رویترز: پنج برابر شدن صادارت نفت ایران به کره جنوبی


رویترز: پنج برابر شدن صادارت نفت ایران به کره جنوبی

شفقنا- خبرگزاری رویترز روز دوشنبه از سئول به نقل از داده های گمرک کره جنوبی گزارش داد که واردات نفت این کشور از ایران از اول سال میلادی جاری تا ماه مارس مصادف با دی ماه سال قبل تا فروردین ماه جاری پنج برابر شده است. این گزارش به نقل از آمار اداره گمرک کره جنوبی اعلام کرد که کره جنوبی […]

رویترز: پنج برابر شدن صادارت نفت ایران به کره جنوبی

شفقنا- خبرگزاری رویترز روز دوشنبه از سئول به نقل از داده های گمرک کره جنوبی گزارش داد که واردات نفت این کشور از ایران از اول سال میلادی جاری تا ماه مارس مصادف با دی ماه سال قبل تا فروردین ماه جاری پنج برابر شده است.

این گزارش به نقل از آمار اداره گمرک کره جنوبی اعلام کرد که کره جنوبی در ماه مارس ۱،۲ میلیون تن یعنی ۲۸۴ هزار و ۶۳۹ بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده که این رقم در مقایسه با واردات ابتدای سال میلادی جاری بیش از ۵ برابر است.
یعنی در حالی که این رقم در ماه مارس سال گذشته ۱،۳۷ میلیون تن بوده است، در مقایسه با ماه فوریه (بهمن) ۲۳ درصد و در مقایسه با ماه ژانویه بیش از ۵ برابر افزایش داشته است.
این گزارش افزوده است : با وجود این که مصرف نفت وارداتی از ایران در کره جنوبی از زمان سر گیری دوباره واردات از ایران طی ماه ژانویه (دی ماه) افزایش داشته است، اما واردات نفت در ماه مارس در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد کاهش داشته است.
سئول در سه ماه اول سال میلادی جاری ۲،۴ میلیون تن یا ۱۹۶ هزار و ۳۰۳ بشکه در روز از ایران نفت وارد کرد که این رقم در مقایسه با سه ماه اول سال میلادی گذشته (۲۰۱۸) که ۳،۴۵ میلیون تن بود، ۲۹،۸ درصد کاهش نشان می دهد.
در ماه مه (اردیبهشت) سال گذشته بود که آمریکا پس از خروج یک جانبه از توافقنامه جامع قدرت های هسته ای جهان با ایران (برجام) که در سال ۲۰۱۵ امضاء شده بود، به تداوم تحریم های اقتصادی قبلی خود علیه ملت ایران اصرار کرد و از این رو صادارت نفت ایران با دیگر کشورهای جهان از جمله هند در حوزه مبادلات مالی دچار چالش شد.
در همان ایام آمریکا به کره جنوبی و سایر کشورها ابلاغ کرد که باید واردات نفت خود از ایران را به صفر برسانند و اگر نه با تحریم آمریکا روبرو می شوند.
در ماه نوامبر سال میلادی قبل (آبان ۹۷) بود که، آمریکا ناچار شد با توجه به وضعیت موجود در کره جنوبی و هفت کشور دیگر از جمله چین، یونان، ایتالیا، تایوان، ژاپن، ترکیه و هند به مدت شش ماه به این کشورها برای خرید نفت از ایران معافیت بدهد که احتمال می دهند این زمان باز تمدید شود.
با این حال کره جنوبی چهارمین خریدار بزرگ نفت ایران پس از چین، هند و ژاپن است که بر اساس معافیت های اعلام شده از سوی آمریکا در ماه نوامبر (آبان) مجاز بود روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کند، اما در طول این پنج ماه (نوامبر تا مارس) سئول توانسته بود تقریبا ۱۱۷ هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کند.
به گزارش ایرنا، این در حالی است که واردات نفت کره جنوبی از آمریکا در ماه مارس امسال در مقایسه با سال قبل ۷ برابر بیشتر بوده و البته این واردات از عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به کره جنوبی، ۹،۵ درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند