جوابیه شرکت فناپ به فدراسیون فوتبال
شرکت فناپ با صدور جوابیه ای که در اختیار ایران ورزشی قرار گرفته تمام ادعاهای فدراسیون فوتبال که از سوی صادق درودگر مطرح شده را تکذیب کرده است.
هفته پیش ایران ورزشی گزارشی به نقل از صادق درودگر منتشر کرد که در آن به بدهی شرکت فناپ به فدراسیون فوتبال اشاره شده بود. گزارشی که جوابیه بلند، بالای شرکت فناپ را به دنبال داشت. متن جوابیه به این شرح است:
پیرو درج خبری با عنوان «بدهی 70 میلیاردی فناپ و ایران نوین به فوتبال ایران» در ستون آفساید مورخ 1398/2/8 آن روزنامه محترم به نقل از آقای صادق درودگر، موارد زیر جهت تنویر افکار عمومی و پاسخ به اتهامات ایشان جهت انتشار در آن روزنامه مطابق با ماده23 قانون مطبوعات اعلام میشود:
1. فدراسیون فوتبال قراردادی با شرکت فناپ در سال 93 منعقد کرد که به موجب این قرارداد، حق انحصاری امتیاز هر نوع استفاده و بهرهبرداری از عنوان حامی تیمهای ملی فوتبال و مشارکت انحصاری در کلیه فعالیتهای درآمدزا به مدت چهار سال در قبال تقسیم درآمدهای حاصله به فناپ واگذار شد. در این مدت بارها حتی پیش از وصول درآمدها، شرکت فناپ برای حل مشکلات مالی فدراسیون اقدام به پیشپرداخت به فدراسیون کرده و حسابهای مالی فیمابین هرساله توسط مسئولین مربوطه در فدراسیون مورد حسابرسی دقیق و اخذ تاییدیه از مراجع ذیصلاح قرار گرفته است. با این حال، علیرغم انجام کلیه تعهدات فناپ و پرداخت کامل مبالغ تعهد شده، فدراسیون از انجام تعهدات خودداری کرد و بهدلیل تخلفات و کاستیهای متعدد فدراسیون، در شهریور سال 97 با توافق طرفین قرارداد فسخ و مقرر شد که رسیدگی به ادعاهای شرکت فناپ بابت خسارات متحمله نظیر خرید اتوبوس اختصاصی برای تیم ملی و جرایم ناشی از عدم انجام تعهدات به هیات داوران مندرج در قرارداد ارجاع شود که در حال حاضر پرونده امر در هیات داوران در جریان رسیدگی قرار دارد.
2. علاوه بر قرارداد فوق، در سال 95 یکی از شرکتهای وابسته به فناپ، قرارداد واگذاری انحصاری تبلیغات محیطی مسابقات لیگ برای دو فصل پیاپی را با فدراسیون فوتبال منعقد و مبلغ هنگفتی بهعنوان پیشپرداخت به فدراسیون تادیه کرد و تعدادی چک نیز تسلیم فدراسیون شد تا در طول مدت قرارداد و تحصیل درآمدهای تبلیغاتی وجه چکها تادیه شود. با این وجود، پس از انعقاد قرارداد، اشخاص ثالث با هماهنگی فدراسیون فوتبال از دخالت و ورود شرکت تابعه فناپ به ورزشگاهها و انجام تبلیغات خودداری کردند و تمامی تبلیغات محیطیِ واگذارشده به شرکت تابعه فناپ توسط شخص ثالث انجام و وجوه آن مستقیما به فدراسیون پرداخت شد. پس از چند ماه، شرکت تابعه فناپ جهت پایاندادن به این وضعیت و پرهیز از هرگونه تنش که قطعا به درآمدهای لیگ و باشگاهها لطمه وارد میکرد، رسما جهت فسخ قرارداد اعلام آمادگی کرد و در اینخصوص نیز مقرر شد قرارداد عینا به یکی از شرکتهای تابعه یکی از اپراتورهای تلفن همراه واگذار شود. اما فدراسیون با وعده عمل به تعهدات قراردادی از انجام این امر ممانعت کرد. متاسفانه فدراسیون همچنان به تخلفات خود و اجازه دخالت به شخص ثالث ادامه داد تا در نهایت بهدلیل تداوم تخلفات فدراسیون قرارداد منعقده توسط شرکت تابعه فناپ فسخ و موضوع به کارشناسان رسمی دادگستری منتخب و هیات داوران جهت تعیین خسارات وارده به شرکت تابعه فناپ ارجاع شد و کارشناسان رسمی دادگستری منتخب رقم خسارت وارده به شرکت تابعه فناپ را بیش از یکصد میلیارد تومان برآورد کردهاند. متاسفانه فدراسیون فوتبال پس از آگاهی از کارشناسیهای انجامشده و به منظور ایذاء و اذیت فناپ و شرکت تابعه آن مبادرت به واگذاری چکهای در اختیار (که مکلف بوده تا تعیین نظر هیات داوران از واگذاری آنها خودداری کند) کرده و چکهای امانیِ در اختیار را برگشت زده و از این بابت نیز مشکلات عدیدهای برای فناپ و شرکتهای تابعه فراهم کرده است.
3. بر اساس آنچه بیان شد، ملاحظه میشود که نه تنها شرکت فناپ و شرکت تابعه آن به فدراسیون فوتبال بدهکار نیستند، بلکه مقادیر معتنابهی نیز بهدلیل تخلفات عدیده و غیرقابل انکار دستاندرکاران فدراسیون، مطالبه دارند. شرکت فناپ و شرکتهای تابعه بهرغم تحمل زیانهای مالی و اعتباری، تا کنون از هرگونه انتشار موضوعات از طریق رسانهها خودداری کرده و با احترام به روابط با فدراسیون، سعی کردهاند که مسائل و اختلافات فیمابین، بهصورت مسالمتآمیز حل و فصل شود و موضوعات حاشیهای و اظهارنظر افراد بیاطلاع، ناآگاه یا مغرض، به فوتبال ملی (خصوصا در سالهای آمادهسازی و حضور در جام جهانی و جام ملتهای آسیا) خدشه وارد نکند.
4. پوشیده نیست که بعضی از افراد با اهداف خاص، از تریبون فوتبال برای دیده شدن استفاده میکنند؛ ولی تهمت، بدرفتاری و خلف وعده و عدم انجام تعهدات، و وارونه جلوه دادن موضوعات، حاصلی جز مخدوش کردن وجهه فدراسیون و فراری دادن اندک شرکتهای بخش خصوصیِ راغب و توانمند برای تعامل با فوتبال نداشته و نخواهد داشت. شاهد این مدعا نیز عدم استقبال برندهای کوچک و بزرگ کشور از همکاری با کمیته بازاریابی فدراسیون است. همچنان که کمیته بازاریابی فدراسیون و جناب درودگر تا به امروز موفق به انعقاد قراردادی جهت بهرهبرداری از فرصتهای طلایی فدراسیون (از جمله حضور در جام جهانی و جام ملتهای آسیا که هر چهار سال یکبار نصیب فوتبال ملی میشود) نشدهاند و ضروری است رسانههای ورزشی و افکار عمومی انتظار پاسخگویی و مسئولیتپذیری از ایشان را داشته باشند.
در پایان شرکت فناپ و شرکت تابعه فوق، حق شکایت از نامبرده را در مراجع صالحه برای خود محفوظ میدانند و به طریق مقتضی عمل خواهند کرد.
2