مبارزه شیمیایی در 7 کانون تجمع ملخ ها در شمیرانات انجام شد


مبارزه شیمیایی در 7 کانون تجمع ملخ ها در شمیرانات انجام شد

تهران- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شمیرانات اعلام کرد: طرح مبارزه با آفت همگانی ملخ در دو بخش لواسانات و رودبار قصران این شهرستان از 15 اردیبهشت ماه آغاز و تاکنون در 7 کانون فعال به سطح 150 هکتار مبارزه شیمیایی انجام شده است.

مسعود ایلکا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه 38 کانون در دو بخش شهرستان وجود دارد تشریح کرد: مبارزه شیمیایی به دلیل گرم تر بودن هوا در لواسان بزرگ از 7 کانون آن منطقه آغاز شد.
وی همچنین اظهار داشت: برای مبارزه با این آفت در حدود یکهزار هکتار از بخش های لواسانات و رودبار قصران دیده بانی صورت گرفته است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با انعقاد قراردادی با شرکت پیمانکار مربوطه از ابتدای اسفند پارسال برنامه ریزی های لازم برای دیده بانی از سطح پنج هزار هکتار از مراتع دو بخش شهرستان انجام شد.
مدیر جهاد کشاورزی شمیرانات افزود: به دلیل شرایط آب و هوایی در سال جاری نسبت به سال 97 زمان سرازیر شدن این آفت از ارتفاعات تاخیر داشته و همچنین شاهد تعداد کمتری از آنها در ارتفاعات پائین هستیم.
وی تاکید کرد: اکیپ گشت حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان در آماده باش کامل به سر می برد و در مواقع لزوم پیشگیری و مبارزه انجام خواهد شد.
ایلکا به زنبورداران شهرستان نیز توصیه کرد: از استقرار کلنی های زنبور عسل در روستاهای دهستان لواسان بزرگ و آهار خودداری کنند و قبل از جابه جایی زنبور هماهنگی های لازم را با جهاد کشاورزی شهرستان انجام دهند.
به گفته وی غالب ملخ های بومی شهرستان شمیرانات از دو نوع بدون بال با نام های Polysarcus Elborzianus و Bradipura Lapitus هستند و محل زندگی آنها ارتفاعات بالای یکهزار و 700 متری است اما به دلیل کاهش پوشش گیاهی در ارتفاعات، ملخ ها به سمت دامنه های پایین تر و دشت ها سرازیر می شوند که موجب بروز خسارت زیادی در اراضی زراعی و باغات می شود.
این مقام مسئول افزود: میزان هجوم این آفت به عواملی چون میزان بارندگی و دمای محیط بستگی دارد.
ایلکا اظهار داشت: عمر مفید این ملخ ها دو ماه و عمر حشره بالغ این آفت حدود 23 روز است که قبل از رسیدن به سن بلوغ باید مبارزه شیمیایی انجام شود.
وی تصریح کرد: حشره بالغ ماده در هر بار تخمگذاری حدود 40 تا 45 عدد تخم تولید می کند؛ بیولوژی این آفت به گونه ای است که تخم ها به مدت یک سال در خاک باقی مانده و سال دوم شاهد گسترش وسیع آن هستیم؛ این نوع ملخ ها دارای یک نسل در سال بوده و با پنج سن پورگی، مجموعاً یک دوره فعالیت حدوداً 60 روزه دارند.
شهرستان شمیرانات با آب و هوایی کوهستانی متشکل از شهر شمیران (منطقه یک، بخش اعظمی از منطقه سه و شمال و شرق منطقه دو تهران) و دو بخش لواسانات و رودبار قصران دارای هفت هزار و 100 هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه 129 هزار تن محصول دامی و کشاورزی در شمال و شمال شرقی تهران واقع شده است.
تهرام/9897//1348

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!