عینک آفتابی خوب چه ویژگی دارد؟


سال هاست که از عینک های آفتابی برای حفاظت بیشتر چشم ها در مقابل نور استفاده می shy;شود. چشم پزشکان معتقدند تأمین سلامت چشم ها با عینک های آفتابی استاندارد، ضروری است چرا که اقامت در شرایط آفتابی بدون محافظت، احتمال بروز بیماری های چشم را افزایش می دهد. به توصیه چشم پزشکان هرگاه تا حدی در مقابل آفتاب قرار گرفتید که احتمال برنزه شدن پوست و یا...

سال‌هاست که از عینک‌های آفتابی برای حفاظت بیشتر چشم‌ها در مقابل نور استفاده می‌­شود. چشم‌پزشکان معتقدند تأمین سلامت چشم‌ها با عینک‌های آفتابی استاندارد، ضروری است چرا که اقامت در شرایط آفتابی بدون محافظت، احتمال بروز بیماری‌های چشم را افزایش می‌دهد. به توصیه چشم‌پزشکان هرگاه تا حدی در مقابل آفتاب قرار گرفتید که احتمال برنزه شدن پوست و یا سوختگی ناشی از آفتاب بالاست، از عینک‌های آفتابی جاذب اشعه ماورا بنفش استفاده نمایید؛ به‌ویژه اگر در ارتفاعات قرار دارید. حتما در بازار، رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی از عینک‌های آفتابی را دیدید و شاید برای‌تان سوال باشد آیا رنگ شیشه‌ها فقط برای زیبایی است یا کاربردهای متفاوتی دارند؟ آیا می‌دانید برای خرید یک عینک مناسب چه ویژگی‌هایی را باید مد نظر بگیرید؟ این مطلب را دنبال کنید تا عینک آفتابی مناسب خود را پیدا کنید.

انواع مختلف عینک‌های آفتابی:

1-عینک‌هایی که 99% اشعه ماورا بنفش را جذب می­‌کنند:

توصیه می‌­شود همواره عینکی را خریداری کنید که چنین خاصیتی را داشته باشد. حضور طولانی‌مدت در مقابل اشعه ماورا بنفش (UV) و آفتاب با برخی بیماری‌های چشمی ارتباط مستقیم دارند. عدسی‌های پلاستیکی و عدسی‌های شیشه‌ای تا حدی اشعه ماورا بنفش را جذب می‌کنند، ولی می‌توان جذب UV توسط این عدسی­‌ها را با اضافه کردن مواد شیمیایی به ماده اصلی عدسی و یا پوشاندن عدسی با ماده‌های مخصوص افزایش داد. عینکی را خریداری کنید که 99 تا 100% اشعه UV را جذب کند. بعضی کارخانه­‌های سازنده برچسب­‌هایی را بروی عینک محصول خود نصب می­کنند با این مضمون که جذب UV تا بیش از 400 نانومتر صورت می­‌گیرد. این برچسب نیز به معنای همان جذب 100% شعاع UV است.

2-عینک‌هایی که 90% اشعه مادون‌قرمز را بلوک می­‌کنند:

طول‌موج‌های مادون‌قرمز نور غیرقابل رؤیت است و سبب تولید گرما می­‌شوند. بخش مادون‌قرمز نور خورشید کم است و چشم نیز این طول‌موج را به‌خوبی تحمل می‌کند. ادعای بعضی کارخانه‌های سازنده، عینک‌های آفتابی در جهت حفاظت چشم در مقابل اشعه مادون‌قرمز است و حال‌ آنکه تحقیقات موجود رابطه محکمی را بین بیماری‌های چشمی و اشعه مادون‌قرمز نشان نداده‌­اند.

3-عینک‌های بلوک کننده نور آبی:

هنوز مشخص نشده که نور آبی برای چشم ضرر دارد یا خیر. عدسی‌هایی که نور آبی را بلوک می­کنند ته رنگی کهربایی داشته و محیط اطراف را به رنگ زرد یا نارنجی نشان می‌دهند. عدسی‌های رنگی سبب می‌شوند که اشیا دور به‌ویژه در شرایطی مثل برف و یا غبار واضح­‌تر دیده شوند. از این نظر عینک‌های کهربایی بیشتر توسط اسکی‌بازان، شکارچیان، قایقرانان و یا خلبانان استفاده می‌­شود.

عینک آفتابی خوب چه ویژگی دارد؟

4-عینک‌های پلاریزه:

عدسی‌های پلاریزه تندی نور خورشید که انعکاس یافته از سطوح صاف مثل سنگفرش خیابان‌ها و یا سطح آب هست را از بین می­‌برند. به همین دلیل برای رانندگی و یا ماهیگیری بسیار مفید هستند. بسیاری از عدسی‌های پلاریزه امروزی خاصیت جذب اشعه UV را دارند. برچسب عینک موردنظر خود را از این نظر بررسی کنید که آیا حداکثر خاصیت جذب UV را دارد یا خیر.

عینک آفتابی خوب چه ویژگی دارد؟

5-عینک‌های آینه­‌ای:

پوشش آینه­‌ای درواقع لایه‌نازکی از مواد فلزی مختلف است که به روی سطح عدسی‌های معمولی قرارگرفته است. این گونه عینک با اینکه مقدار نور ورودی به چشم شما را کاهش می‌دهد، قابلیت کاملی در حفاظت چشم شما در مقابل اشعه UV ندارد.

عینک آفتابی خوب چه ویژگی دارد؟

6-عینک‌های کوه:

عینک‌های کمربندی مانع ورود نورها از کناره‌­های قاب و رسیدن آن‌ها به چشم می­‌شوند. شعاع UV از اطراف قاب عینک‌های معمولی وارد چشم می‌شوند و می­‌توانند اثر سودبخش عدسی‌های حفاظت کننده را کاهش دهد. از این نظر عینک‌های آفتابی کمربندی که قاب بزرگی دارند و چشم را از تمامی زاویه‌­ها حفاظت می‌­کنند مفیدند. عینک‌های آفتابی شهری دارای فریمی هستند که کناره‌های آن‌ها باز است و شاید در شهر خیلی هم مهم نباشد که کنارهای بسته باشد. ولی در کوهستان به‌خصوص در مناطقی که برف و یخ وجود دارد و تابش خورشید شدیدتر است، انعکاس نور توسط اشیاء از طریق مسیرهای کناری عینک وارد چشم می‌شود و می‌تواند به چشم آسیب برساند. قاب عینک‌های آفتابی باید دارای محافظ‌های کناری در پیرامون خود باشد تا از ورود اشعه به منطقه چشم جلوگیری کند، اما این محافظ نباید باعث بخار کردن شیشه‌های عینک شود.

عینک آفتابی خوب چه ویژگی دارد؟

7-عینک‌های سایه‌روشن:

رنگ عدسی‌های سایه‌روشن از بالا به پایین و یا از بالا و پایین تا وسط تغییر می­کند و درواقع سایه‌روشن می­‌شود. عدسی‌های سایه‌روشن تک سایه (تیره در بالا و روشن‌­تر در پایین) می­‌توانند خیرگی نور آسمان را از بین برده و درعین‌حال امکان دید مناسبی را از قسمت پایینی فراهم ­کنند. این عینک‌ها برای ورزش شیرجه هم مناسب هستند زیرا جلوی دید شما از تخته شیرجه را تاریک نمی­‌کنند. ولی برای شرایط برفی و یا در ساحل دریا مناسب نیستند، خصوصاً اگر قسمت پایینی آن‌ها روشن باشد. لنزهای سایه‌روشن دو سایه (تیره در بالا و پایین و روشن در وسط) ممکن است برای ورزش‌هایی از قبیل قایقرانی و یا اسکی که شعاع‌های نورانی از سطح آب یا برف برمی‌­گردد مناسب‌تر باشند.

عینک آفتابی خوب چه ویژگی دارد؟

8-عینک‌های فتوکرومیک:

یک عینک فتوکرومیک به‌طور خودکار در نور درخشان تیره شده و در نور کم روشن­‌تر می‌­شود. در اکثر موارد تیره شدن عینک ظرف نیم دقیقه صورت می‌گیرد درحالی‌که روشن‌تر شدن آن حدود 5 دقیقه طول می­‌کشد. از‌ نظر رنگ نیز به‌صورت یکنواخت و یا سایه‌روشن است. گرچه عینک‌های فتوکرومیک ممکن است ازنظر جذب UV عینک‌های آفتابی خوبی باشند، ولی ممکن است برای انطباق آن‌ها با شرایط مختلف نوری مدت‌زمانی به‌طور ناخواسته صرف شود.

عینک آفتابی خوب چه ویژگی دارد؟

9-عینک‌های تراش داده‌شده و صیقلی:

بعضی عینک‌های غیر طبی توسط کارخانه­‌های سازنده­‌شان طوری تراش و صیقل داده می‌­شوند که کیفیت نهایی عدسی آن‌ها تا حد مناسبی افزایش یابد. البته عینک‌هایی که از تراش و صیقلی بودن مناسبی برخوردار نیستند به چشم شما آسیبی نمی­‌زنند. قبل از هر چیز مطمئن شوید که عدسی عینک موردنظر شما ساخت مناسبی داشته باشد. جهت قضاوت در مورد کیفیت عینک غیر طبی خود، به چیزی مستطیل شکل مثل موزاییک کف اتاق خود نگاه کنید. عینک را در فاصله دلخواه نگاه داشته و یک‌چشم خود را بپوشانید. عینک را به آهستگی و از یک سمت به سمت دیگر و سپس به بالا و پایین حرکت دهید. اگر خطوط در تمام موقعیت‌ها مستقیم به نظر برسند، عدسی مناسبی را انتخاب کرده­‌اید. ولی اگر خطوط در هم می­‌روند، خصوصاً اگر این خطوط در میدان مرکزی عدسی این‌گونه به نظر می­‌رسند، عینک دیگری را امتحان کنید.

10- عینک‌های ضدضربه:

هیچ عدسی‌ای درواقع نشکستنی نیست، ولی احتمال شکستن عدسی‌های پلاستیکی بعد از برخورد یک توپ یا سنگ، نسبت به عدسی‌های شیشه‌­ای کمتر است. جنس اکثر عدسی‌های عینک‌های آفتابی غیر طبی پلاستیک است. پلاستیک پلی کربنات که در بسیاری از عینک‌های ورزشی مورد استفاده قرار می­‌گیرد، گرچه سفت است ولی به‌آسانی نیز خراش برمی‌­دارد. چنانچه قرار است عدسی از این جنس خریداری نمایید حتماً عینکی را انتخاب کنید که خاصیت ضد خراش داشته باشد.

عینک تنها یکی از وسایل موردنیاز برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی است؛ در مطالب زیر در مورد دیگر وسایل موردنیاز کوهنوردی و طبیعت‌گردی بخوانید:

راهنمای استفاده و خرید باتوم کوهنوردی دستکش‌های کوهنوردی راهنمای خرید و نگهداری کفش‌های کوهنوردی گتر و اهمیت آن در کوهنوردی

1398/01/30 | کد مطلب: 2162
برچسب‌ها: نکات سفر
عینک آفتابی خوب چه ویژگی دارد؟
عینک آفتابی خوب چه ویژگی دارد؟ آزاده سروستانی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر سنگ قبر | 130 متن برای سنگ مزار درگذشتگان پدر و مادر و دیگران