مهندسی افکار نیازمند زیرساخت‌های پژوهشی است/ توجه به تولید محتوا


قم - مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: برای اینکه به صورت جامع به مهندسی افکار و هدایت انگیزه‌های بشر بپردازیم نیازمند زیرساخت‌های پژوهشی هستیم و پایه تحقیقات باید نیاز سنجی و شناخت مشکل باشد.

تبليغ

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علیرضا اعرافی قبل از ظهر پنج‌شنبه در مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی که در این مرکز برگزار شد، با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی یک نهاد مهم و اثرگذار است، اظهار داشت: با مشاهده پژوهش‌های پژوهشکده باقرالعلوم (ع) دریافتم که این پژوهش‌ها به دنبال پر کردن خلأها و همراه با ذوق و ابتکار است.

وی ضمن تسلیت وفات حضرت خدیجه (س)، ادامه داد: حضرت خدیجه (س) حق عظیمی بر گردن امت اسلامی دارد و بانوی قهرمان، شجاع، ایثارگر و کم نظیر تاریخ اسلام است؛ از زمان خود فراتر بود و درک راهبردی و معطوف به آینده داشت.

امام جمعه قم افزود: در دوران حیات حضرت خدیجه (س) حاکمیت جریان‌های شرک آلود و قدرت‌های شیطانی بر عالم بود و بعثت پیامبر (ص) خط بطلان بر روند شرک آمیز بود و این حاکمیت اهریمنی و فرهنگ شیطانی آنقدر پیش رفته بود که خانه توحید را به جایگاه شرک مبدل کرده بود.

وی عنوان کرد: وقتی سیطره یک فرهنگ قوی و عمیق شود، بصیرت الهی و جهان شناسی دقیق نیاز است که انسان در برابر امواج شیطانی حاکم تسلیم نشود و حضرت خدیجه کبری (س) در عصر جاهلیت این نگاه عمیق، جامع، تاریخی و راهبردی را داشت.

آیت‌الله اعرافی گفت: حضرت خدیجه کبری (س) تمام هستی خود را فدای اسلام و رسالت رسول خدا (ص) قربانی کرد؛ ایشان بسیار مظلوم هستند و هیچ پیروزی ندید اما تمام مقاومت و مجاهدت را انجام داد.

وی در بخش دیگر سخنانش بیان کرد: تبلیغ در همه زمان‌ها با موضوع پژوهش پیوند ناگسستنی دارد و به خوبی به عمق این مهم توجه نمی‌شود، باید به مهندسی افکار عمومی و جامعه در زمینه تبلیغ توجه کرد و این مهندسی افکار و جهت دادن دنیای درون انسان‌ها به سمت اهداف متعالی اسلام و انقلاب کار مهم و پیچیده‌ای است که بدون پژوهش میسر نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور معتقد است برای اینکه به صورت جامع به مهندسی افکار و هدایت انگیزه‌های بشر بپردازیم نیازمند زیرساخت‌های پژوهشی هستیم.

تلاش برای خلاقیت سبک‌های نو متناسب با نیازهای جدید

وی با اشاره به اینکه در نهادهای فرهنگی و حوزه علمیه جریان‌های پژوهشی راه افتاده اما نباید به این مقدار بسنده کرد و قانع بود، گفت: تحقیقات باید راهبردی، کاربردی و میدانی باشد و این مهم سامانه جدید و جدی‌تری را می‌طلبد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: در هر موضوعی و در مشکلات جامعه نیازمند پژوهش و تحقیقات بنیادین هستیم و پایه این تحقیق رصد، آمار و تحلیل معطوف به شناخت مشکل، نیازسنجی و ریشه‌یابی علمی است.

وی با اشاره به بازشناسی ادبیات دینی و تلاش برای خلاقیت سبک‌های نو متناسب با نیازهای جدید، ابراز کرد: ادبیات گفتاری، هنری و نوشتاری از ابزارهای تبلیغ و ساختن افکار و هدایت افکار و انگیزه‌ها است و نهادهای فرهنگی در حوزه ادبیات دینی نیازمند نوزایی مستمر هستند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه تنوع محتوا و تولید محتوای جدید متناسب با نیازهای جامعه بسیار ضرورت دارد، تأکید کرد: باید سوال‌ها را درست برگزینیم و با هوشمندی بتوانیم به منابع و مصادر برش بزنیم تا به تولید محتوای تبلیغ کمک کرد.


به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علیرضا اعرافی قبل از ظهر پنج‌شنبه در مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی که در این مرکز برگزار شد، با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی یک نهاد مهم و اثرگذار است، اظهار داشت: با مشاهده پژوهش‌های پژوهشکده باقرالعلوم (ع) دریافتم که این پژوهش‌ها به دنبال پر کردن خلأها و همراه با ذوق و ابتکار است.

وی ضمن تسلیت وفات حضرت خدیجه (س)، ادامه داد: حضرت خدیجه (س) حق عظیمی بر گردن امت اسلامی دارد و بانوی قهرمان، شجاع، ایثارگر و کم نظیر تاریخ اسلام است؛ از زمان خود فراتر بود و درک راهبردی و معطوف به آینده داشت.

امام جمعه قم افزود: در دوران حیات حضرت خدیجه (س) حاکمیت جریان‌های شرک آلود و قدرت‌های شیطانی بر عالم بود و بعثت پیامبر (ص) خط بطلان بر روند شرک آمیز بود و این حاکمیت اهریمنی و فرهنگ شیطانی آنقدر پیش رفته بود که خانه توحید را به جایگاه شرک مبدل کرده بود.

وی عنوان کرد: وقتی سیطره یک فرهنگ قوی و عمیق شود، بصیرت الهی و جهان شناسی دقیق نیاز است که انسان در برابر امواج شیطانی حاکم تسلیم نشود و حضرت خدیجه کبری (س) در عصر جاهلیت این نگاه عمیق، جامع، تاریخی و راهبردی را داشت.

آیت‌الله اعرافی گفت: حضرت خدیجه کبری (س) تمام هستی خود را فدای اسلام و رسالت رسول خدا (ص) قربانی کرد؛ ایشان بسیار مظلوم هستند و هیچ پیروزی ندید اما تمام مقاومت و مجاهدت را انجام داد.

وی در بخش دیگر سخنانش بیان کرد: تبلیغ در همه زمان‌ها با موضوع پژوهش پیوند ناگسستنی دارد و به خوبی به عمق این مهم توجه نمی‌شود، باید به مهندسی افکار عمومی و جامعه در زمینه تبلیغ توجه کرد و این مهندسی افکار و جهت دادن دنیای درون انسان‌ها به سمت اهداف متعالی اسلام و انقلاب کار مهم و پیچیده‌ای است که بدون پژوهش میسر نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور معتقد است برای اینکه به صورت جامع به مهندسی افکار و هدایت انگیزه‌های بشر بپردازیم نیازمند زیرساخت‌های پژوهشی هستیم.

تلاش برای خلاقیت سبک‌های نو متناسب با نیازهای جدید

وی با اشاره به اینکه در نهادهای فرهنگی و حوزه علمیه جریان‌های پژوهشی راه افتاده اما نباید به این مقدار بسنده کرد و قانع بود، گفت: تحقیقات باید راهبردی، کاربردی و میدانی باشد و این مهم سامانه جدید و جدی‌تری را می‌طلبد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: در هر موضوعی و در مشکلات جامعه نیازمند پژوهش و تحقیقات بنیادین هستیم و پایه این تحقیق رصد، آمار و تحلیل معطوف به شناخت مشکل، نیازسنجی و ریشه‌یابی علمی است.

وی با اشاره به بازشناسی ادبیات دینی و تلاش برای خلاقیت سبک‌های نو متناسب با نیازهای جدید، ابراز کرد: ادبیات گفتاری، هنری و نوشتاری از ابزارهای تبلیغ و ساختن افکار و هدایت افکار و انگیزه‌ها است و نهادهای فرهنگی در حوزه ادبیات دینی نیازمند نوزایی مستمر هستند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه تنوع محتوا و تولید محتوای جدید متناسب با نیازهای جامعه بسیار ضرورت دارد، تأکید کرد: باید سوال‌ها را درست برگزینیم و با هوشمندی بتوانیم به منابع و مصادر برش بزنیم تا به تولید محتوای تبلیغ کمک کرد.

کد خبر 4618455


تبليغ

کامنت‌ها (0)

کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
تبليغ