خبرگزاری مهر، گروه استانها - حجتالاسلام صفییاری*: یکی از اصول پایه و محوری بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی موضوع خودسازی و جامعهسازی است. واضح است که خودسازی مومنانه و بر اساس معارف دینی پیشدرآمدی برای تحقق شاخصههای سبک زندگی اسلامی و نیز تشکیل جامعه اسلامی و در نتیجه زمینهسازی برای تمدن نوین اسلامی بوده و به تعبیری دیگر تا خودسازی بر معیار و تراز قرآن و عترت شکل نگیرد، عملاً سبک زندگی و جامعهای که در آن زندگی میکنیم، در مدار حیات طیبهای که مطلوب اسلام ناب است، محقق نخواهد شد و تمدنسازی نیز که معطوف به مراحل پیشین است، رخ نخواهد داد.
بر این اساس نخستین و مهمترین حلقه تمدن نوین اسلامی، اهتمام جدی و عملی بر خودسازی توسط آحاد مردم بهویژه نسل جوان است که نقطه ثقل بیانیه گام دوم هستند.
به لطف الهی در این روزها و شبها که جانها و دلها با شمیم دلانگیز رمضانالکریم عطرآگین شده و خدای متعال منت نهاده و سفره فیض، معنویت و رحمت بیکرانش را گسترده فرموده، فرصت بسیار مغتنم و فوقالعادهای برای آغاز حرکت معنوی و تقویت و تعمیق روح خودسازی ایجاد شده است که باید با برنامهریزی درست و زمینهسازی مطلوب از این فرصت معنوی نهایت استفاده را برد.
ورود اندیشمندانه و هوشمندانه تیم مدیریتی جدید سازمان تبلیغات اسلامی و برنامهریزی کلان و ملی برای استفاده حداکثری از معنویت ماه مبارک رمضان امسال و فراخوان و آموزش و تغذیه شبکه تبلیغی برای حضور اثربخشتر، جذابتر و کارشناسیتر در عرصه تبلیغ ماه رمضان نیز فضای بسیار مناسبی را برای نیل به این هدف بزرگ فراهم کرده که امید است با عنایت الهی و اهتمام جهادی سرداران و سربازان جبهه فرهنگی تبلیغی انقلاب اسلامی، شاهد ارتقا و تعالی قابل توجهی در عرصه معنویت و اخلاق در جامعه باشیم.
بر اساس تصریح قرآنکریم، غایت روزه ماه مبارک رمضان چیزی نیست جز متصف شدن به تقوای الهی «یا ایها الذین امنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون» (سوره مبارک بقره ۱۸۳). تقوی به معنای خویشتنداری از گناه است.
ضمن اینکه تقوی هم در ساحت فردی (خودسازی) و هم در ساحت اجتماعی (جامعهسازی) نمود پیدا کرده و اگر با برنامهریزی جامع و آیندهنگرانه بتوانیم از فرصت ماه مبارک رمضان و لحظهها، ساعات، روزها و شبهای نورانی آن که به تعبیر پیامبر اعظم (ص) افضلالساعات، افضلالایام و افضلاللیالی است، استفاده بهینه را داشته و جامعه هدف، بهخصوص جوانان را با معنویت، انس لذت و حلاوت این ماه نورانی عجین کنیم، قطعاً قدمهای مهمی را هم در تحقق اهداف معرفتی روزه و هم در تحقق مفاد بیانیه گام دوم برداشتهایم؛ چراکه خودسازی ریشه در تزکیه نفس، کنترل و مهار قوای نفسانی و آرایش معنوی محیط و رنگ خدایی زدن به عرصههای زندگی دارد و ماه مبارک رمضان تقویتکننده عزم و اراده و مناسبترین عرصه برای این مهم است.
اگر خداوند متعال در سوره مبارک «شمس» پس از سوگندهای فراوان و با نوای رسا، محکم و دلنشین «قد افلح من زکاها» را به عنوان نسخه اصیل، بیبدیل، نهایی و تضمین شده خوشبختی و رستگاری بشریت و جامعه میداند، قطعاً اصلیترین مأموریت نظام اسلامی، بهکارگیری همه ظرفیتها و امکانات برای تحقق این اصل سرنوشتساز است و البته که ماه مبارک رمضان فصل ویژه این نقطه درخشان به حساب آمده و اگر فرد یا جامعه که با غفلت، تنبلی، سهلانگاری، گم کردن اولویتها و یا خدای ناکرده لجاجت و عداوت این فرصت را از دست دهد، دچار شکست و ناکامی خواهد شد.
به راستی اگر در ماه نورانی و پربرکتی که شیاطین به زنجیر کشیده شدهاند، فکر و دل انسانها از پلیدی و وسوسه آنها میتواند در امان باشد؛ در موقعیت ویژهای که فرمان عفو عمومی صادر شده و باب رحمت الهی برای توبه، انابه و بازگشت همواره مفتوح است، در هنگامهای که زمین، آسمان ملک و ملکوت آغوش خود را برای خودسازی معنوی و اخلاقی، انس با قرآن، تهجد و شب زندهداری، خدایی شدن و خالص شدن گستردهاند، چه جای تنبلی و بیحالی و کسالت؟.
فرمان رسیده که در این ماه مراقب چشمانت باش که از حریم پاکی و پاکیزگی خارج نشود. ندا در داده شده که گوشت را از زمزمههای شیطانی و نفسانی حفظ کن.
نوای ملکوتی «من تصدق فی شهر رمضان بصدقه» همگان را به بسیج اجتماعی و رسیدگی به نیازمندان، سیلزدگان و مستضعفان مادی و معنوی فراخوانده و با دعای «اللهم رزقنی رحمه الایتام» نگاه مسئولانه ما تقویت میشود و هنگامی که با روزه عارفانه و عاشقانه ماه رمضان، روح معاد و آخرت در دل و جان انسان زنده میشود و با طی مسیر معرفت، پروندهها نورانی و کارکردها اصلاح گشته و حتی اعمال غیرارادی ما مانند خواب و نفس کشیدن رنگ الهی به خود میگیرد و همه در هنگامهای به نام جهاد اکبر مهمان خوان رحمت اکرم و در آستانه بهشت موعود و رضوان الهی هستیم.
لذا بر این اساس ماه رمضان با برخورداری از فرصتهای دعا، نیایش، عبادت، ذکر، حضور در مسجد و محافل معنوی انس با قرآن و بهار خودسازی و کانون تزکیه نفس تلقی میشود و البته که توسعه و گسترش و استمرار این حس و حال و صیانت از آن به شکلگیری جامعه اسلامی ختم میشود، جامعهای که اگر همچنان بر مدار تقوی و تزکیه قرار گیرد از برکات و گشایشهای ویژه و فوقالعادهای برخوردار خواهد شد.
و این وعده الهی است که (آیه ۹۶ سوره مبارکه اعراف) هر جامعهای با دو شاخصه اساسی ایمان و تقوی میتواند در جایگاه جامعهای اسلامی قرار گیرد و اگر چنین شود از موهبتهای ثابت و پایدار الهی برخوردار شده و از همه موانع عبور خواهد کرد.
بر اساس این آیه شریفه، سرمایهگذاری روی فرهنگ و معنویت جامعه بازده فوقالعاده اقتصادی هم دارد و بر این مبنا اگر بخواهیم تحریمهای ظالمانه اقتصادی دشمن را نیز در هم بشکنیم، اگر بخواهیم پرچم پیروزی را در مقابل جنگ فراگیر اقتصادی دشمن به اهتزاز درآوریم، راهی جز آراسته شدن جامعه به درجات و کمال تقوا و معنویت نداریم، همان مطالبهای که گام دوم انقلاب از نسل امروز و فردا توقع دارد.
جامعه با تقوا بهراحتی و با کمترین هزینه از تحریمها عبور میکند، جامعهای که با عطر دلانگیز رمضان و معنویت و اقتدار اسلام ناب محمدی (ص) خط مقاومت و استکبارستیزی و عزتمندی و مرزبندی دقیق و درست با دشمن به اطاعت محض از ولیفقیه و رهبر شجاع و دوراندیش، خود را آراسته است، میتواند در کمترین زمان و با کمترین هزینه، همه توطئههای بیگانگان را در هم شکسته و دو جبهه کفر و نفاق را به هزیمت واداشته و بر اساس وعده الهی «لفتحنا» به زودی پرچم تمدن نوین اسلامی را در سراسر جهان به اهتزاز در آورده و سنگرهای کلیدی جهان را فتح کند.