«قطعه‌ای از بهشت» در دل یک کانون مسجدی


«قطعه‌ای از بهشت» در دل یک کانون مسجدی

کانون فرهنگی هنری «قطعه‌ای از بهشت» ازجمله کانون‌های فعال مسجد است که با برنامه‌هایی همچون برگزاری اعتکاف تحصیلی در ایام امتحانات آخر سال و در آستانه کنکور سراسری و نیز تاسیس باشگاه ورزشی توانسته به حضور مردم در مسجد رونقی ویژه ببخشد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون های فرهنگی هنری مساجد از جمله پایگاه‌های مذهبی در محله‌ها هستند که جایگاه ویژه‌ای بین ساکنان شهرها دارند. این پایگاه های فرهنگی هنری که در مجاور مساجد فعالیت دارند، می‌توانند با برگزاری برنامه های متنوع زمینه ساز حضور بسیاری از نوجوانان و جوانان و رونق مساجد شوند.

یکی از کانون های فرهنگی هنری فعال در شهر تهران، کانون فرهنگی هنری «قطعه‌ای از بهشت» است که در جوار مسجد «علی بن ابیطالب(ع)» واقع در بلوار آیت الله کاشانی در غرب تهران قرار دارد. این کانون که قریب یکسال است مجوز رسمی را از دبیرخانه کانون های مساجد استان تهران دریافت کرده، با برگزاری برنامه های فرهنگی، مذهبی و هنری توانسته بخش عظیمی از جوانان و نوجوانان را جذب فعالیت های این کانون کند.

«مصطفی اصلانی» در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به برنامه های کانون فرهنگی هنری «قطعه‌ای از بهشت» برای همه مقاطع سنی، اظهار کرد: کانون فرهنگی هنری «قطعه ای از بهشت»، به دلیل انجام فعالیت های فرهنگی هنری متنوع برای کودکان و نوجوانان در طول سال و ایام اوقات فراغت برای دو سال به عنوان کانون نمونه معرفی شد.

مدیر کانون فرهنگی هنری «قطعه‌ای از بهشت» تصریح کرد: این کانون با برگزاری دوره های مختلف در قالب حلقه های معرفتی، آموزشی، قرآنی، فرهنگی، آموزش نماز برای افرادی که هنوز به سن تکلیف نرسیده اند، مشاوره ای و نیز هیئات هفتگی، تلاش می کند که پاسخگوی نیازهای فرهنگی همه اقشار در کانون فرهنگی هنری باشد. ضمن اینکه این کانون فرهنگی هنری با تاسیس باشگاه ورزشی در جوار مسجد در رشته های مختلف ورزشی به نوجوانان و جوانان خدمات گسترده ای ارایه می دهد.

وی از برگزاری اعتکاف تحصیلی به همت کانون فرهنگی هنری «قطعه ای از بهشت» برای ۸۰ نفر از دانش آموزان خبر داد و افزود: در اعتکاف تحصیلی دانش آموزان مدرسه علامه امینی که همجوار با مسجد است، در آستانه امتحانات آخر سال و یا در آستانه کنکور سراسری برای مدت دو ماه از ساعت هشت صبح تا ۹ شب با حضور معلمان و مشاورین تحصیلی در شبستان دوم مسجد علی بن ابیطالب(ع) که برای استفاده دانش آموزان آماده شده است، مشغول مطالعه و رفع اشکال درسی هستند.

«قطعه‌ای از بهشت» در دل یک کانون مسجدی

اصلانی به ثمرات برگزاری اعتکاف تحصیلی دانش آموزان اشاره کرد و افزود: برپایی اعتکاف تحصیلی در مسجد، موجب می شود که دانش آموزان ضمن حضور در نمازهای جماعت مسجد از مشاوره و رفع اشکال تحصیلی هم بهره مند شود، ضمن اینکه در این ایام هم کانون فرهنگی هنری با دعوت از کارشناسان سعی می کند، ایام اعتکاف تحصیلی برای دانش آموزان ایام نشاط آور و جذابی باشد، تا از خستگی های مطالعه درسی آنها هم کاسته شود. برگزاری چنین برنامه هایی با مشارکت مدارس اطراف مسجد موجب الگوگیری دیگر مساجد از چنین اقدامات و برنامه ها می شود.

مدیر کانون فرهنگی هنری «قطعهای از بهشت» به برنامه هایی که در این کانون فرهنگی هنری همزمان با ماه مبارک رمضان برگزار می شود، اشاره کرد و گفت: تفسیر، روخوانی، روان خوانی قرآن کریم همراه با استعدادیابی شرکت کنندگان در این زمینه، آموزش احکام، نماز جماعت در سه نوبت، برنامه سخنرانی، قرائت یک جزء قرآن کریم، برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی بخشی از برنامه هایی این کانون در ماه مبارک رمضان است.

اصلانی ادامه داد: کانون فرهنگی هنری قطعه ای از بهشت علاوه بربرنامه های فرهنگی، هنری، آموزشی برای نوجوانان و جوانان برای بزرگسالان و بانوان هم برنامه هایی برگزار می کند، از جمله این برنامه ها می توان به نهضت سوادآموزی اشاره کرد که از معلمانان آموزش و پرورش برای ارایه آموزش های لازم درسی به بزرگسالان دعوت می شود. در کنار این برنامه مشاوره های خانوادگی و کلاس های آشپزی نیز برگزار می شود که با استقبال گسترده بانوان روبرو بوده است.

«قطعه‌ای از بهشت» در دل یک کانون مسجدی

وی به تعامل کانون فرهنگی هنری قطعه ای از بهشت با دیگر ارکان مسجد اشاره و بیان کرد: خوشبختانه تعامل و همکاری میان امام جماعت، پایگاه بسیج، خادم و هیئت امنای مسجد موجب شده که در برگزاری برنامه ها در کانون و مسجد موفق عمل کنیم و برنامه ها با استقبال اهالی محله روبرو شود.

مدیر کانون فرهنگی هنری قطعه ای از بهشت مسجد علی بن ابیطالب(ع) با اشاره به نقش تاثیرگذار کانون های فرهنگی هنری مساجد در رونق مساجد، تاکید کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند با برگزاری برنامه های جذاب، زمینه ساز حضور نوجوانان و جوانان به مساجد شوند، اما فعالیت گسترده آنها نیازمند حمایت های جدی مسئولان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زیرا انجام کار خلاقانه بدون حمایت امکان پذیرنیست، اینکه مسجد و کانون فرهنگی هنری بدون هیچ گونه حمایتی اقدام به برگزاری برنامه ها کند، بدون پشتیبانی و حمایت نرم افزاریِ ستاد هماهنگی کانون های مساجد امکان پذیر نیست. زیرا اگر از برنامه ها حمایت نشود، در میان فعالان بی‌انگیزگی به وجود می آید.

یادآور می شود، مسجد علی بن ابیطالب(ع) واقع در خیابان آیت الله کاشانی، یکی از مجموعه های فرهنگی فعال و مساجد پر رفت و آمد در منطقه غرب تهران است.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه