فعالیت خوبی در پذیرش دانشجوی خارجی نداشتیم


فعالیت خوبی در پذیرش دانشجوی خارجی نداشتیم

وزیر علوم: در پذیرش دانشجوی خارجی از کشور‌های مختلف جهان خوب کار نکردیم، چون مقصد و هدف ما تاکنون دانشجوی خارجی نبوده است

فعالیت خوبی در پذیرش دانشجوی خارجی نداشتیمبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما منصور غلامی در نهمین نشست هم اندیشی معاونان بین الملل دانشگاه‌های سراسر کشور و روسای پارک‌های علم و فناوری که در سالن همایش‌های دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، افزود: تاکید بر تحول، تحرک و تغییر رویکرد‌ها در حوزه ارتباطات بین المللی همواره مورد توجه بوده و این مسئله بر اساس تغییر زمان و تغییر مسیر‌ها و اهداف همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ما قدرشناس زحمات مسئولان قبلی در زمینه فعالیت‌های علمی - بین المللی در طول ۴۰ سال گذشته تاکنون هستیم، گفت: فعالیت‌های خوبی در طول ۴۰ سال گذشته تاکنون در عرصه‌های مختلف علمی و بین المللی شکل گرفته و برغم اینکه هم اکنون در حوزه علم و فناوری حرف‌های زیادی برای گفتن داریم، اما سهم خوبی از روابط بین المللی نداشته ایم و این سهم در بخش تحقیقات مشترک کم بوده است.

غلامی تاکید کرد: با توجه به اینکه مراکز علمی در کشور ما سابقه دیرینه دارند و قدیمی‌ترین دانشگاه در سطح دنیا مربوط به ایران و دانشگاه جندی شاپور است.

وی گفت: انتظار می‌رود فاصله ایجاد شده در بحث بین المللی با سرعت بیشتری طی شود و ما در این عرصه هم بتوانیم جایگاه خوبی در سطح بین المللی بدست بیاوریم.

وزیر علوم به مبادله دانشجو میان دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های خارج از کشور اشاره کرد و افزود: بسیاری از دانشجو‌های خارجی در دانشگاه‌های مادر کشور پذیرفته می‌شوند و هم اکنون پذیرش دانشجوی ایرانی در سایر دانشگاه‌های خارجی در سطح جهان سابقه بسیار خوبی دارد، اما ما در عرصه پذیرش دانشجو از کشور‌ها خوب کار نکردیم، چون مقصد ما دانشجو و پذیرش دانشجوی خارجی نبوده است.

وی گفت: هم اکنون بسیاری از دانشجو‌های خارجی در رشته‌های تخصصی مانند ایران شناسی، فرهنگ، تاریخ ایران و تاریخ اسلامی در دانشگاه‌های کشورمان مشغول به تحصیل هستند و یکی از وظایف ما توسعه زمینه‌های پذیرش دانشجوی خارجی است، هر چند در این راستا زحمت زیادی کشیده شده است، چون هنوز زیرساخت‌ها فراهم نیست باید تبلیغ خوبی از دانشگاه‌های ایران در سطح جهان شکل گیرد.

وزیر علوم با بیان اینکه در راستای گسترش همکاری‌های بین المللی ورود به همکاری‌های آموزشی مشترک می‌تواند یکی از روش‌های تاثیرگذار باشد، افزود: ایجاد شعبه‌هایی از دانشگاه‌های ایران در خارج از کشور می‌تواند به گسترش فعالیت‌های بین المللی کمک کند همچنین باید سابقه همکاری‌های علمی و پژوهشی مشترک که طولانی هم نیست بررسی شود و توسعه پیدا کند.

وی در پایان به تاکیدات رهبری برای توسعه کشور و اولویت فعالیت‌های علمی در این راستا اشاره کرد و گفت: تاکیدات رهبری در راستای توسعه کشور از برنامه‌های وزارت کشور و برنامه‌های وزارت علوم هم محسوب می‌شود که محور مهمی برای توسعه روابط بین المللی است و حاصل آن توسعه دیپلماسی علمی است که یکی از بزرگترین ظرفیت‌های علمی در کشور، دیپلماسی علمی و اثرگذار است و باید توسعه پیدا کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل