اینستکس از ساز و کار نفت در برابر غذا الگو گرفته است


اینستکس از ساز و کار نفت در برابر غذا الگو گرفته است

هانی زاده اینستکس را الگو گرفته از ساز و کار نفت در برابر غذا که از سوی غرب برای عراق اعمال شد، دانست.

«حسن هانی زاده» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان در خصوص تاثیر اینستکس بر اقتصاد ایران گفت: در واقع ساز و کار مالی تعریف شده در کشورهای اروپایی برای تعامل با ایران دارای سلسله ابهاماتی است که به نظر می رسد همان ساز و کار نفت در مقابل غذا باشد.

در خبرگزاری شبستان بخوانید:‌ اینستکس یک موفقیت برای دیپلماسی ایران است

کارشناس سیاست خارجی به ساز و کار نفت در برابر غذا که در دهه 90 میلادی از سوی غربی ها برای رژیم بعث تعیین شده بود اشاره کرد و افزود: من تصور می کنم اینستکس هم از این ساز و کار الگو گرفته باشد.

وی با یادآوری این نکته که اینستکس هنوز به صورت کامل شفاف سازی نشده است، خاطرنشان کرد: ارتباط دادن این ساز و کار مالی با مسائل غیر مرتبط با برجام درست نیست و به نظر می رسد که کشورهای اروپایی در تلاشند تا از این طریق سیاست هایی را به ایران تحمیل کنند.

هانی زاده با تاکید براین مطلب که این مساله برای ایران قابل قبول نیست و تهران هیچگاه سیاست های تحمیلی را نمی پذیرد، تصریح کرد: نکات مطرح شده در بیانیه اتحادیه اروپا راجع به ایران نشان می دهد که اینستکس نمی تواند در حوزه اقتصادی برای ایران موثر باشد.

کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: تا زمانی که وضعیت کلی ساز و کار مالی مشخص نشود و کشورهای اروپایی در مقابل آمریکا وضعیت خود را روشن نکنند این کانال مالی نمی تواند موثر باشد.

وی با بیان این که اگر این اقدامات اروپا ادامه یابد تبعات مثبتی برای ایران نخواهد داشت، گفت: این مساله موجب می شود که اروپایی ها در مسائل داخلی ایران مانند مسائل دفاعی و سیاسی و امنیتی داخالت داشته باشند.

هانی زاده در مورد تاثیرات سیاسی اینستکس برای ایران نیز عنوان کرد: به لحاظ سیاسی ممکن است این ساز و کار مالی تاثیرات کوتاه مدتی داشته باشد. در این خصوص اتحادیه اروپا در برابر یک آزمون تاریخی است و باید ثابت کند که یک مجموعه مستقلی است و خارج از اراده آمریکا تصمیم گیری می کند.

وی یادآور شد: اما اگر اروپایی ها بخواهند سیاست های خود را با آمریکا هماهنگ کنند نمی توانند در قبال ایران سیاست مشخصی داشته باشد.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان به این مساله که اینستکس می تواند در سیاست خارجی و تعامل ایران با غرب مفید باشد، گفت: اما اگر ساز و کار مالی و بانکی اروپا از نظر اقتصادی تاثیر مثبتی نداشته باشد این مفید بودن آن در عرصه سیاست خارجی هم از میان می رود./

پایان پیام/281

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل