشیدنی های ورزشی حاوی موادی الکترولیت، که مواد معدنی موجود در جریان خون شماست هستند که شامل سدیم، پتاسیم و کلسیم است. الکترولیتها در نوشیدنی های ورزشی وجود دارد تا انچه بدن از طریق عرق در طی ورزش از دست میدهد را جبران کند. اگر شما آنها را می نوشید بدون اینکه به اندازه کافی عرق کرده باشید این مواد معدنی، می تواند افزایش مصرف سدیم را در بدن شما در پی داشته باشد
حقایقی شگفت انگیز درباره نمک
اگر روی برچسب یک ماده غذایی بنویسند بدون سدیم یعنی سدیم در آن وجود ندارد
درست
نادرست
قوانین برچسب زدن مواد غذایی اجازه می دهد تا 5 میلی گرم در هر وعده در یک محصول با برچسب بدون سدیم را داشته باشد. محصولات برچسب "بسیار کم سدیم" مجاز تا 35 میلی گرم در هر وعده. "کم سدیم" به معنای 140 میلی گرم یا کمتر. برچسب "بدون نمک " یا " بدون نمک اضافه شده ، "و" هیچ نمک اضافه "به معنی آن است که حاوی نمک اضافی فراتر از میزانی که به طور طبیعی در مواد غذایی رخ می دهد نیست.
سوال 1 از 15
0 0
شروع کنید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر سنگ قبر | 130 متن برای سنگ مزار درگذشتگان پدر و مادر و دیگران