ثبت 220 تعاونی از ابتدای تاسیس وزارت تعاون تاکنون/ تعاونی ها در اولویت تخصیص تسهیلات


ثبت 220 تعاونی از ابتدای تاسیس وزارت تعاون تاکنون/ تعاونی ها در اولویت تخصیص تسهیلات

شرکت های تعاونی با ایجاد اشتغال و افزایش سرمایه گذاری سهم به سزایی در رشد اقتصادی کشور دارند و با توجه به این ویژگی از زمان تاسیس وزارت تعاون تاکنون 220 تعاونی ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، هدف سیاست توسعه قبل از هر چیزی افزایش تولید داخلی و ملی است و به همین دلیل هر نوع اقدامی که در چارچوب برنامه های توسعه اقتصادی انجام می شود باید متوجه این اهداف باشد. در همین راستا و توجه به مسئله تولید است که سهم شرکتهای تعاونی مخصوصاً تعاونی های تولیدی در توسعه اقتصادی اهمیت پیدا می کند.

شرکت تعاونی شرکتی است از اشخاص حقیقی و حقوقی که به منظور رفع نیازمندی های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا ازطریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری آنان موافق اصولی که دراین قانون مطرح است تشکیل می شود. تعداد اعضای شرکت تعاونی نباید از ٧ نفر کمتر باشد.

شرکت های تعاونی شرکتهایی هستند که تمام یا حداقل ٥١ درصد سرمایه به وسیله اعضا در اختیار شرکت تعاونی قرار می گیرد و وزارتخانه ها، سازمان ها، شرکتهای دولتی و وابسته به دولت و تحت پوشش دولت، بانکها، شهرداریها، شوراهای اسلامی کشوری، بنیاد مستضعفان و سایر نهادهای عمومی می توانند جهت اجرای بند ٢ اصل ٤٣ قانون اساسی از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر از قبیل مشارکت، مضاربه، مزارعه، مساقات اجاره، اجاره به شرط تملیک، شرط فروش اقساطی و صلح اقدام به کمک در تامین یا افزایش سرمایه شرکتهای تعاونی کنند بدون آنکه عضو باشند.

ثبت 220 تعاونی از ابتدای تاسیس وزارت تعاون تاکنون/ تعاونی ها در اولویت تخصیص تسهیلات

شرکت تعاونی شرکتی است که بین اشخاص حقیقی برای فعالیت در امور مربوط به تولید و توزیع برای اهداف مطرح در قانون بخش تعاونی به منظور بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی و اعضا از طریق همکاری و تشریک مساعی آنها با رعایت مقررات این قانون تشکیل می شود. تعاونی ها با ایجاد زمینه مشارکت برای اقشار مختلف مردم زمینه توسعه و رشد اقتصادی را فراهم می کنند چرا که یکی از عوامل رشد اقتصادی افزایش اشتغال و سرمایه گذاری است و تعاونی ها با فراهم کردن بستر این دو زمینه رشد اقتصادی در کشور را بیش از پیش فراهم می کند همین امتیازات باعث شده است در سال های اخیر توجه بیشتری به این بخش و تلاش های فراوانی برای تاسیس بیشتر تعاونی ها صورت گیرد و بر اساس آخرین آمارها از تعداد تعاونی های موجود در کشور ۹۵ هزار تعاونی فعال وجود دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ۹۵ هزار تعاونی فعال در ۲۰ حوزه در سطح کشور فعال است گفته است: «از ابتدای تشکیل وزارت تعاون بیش از ۲۲۰ تعاونی در سطح کشور به ثبت رسیده است. در راستای راهبردهای جدید با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که همه این تعاونی‌ها به‌صورت فعال نیستند. اگر با تجمیع اموال این افراد تعاونی‌های بزرگ، فراگیر و ملی ایجاد شود در توزیع اقتصاد در بین اقشار جامعه مؤثر خواهد بود.»

ثبت 220 تعاونی از ابتدای تاسیس وزارت تعاون تاکنون/ تعاونی ها در اولویت تخصیص تسهیلات

ایسنا به نقل از «نصرالله بازوند» نوشته است: «تعاونی‌های فراگیر و توسعه عمران در حال پیگیری هستند و در هر شهر یک تعاونی توسعه عمران و فراملی تشکیل شده است. در سال جاری در راستای تسهیلات بحث اشتغال ۷۲۰ هزار میلیارد ریال برای طرح‌های اشتغال‌زایی در نظر گرفته شده است. در این زمینه تعاونی‌ها در اولویت هستند و تسهیلات خوبی به تعاونی‌ها پرداخت خواهد شد.»

یادآور می شود: حدود ۲۳۰ هزار تعاونی در جهان فعالیت می کند و ایران در جهان رتبه ۱۴ را دارد. بر اساس اعلام مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 276 شرکت تعاونی با 4 هزار و 474 نفر عضو و اشتغالزایی برای 3 هزار و 754 نفر و سرمایه اولیه حدود 41 میلیارد ریال در مهر سال جاری تشکیل و ثبت شده است .

بر اساس گزارشات اخذ شده از سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون، متوسط تعداد اعضاء و شاغل مربوط به این تعاونیها به ترتیب 16 و 14 نفر است .همچنین طبق بررسی توزیع جغرافیایی این تعاونیها بیشترین تعداد تعاونی تشکیل و ثبت شده مربوط به استانهای تهران با 23 تعاونی و خراسان رضوی و مازندران هر کدام با تعداد 21 تعاونی است .

بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده به ترتیب در فعالیت های «کشاورزی» و «صنعت» به ترتیب با تعداد 80 و 66 واحد هستند . تعاونی های دارای فعالیت «کشاورزی» و «ساختمان» به ترتیب با 898 و 760 نفر دارای بیشترین اعضا همچنین بیشترین شاغل به ترتیب مربوط به تعاونی های دارای فعالیت «کشاورزی» و «صنعت» به ترتیب با 799 و 792 نفر است.

پس از انقلاب سهم مردم در تعاونی‌ها از ۴.۸ درصد به ۵۲ درصد رسیده است. رشد 11.8 درصدی تعاونی ها و حضور ۱۹۰ هزار تعاونی در بخش های گوناگون از دیگر نکات مثبت در این زمینه است. یک میلیون و ۷۰۰ هزارنفر در بخش تعاون اشتغال ایجاد شده است. نقش زنان که در ابتدای سال ۵۷ ، ۱۰ درصد بود ، در سال ۹۷ به ۲۶ درصد رسیده است و اهتمام تعاونی ها به نقش زنان موجب حرکت رو به جلو اقتصاد کشور می شود.

بر اساس آمارها بیش از ۵۵ درصد اشتغال ایجاد شده در سالهای اخیر متعلق به تعاونی‌های تولیدی بوده است.در حال حاضر ۱۰۸ تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در کشور وجود دارد که ۵۴۸۰ واحد صنعتی را تحت پوشش خود درآورده اند. ایجاد تعاونی‌های تولیدی و اشتغالزا در مناطق محروم و ارتقای جایگاه تعاونی‌های تامین نیاز تولید کنندگان از جمله برنامه‌های وزیر تعاون،کارو رفاه اجتماعی در بخش تعاون اعلام شده است./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !