احتمال وقوع سیلاب در حوضه کرخه همچنان وجود دارد


احتمال وقوع سیلاب  در حوضه کرخه همچنان وجود دارد

به گزارش ایرنا هوشنگ حسونی‌زاده روز شنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران در استانداری خوزستان اظهار داشت : بازگشایی انتهای رودخانه نیسان به منظور کاستن فشار از...

به گزارش ایرنا هوشنگ حسونی‌زاده روز شنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران در استانداری خوزستان اظهار داشت : بازگشایی انتهای رودخانه نیسان به منظور کاستن فشار از منطقه رفیع باید باز شود تا حجم مورد نظر آب عبور کند وگرنه سیلاب این شهر را با مشکل مواجه می کند.
وی گفت: برای حل مشکلات در انتهای حوضه کرخه در بستان و رفیع ، لایروبی رودخانه و انهار ، ترمیم سیل‌بند و بازگشایی رودخانه نیسان دراین منطقه باید انجام شود.
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان این که وضعیت منابع آبی در همه حوضه‌ها تثبیت‌ شده بیان کرد: در حوضه دز، کارون و مارون آمادگی مهار سیلاب احتمالی در اسفند و بهار وجود دارد اما در حال حاضر ورودی و خروجی آب در حوضه کرخه تثبیت شده است ولی نیاز به فضای خالی بیشتری در مخزن کرخه است.
وی با بیان این که مجموع ورودی آب به مخازن 17 میلیارد و 350 میلیون مترمکعب و خروجی از مخازن 9 میلیارد مترمکعب است توضیح داد: باید حجم خالی در مخرن سد کرخه ایجاد شود چراکه هم اکنون تنها 496 میلیون مترمکعب فضا خالی است که با توجه به سیلاب‌های احتمالی این حجم باید افزایش یابد.
حسونی زاده با بیان این که سه میلیارد مترمکعب از حجم کل مخازن سدهای استان خالی است ادامه داد: 2 میلیارد متر مکعب از این حجم در حوضه کارون و یک میلیارد متر مکعب در حوضه‌های دیگر است.
وی گفت: متاسفانه دستگاه‌های اجرایی تجهیزات خود را با وجود احتمال خطر از کرخه خارج کرده اند و اکنون ماشین‌آلات سنگین در منطقه وجود ندارد.

*** اتخاذ تمهیدات لازم برای حوضه کرخه
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به ورود سامانه بارشی از روز چهارشنبه به خوزستان گفت: با توجه به مقدار ظرفیت خالی سد کرخه و نیز پیش‌بینی بارندگی در ایلام ، باید تمهیدات لازم در حوضه کرخه اتخاذ شود.
کیامرث حاجی زاده ادامه داد: همه ماشین آلات و همچنین دستگاه‌های اجرایی تا 15 اسفندماه به صورت آماده باش هستند و تجهیزات آنها باید تا پایان آماده باش به منظور ترمیم و استحکام بخشی سیل بندها در اختیار سازمان آب و برق و فرمانداری‌ها قرار داشته باشند.
وی با اشاره به سیلابهای اخیر در حوضه کرخه و دز بیان کرد: بارندگی های اخیر در خوزستان در 40 سال اخیر بی سابقه بود که همین موضوع موجب ایجاد ورودی زیادی به سدهای استان شد اگر این ورودی آب مدیریت نمی‌شد قطعا به فاجعه تبدیل می‌شد.
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان لایروبی نشدن رودخانه، تجاوز به حریم بستر رودخانه و بسته شدن انتهای رودخانه نیسان را از جمله عوامل ایجاد سیلاب در برخی مناطق دانست و گفت: متاسفانه در برخی نقاط این تجاوز توسط دستگاه‌های دولتی صورت گرفته است.
وی بیان کرد : نکته مهم دیگر ، رهاسازی آب به کانون‌های ریزگرد است که به این منظور باید آب به کانون بحرانی شماره سه رهاسازی شود.
7164/6002
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند