لغو معافیتهای نفتی ایران


لغو معافیتهای نفتی ایران

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرده است که رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است معافیتهای نفتی ایران را دیگر تمدید نکند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرده است که رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است معافیتهای نفتی ایران را دیگر تمدید نکند و هدف از این تصمیم رساندن صادرات نفت ایران به صفر است تا این کشور به منابع اصلی درآمد خود دست نیابد.

در این بیانیه آمده است: «آمریکا، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و دیگر متحدان و دوستانمان تلاش خواهند کرد که بازار نفت از تامین نفت کافی برخوردار باشد. ما بر روی یک روند زمانبندی شده به توافق دست یافته ایم که همزمان با برچیده شدن نفت ایران از بازارهای جهانی، تقاضاهای احتمالی نفت پاسخ داده شود. آمریکا و متحدانش همچنین متعهد شده اند تا فشارهای اقتصادی علیه ایران افزایش دهیم تا این کشور دست از اقدامات بی ثبات کننده خود که تهدیدی برای آمریکا و متحدانمان و امنیت منطقه است بردارد.»

لغو معافیتهای نفتی ایران

در پی اعلام این بیانیه نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در کنفرانسی خبری اعلام کرد که از دوم می (12 اردیبهشت) فرایند به صفر رساندن صادرات نفت ایران آغاز می شود.

طبق ترجمه ایسنا از دویچه وله، «برایان هوک» مدعی شد که آمریکا در سال جاری صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند.

وی در ادامه از بیان تبعات خرید نفت ایران توسط کشورهای دیگر خودداری کرد.

این مقام ارشد آمریکایی همچنین به سوال خبرنگاران در مورد تأثیر اقدام یک‌جانبه آمریکا بر روابط تجاری این کشور با چین، ترکیه و ژاپن پاسخی نداد.

پس از اعلام این خبر بلافاصله نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تصمیم دولت آمریکا برای پایان دادن به معافیت‌های نفتی ایران استقبال کرد.

طبق ترجمه ایسنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «بنیامین نتانیاهو» گفت که این اقدام از اهمیت بسیار بالایی برای اعمال فشار حداکثری بر ایران برخوردار است. ما از موضع آمریکا علیه ایران حمایت می‌کنیم و این راه درست برای توقف آن (ایران) است.

بنابراین گزارش «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از بیانیه کاخ سفید درباره عدم تمدید معافیت‌های نفتی برای خریداران نفت ایران، در این باره اظهار نظر کرد و در توئیترش نوشت: «عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک در راستای سیاست ما برای اجرای "تحریم‌های تمام‌عیار" علیه بخش نفت ایران، تفاوت در تأمین نفت را جبران خواهند کرد.»

طبق ترجمه فارس از این پیام توئیتری ترامپ در ادامه ظاهراً به ادعاها در خصوص مطالب مطرح‌شده در جریان دیدار «جان کری»، وزیر خارجه سابق آمریکا و «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران اشاره کرده است.

ترامپ در ادامه توئیت خود نوشت: «جان کری و کسانی که به او برای کشاندن آمریکا به سمت توافق هسته‌ای بسیار بد با ایران یاری رساندند، توصیه خیلی بدی به ایران کرده‌اند. آیا این نقض فاحش قانون لوگان نیست؟»

قانون لوگان، شهروندان غیرمجاز آمریکا را از هر گونه مذاکره با دولت‌های خارجی، به نحوی که موجب اخلال در اجرای سیاست خارجی دولت مستقر شود، منع می‌کند./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا