ویدئویی که پرده از چهره واقعی کشورهای عرب برداشت


ویدئویی که پرده از چهره واقعی کشورهای عرب برداشت

تهران- ایرنا- همزمان با گمانه زنی های بسیاری که درباره پشت پرده کنفرانس ورشو برای تضعیف موضوع فلسطین و روابط پنهانی کشورهای عرب با رژیم صهیونیستی در میان بود، نخست وزیر این رژیم فیلمی از این کنفرانس لو داد که همه پشت پرده ها را عیان کرد.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا، دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهونیستی ویدئویی در حساب کاربری یوتیوب خود منتشر و به سرعت حذف کرد که به رغم مدت زمان کوتاه، انتشارش موج بزرگی در دنیای سیاست به راه انداخت.
در این ویدئو وزیران خارجه امارات و بحرین و وزیر مشاور در امور خارجه عربستان در نشستی دیده می شوند که نتانیاهو نیز در آن حضور دارد، یکی از اهداف واقعی کنفرانس ورشو را در کنار ضدایرانی بودن آن افشا می کند.
در این ویدئوی 25 دقیقه ای، خالد الخلیفه وزیر خارجه بحرین می گوید: ما با صحبت درباره مناقشه فلسطین و اسرائیل به عنوان مهمترین مسئله بزرگ شدیم.
وی می افزاید: اما در صحنه ای بزرگتر متوجه چالشی بزرگتر شدیم. ما مسئله ای سمی تر را دیدیم، در واقع این سم در تاریخ معاصر ما از سوی جمهوری اسلامی ایران می آید.
الخلیفه صحبت های خود را اینطور ادامه داد که پول، اسلحه و سربازان جمهوری اسلامی منطقه را بی ثبات کرده و روند تلاش های صلح اسرائیل و فلسطینیان را مخدوش می کنند.
درحالی که سران کشورهای عرب تاکنون با حفظ ظاهر چندان نیات اصلی خود را آشکار نمی کردند و در صحبت از مسئله فلسطین احتیاط به خرج می دادند، اما گویا این کنفرانس فضایی برای آن ها فراهم کرد تا چهره اصلی خود را نمایان کنند.
عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات متحده عربی در پاسخ به پرسشی پیرامون فعالیت های رژیم صهیونیستی در سوریه از رژیمی که غاصب خاک فلسطین است به شکلی بی سابقه دفاع کرد.
بن زاید همه تابوها و خط قرمزها را به یک باره شکست و آشکارا گفت: هر ملتی حق دارد وقتی توسط ملت دیگری به چالش کشیده می شود از خود دفاع کند.
او علاوه بر اینکه از اصطلاح ملت (nation) برای رژیم جعلی اسرائیل استفاده کرد، از حق دفاع کسانی سخن گفت که به جز مسلمانان، حتی کشورهای غربی نیز اشغالگری آن ها را دست کم در سرزمین هایی که به صورت بین المللی به عنوان سرزمین فلسطینیان شناخته شده، پذیرفته است.
بن زاید که کشورش به تازگی و پس از سال ها سیاست شکست خورده در قبال سوریه، سفارتش در دمشق را باز کرده است، حتی از نقض حاکمیت ملی کشوری عربی که هیچ مناقشه ای درباره وضعیت سیاسی آن به عنوان یک دولت-ملت وجود ندارد، دریغ نکرد.
او طوری از حق دفاع رژیم صهیونیستی دفاع کرد که گویا حملات هوایی این رژیم در مرزهای جعلی خودش بوده و نه دمشق که کیلومترها با آن فاصله دارد.
عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان نیز در این نشست در حاشیه کنفرانس ورشو، ایران را متهم به تضعیف موضع فلسطینیان با حمایت از گروه های رقیب محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین کرد.
وی گفت: چه کسی از حماس و جهاد اسلامی حمایت می کند و تشکیلات خودگردان فلسطین را تضعیف می کند؟ ایران.
اما این تنها ویدئو نیست که جهان عربی را تکان داده و رویکردی قدیمی را که تاکنون مقام های عرب سعی در پنهان کردن آن داشتند، آشکارتر کرده است.
در روزهای گذشته تصاویری از نشست های حاشیه کنفرانس ورشو منتشر شده که بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی در کشورهای عربی داشته است.
در یکی از تصاویر منتشر شده از این نشست، «خالد الیمانی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن مشاهده می شود که کنار نخست وزیر رژیم صهیونیستی نشسته است.
انتقاد شدید مردم در شبکه های اجتماعی باعث شد الیمانی واکنش نشان دهد و در صفحه رسمی خود در توییتر ادعا کند، نشستن او کنار نتانیاهو یک اشتباه پروتکلی بود و او و «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن از فلسطین حمایت می کنند.
در حالی الیمانی این امر را یک اشتباه پروتکلی دانست که نتانیاهو با انتشار تصویری از خود و الیمانی در صفحه توییتر خود نوشت، 'ما تاریخ می سازیم'.
خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز نوشت: در نشست ورشو میکروفن مقابل نتانیاهو دچار مشکل شده بود و الیمانی میکروفن مقابل خود را به او داد.
این خبرگزاری به نقل از «جیسون گرینبلات» دستیار رئیس جمهوری آمریکا نوشت، نتانیاهو با لبخند این اقدام را در چارچوب همکاری های جدید میان 'اسراییل و یمن' دانست.
نتانیاهو پیش از این گفته بود روز پنجشنبه با هیات سعودی شرکت کننده در نشست ورشو به ریاست 'عادل الجبیر' دیدار می کند.
تارنمای «المنار » پس از آن نوشت: الجبیر روز پنجشنبه با نتانیاهو دیدار کرد و گفت تحقق ثبات در منطقه بدون سازش میان کشورهای عربی و تل آویو غیرممکن است اما ایران مانع این کار می شود.
این افشاها در حالی صورت می گیرد که یکی از رویدادهایی که پیش بینی شده بود در کنفرانس ورشو اتفاق افتد، رونمایی از طرح دولت آمریکا برای اسرائیل و فلسطینیان موسوم به «معامله قرن» است.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا سال گذشته برای تحقق یکی از وعده های انتخاباتی خود، طرح موسوم به معامله قرن را برای سازش نهایی میان رژیم صهیونیستی و فلسطین مطرح کرد.
این طرح شامل انضمام کامل قدس به رژیم صهیونیستی، انضمام شهرک های موجود در کرانه باختری به این رژیم، نابودی کامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی و تعیین منطقه 'ابودیس' در نزدیکی قدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین است.
براساس این طرح، دولت فلسطین مناطقی با مرزهای موقت شامل نیمی از کرانه باختری بدون قدس اشغالی و نوار غزه را در اختیار خواهد داشت.
طرح یاد شده با واکنش های شدیدی از سوی مسلمانان و فلسطینیان رو به رو شده و تنش ها و درگیری ها با نظامیان اسرائیلی را در فلسطین از جمله نوار غزه افزایش داده است.
اگرچه از این طرح در این کنفرانس رونمایی نشد اما «جرد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ که این کار برعهده او واگذار شده بود، گفت: پس از انتخابات در فلسطین اشغالی جزئیات این طرح اعلام می شود.
پمپئو وقتی ماه گذشته در سفری که به مصر داشت در دانشگاه آمریکایی قاهره برگزاری کنفرانس ورشو را اعلام کرد، هدف اصلی آن را مقابله با ایران عنوان کرد.
اما وقتی آمریکا با واکنش بسیار منفی کشورهای اروپایی و همچنین اعتراض های ایران به دولت لهستان مواجه شد، در چند مرحله از موضوعات اعلامی برای این کنفرانس کوتاه آمد.
واشنگتن ابتدا گفت که این کنفرانس ضدایرانی نیست و به مسائل خاورمیانه و در میان آن ها به ایران می پردازد. اما وقتی بیانیه نهایی درباره برگزاری کنفرانس منتشر شد، هیچ نامی از ایران در آن نبود.
اکنون وقتی واکنش ها و اقدامات نتانیاهو را می بینیم، بیش از پیش به این نتیجه می رسیم که یکی از مهمترین اهداف کنفرانس ورشو گرد آوردن کشورهای عرب به بهانه ایران در اطراف نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس و کم رنگ کردن مسئله فلسطین بوده است.
شبد**9416**9122

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی