دستان پر توان نظام اسلامی با سامانه های موشکی کروز


دستان پر توان نظام اسلامی با سامانه های موشکی کروز

توان ایران در حوزه موشکی باعث شده است به قدرتمندترین کشور خاورمیانه در حوزه بومی سازی موشک ها تبدیل شویم و این سامانه های موشکی «دستان بلند» نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاعی و مقابله با تهدیدها است.

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاعی خبرگزاری شبستان، کشورمان توانسته است در سال های اخیر در حوزه دفاعی و نظامی به پیشرفت های قابل توجهی برسد. کشورمان به عنوان قدرتمند‌ترین کشور خاورمیانه با بومی سازی مدرن‌ترین موشک‌ها و تجهیزات نظامی توانسته است به قدرتی بزرگ در دنیا تبدیل شود. سامانه‌های موشکی نور، قادر، نصر، ظفر، سامانه‌های راکت‌اندازهای فجر۳ و فجر۵، موشک زیرآبی حوت، سکوهای پرتاب موشک خاتم ۵ (چند منظوره) و قارعه، انواع اژدر‌ها، پهپادهای صادق، سایه۲، کاوش، ابابیل و صاعقه، سامانه‌ راداری ۲۰۳۱ و رصد دیده‌بان، تجهیزات رصد آنلاین خلیج فارس و شناورهای موشک انداز ذوالفقار، سراج، عاشورا از جمله دستاوردهای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

بی‌شک موشک‌های کروز ایران نقش به سزایی در بازدارندگی برای نیروهای نظامی دشمن دارند و حتی می‌توانند کابوسی برای دشمنان کشور باشند.

موشک کروز نوعی هواپیمای بی‌سرنشین هدایت شونده بوده که مسیر آن تا رسیدن به هدف قابل تغییر و هدایت است. در اغلب موشک‌های کروز در واقع از نوعی موتور جت استفاده می‌شود و بنابر تعریف نمی‌توان به آن‌ها موشک گفت. موشک کروز جنگ‌افزاری است که تاریخچه پیدایش آن به جنگ جهانی اول بازمی‌گردد. یکی از پیشرفت‌های عمده تسلیحاتی جنگ جهانی دوم نیز پیدایش موشک‌های آزاد پرواز هدایت نشده بود که در زمره سلاح‌های کمکی توپخانه به شمار می‌آمدند.

اولین کشور پیشگام در این مورد اتحاد جماهیر شوروی سابق بود که در سال 1930 با نظارت مهندس پتروپاولوسکی در آزمایشگاه دینامیک گاز شهر لنینگراد آغاز شد. در همان سال 1930 طرح پژوهش موشک در کشور آلمان به‌ طور محرمانه و با نظارت سازمان پخش سلاح ارتش نازی آلمان در 35 کیلومتری شهر برلین آغاز شد. در سال‌های بعد کشورهایی مانند انگلستان، آمریکا، فرانسه و ... نسبت به تهیه و تحقیق و تولید و توسعه این موشک اقدام کردند.

موشک کروز در حین پرواز قادر به تغییر ارتفاع و مسیر بوده و این عمل را می‌تواند چند دفعه تکرار کند. موشک حاصل سر جنگی در یک پرواز یک سو با بردی متجاوز از 50 کیلومتر به سوی هدفش می‌رود. موشک‌های کروز را می‌توان از طیف گسترده‌ای از سکویی با بردهای متجاوز از 50 تا 300 کیلومتر پرتاب کرد.

این موشک‌ها کوچک‌تر از هواپیما بوده ولی از فن شناخت هواپیما استفاده شده است. موشک‌های کروز کوچک‌تر و ارزان‌تر از موشک‌های پرتابی (بالستیک) بوده و به‌ طور معمول قیمتی بین 10 تا 25 درصد هزینه یک موشک پرتابی با برد و محموله‌ای مشابه دارند. با پیدایش دستگاه تعیین موقعیت جهانی برای هواپیماها و سازگاری آن‌ها برای کاربرد موشک‌ها، موشک‌های کروز در بردهایی مشابه، دقت بهتری از موشک‌های پرتابی دارند.

کشورمان با پیشرفت هایی که در این حوزه به دست آورده به تازگی اولین موشک کروز زمینی میان‌برد خود را با حضور امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی کرد. این موشک کروز که «هویزه» نام دارد و طبق اعلام وزیر دفاع، این موشک بردی معادل 1350 کیلومتر داشته و آزمایش پروازی آن در برد پروازی 1200 کیلومتر انجام شده و این موشک موفق شده که اهداف از پیش تعیین‌شده را با دقت مورد اصابت قرار دهد.

دستان پر توان نظام اسلامی با سامانه های موشکی کروز

وزارت دفاع، ساخت و تولید موشک کروز هویزه را گامی مؤثر در افزایش توانمندی نیروهای مسلح و قدرت بازدارنگی کشور دانسته و اعلام کرده که این موشک «دستان بلند» نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاع موشکی کروز است.

این در حالی است که غربی ها در تلاش هستند توان موشکی ایران را مانند فناوری هسته ای کشورمان به بهانه ای برای مذاکره با ایران تبدیل کنند. ایران نیز با خواندن دست آن ها تاکید دارد که در این زمینه گفت و گویی برگزار نمی کند. در همین رابطه، «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت و گو با ایسنا تصریح کرده است: «قابلیت های موشکی ایران بخشی از توان مشروع دفاعی و ضامن امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است.»

وی تاکید کرده است: «تجربه جنگ هشت ساله تحمیلی به تنهایی کافی است که ایرانیان برای پیشبرد فعالیت‌های خود در این حوزه تحت تأثیر تهدید‌ها و تطمیع‌های هیچ کشوری قرار نگیرند و در راه پیشبرد توانمندی خود در حوزه دفاعی کوچک‌ترین کوتاهی نکنند.»

دستان پر توان نظام اسلامی با سامانه های موشکی کروز

همچنین امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری»، معاون هماهنگ کننده ارتش نیز در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن در واکنش به اظهارات برخی مقامات غربی درباره فعالیت‌های موشکی ایران گفته بود: «ما کار خودمان را انجام می‌دهیم و برای دفاع از کشور خود از کسی اجازه نخواهیم گرفت.»

حجت الاسلام «حسن روحانی» نیز در سخنان خود در جمع راهپیمایان 22 بهمن در میدان آزادی با اشاره به دستاودهای ایران در حوزه نظامی و موشکی بر این نکته تاکید داشت که کسی نمی تواند در زمینه موشکی و حوزه دفاعی ایران برای ما تعیین تکلیف کند و گفته است: «امروز همه دنیا بداند قدرت جمهوری اسلامی ایران به مراتب از روزهای رزم جنگ و دفاع بیشتر است. امروز نیروهای مسلح ما در تهیه انواع سلاح و مهمات اگر در رژیم گذشته 5 درصد آن تنها بومی بود. امروز 85 درصد تجهیزات و مهمات و نیازمندی‌های کشور ما به دست نیروهای توانمند و دلاور مردم ساخته می‌شود.»

دستان پر توان نظام اسلامی با سامانه های موشکی کروز

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ما برای ساختن انواع موشک‌های ضدزره و انواع موشک‌های پدافند هوایی و انواع موشک‌های زمین به زمین و دریا به دریا و انواع موشک‌های هوا به هوا از کسی اجازه نگرفته و نخواهیم گرفت، تصریح کرده است: «ما همان راه و قدرت نظامی را ادامه می‌دهیم. قدرت نظامی ما در طول این 40 سال و بویژه در 5 سال اخیر برای همه جهانیان شگفت‌آور است. از صنایع نظامی و دفاعی ما از موشک‌های ما جنگنده‌ها، هلی‌کوپترها و ناوچه و زیردریایی‌ها نفربرها و سلاح‌های انفرادی و هر آنچه نیروهای مسلح ما نیاز دارند ساختیم و همه اینها شگفت‌انگیز بوده است.»

در زیر موشک های کروز ایرانی به اختصار معرفی می شود:

موشک کروز «صاعقه» است که این موشک به «کرم ابریشم» نیز مشهور است و از این مدل در زمان جنگ تحمیلی هم استفاده شده است. این موشک، بُردی در حدود ۳۰۰ کیلومتر دارد و می‌تواند انواع شناورهای متاخصم را در پهنه دریا مورد هدف قرار دهد.

نصر؛ جستجوگر راداری با دقت بالا

از دیگر موشک‌های این سامانه نصر است که این موشک با توجه به جستجوگر راداری از دقت بالایی در اصابت و انهدام اهداف مورد نظر برخوردار است و پس از شلیک از هواپیما‌های جنگنده نیازی به پشتیبانی نداشته، هواپیمای جنگنده می‌تواند به سرعت از نقطه خطر دور شود.

ظفر؛ موشک ضدکشتی، کوتاه‌برد و راداری

دستان پر توان نظام اسلامی با سامانه های موشکی کروز

موشک ظفر یک موشک ضدکشتی، کوتاه‌برد و راداری است که قادر است اهداف کوچک و متوسط را با دقت بسیار بالا هدف قرار دهد و منهدم کند. قابلیت نصب بر روی انواع شناورهای سبک و تندرو، وزن کم با قابلیت ضد جنگ الکترونیک بالا و قدرت تخریب فوق‌العاده را از ویژگی سامانه موشک کروز ظفر است. موشک ظفر پس از شلیک، با کاهش ارتفاع به مرحله کروز می‌رسد تا از دید دشمن پنهان بماند و در مرحله پایانی، پس از کشف هدف در ارتفاع پایین هدف را منهدم می‌کند. موشک ظفر قادر است هر ۳ ثانیه به صورت تکی و چندتایی اهداف را مورد اصابت قرار دهد.

قادر، واکنش سریع ۲۰۰کیلومتری ایران به متجاوزان

«قادر» یکی دیگر از موشک‌های کروز دریایی ایران است که خط تولید آن در آخرین روز از هفته دفاع مقدس در سال ۹۰ با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افتتاح و انبوه این موشک توسط سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع به نیروی دریایی سپاه و ارتش تحویل شد.

موشک کروز دریایی قادر که به مناسبت روز صنعت دفاعی با حضور رئیس جمهور وقت رونمایی شد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تولید انبوه رسید. پس از رونمایی از این موشک برخی از رسانه‌های غربی مدعی شدند این موشک یک موشک خارجی است که ایران تنها یک فروند از آن را در اختیار دارد و با اعلام اخبار دروغ قصد داشتند این موفقیت بزرگ را تحت الشعاع قرار دهند اما متخصصان زبده و کارآمد سازمان صنایع هوا و فضا با تولید و تحویل انبوه موشک قادر، علاوه بر نشان دادن توانمندی‌های بالای خود در تامین نیازمندی‌های موشکی نیروهای مسلح کشورمان، یکبار دیگر دروغ بودن ادعای رسانه‌های غربی را اثبات کردند.

این موشک با برد حدود ۲۰۰ کیلومتر و قابلیت آماده سازی و واکنش سریع می‌تواند اهداف دریایی از جمله ناوچه‌ها و ناوهای جنگی و اهداف ساحلی دشمن را منهدم کند. پرواز در ارتفاع پایین، قابلیت تخریب بالا، وزن کم، دقت عمل در انهدام اهداف مورد نظر از ویژگی‌های موشک قادر است.

موشک قادر قابلیت شلیک از ساحل و از روی شناور با کلاس‌های گوناگون را دارد و با تجهیز نیروی دریایی سپاه و ارتش به این موشک پیشرفته توان عملیاتی این نیرو به نحو قابل توجهی افزایش یافت.

نور؛ معروف‌ترین موشک کروز دریایی

دستان پر توان نظام اسلامی با سامانه های موشکی کروز

یکی از دستاوردهای بسیار خوب وزارت دفاع در حوزه کروز‌های دریایی، موشک نور با برد بیش از ۱۲۰ کیلومتر از معروف‌ترین آنهاست. در همین راستا در سال ۹۰ شاهد تحویل ‌انبوه ‌پیشرفته‌ترین سامانه‌های ‌موشکی‌ کروز به نیروی دریایی ارتش بودیم.

این موشک قابلیت شلیک از روی شناور و ساحل را دارد و بار‌ها در رزمایش‌های نیروی دریایی ارتش و نیز سپاه از ساحل و از روی شناور‌ها شلیک شده و اهداف دریایی را مورد اصابت قرار داده است. با ابتکار متخصصان داخلی در زمینه بروزرسانی، ارتقا و تحرک‌پذیری بیشتر این موشک، با استقرار سامانه راداری بر روی پرتابگر موشک نور، علاوه بر کم حجم شدن این سامانه، قدرت تحرک آن نیز بسیار بالا رفته است. موشک نور همچنین بر روی برخی جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش نصب شده است.

قدیر؛ دقیق‌تر و منهدم کننده‌تر از نور و قادر

قدیر نسل جدیدی از موشک کروز جمهوری اسلامی است که با برد ۳۰۰ کیلومتر اهداف دریایی دشمن را با دقت و قدرت تخریب بالا منهدم می‌کند و می‌تواند از روی شناورهای مختلف و ساحل شلیک شود. مزیت عملیاتی برجسته این موشک امکان پرتاب آن از روی سامانه‌های موشکی قبلی است که انعطاف و توان عملیاتی نیروهای مسلح را افزایش می‌دهد.

با توجه به اینکه موشک قدیر امروز رونمایی شد اما اواخر فروردین‌ماه امسال فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرد که ناوهای رزمی نیروی دریایی ارتش به موشک کروز دریایی «قدیر» مجهز شدند و این موشک به ۲ صورت سطح به سطح (از روی شناور‌ها) و نیز ساحل به دریا در یگان رزم نیروی دریایی ارتش مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت کروز «قدیر» با موشک‌های نظیر «نور» و «قادر» در بُرد، دقت و قدرت انهدام آن عنوان شده است.

یاعلی (ع)؛ دارای برد ۷۰۰ کیلومتر

دستان پر توان نظام اسلامی با سامانه های موشکی کروز

موشک کروز یا علی (ع)، دارای برد ۷۰۰ کیلومتر است. این در حالیست که برد موشک‌های کروز ایران تا پیش از این در بیشترین حالت، ۳۰۰ کیلومتر اعلام شده بود. پس از این بود که برخی سایت‌های خبری به نقل از منابع امنیتی صهیونیستی تاکید کردند که ساخت موشک یاعلی، رژیم صهیونیستی را به شدت نگران کرده است./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)