اینستکس یک آبنبات چوبی است/این ساز و کار معامله برد-برد نیست


اینستکس یک آبنبات چوبی است/این ساز و کار معامله برد-برد نیست

حقیقت پور با انتقاد از کم کاری اروپا در تبیین ساز و کار مالی ویژه برای ایران، گفت: اینستکس در قبال تعهدات ایران در برجام یک آبنبات چوبی است.

«منصور حقیقت پور» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان با اشاره به ناچیز بودن تاثیرات مثبت اینستکس بر وضعیت اقتصادی ایران، گفت: به نظر من این ساز و کار به جبران تعادل ناشی از برجام نمی پردازد و متناسب با اقداماتی نیست که ایران برای برقرار ماندن برجام انجام داده است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که اینستکس در حد یک آبنبات چوبی است که اروپا به ایران می دهد، افزود: اینکه ما بتوانیم با این ساز و کار فقط غذا و دارو را جابجا کنیم چه خدمتی به ما می کند؟ ما بیشترین خدماتی را که برای صلح آمیز بودن برنامه هسته ای مان بود را برای جلب رضایت آن ها انجام دادیم و اقداماتمان را بتاخیر انداختیم.

در خبرگزاری شبستان بخوانید: اینستکس صرفا برای ماندن ایران در برجام است

وی اظهار داشت: ما در قبال این اقداماتمان انتظار داشتیم که کل تبادلات مالیمان در دوران تحریم ها از سوی اروپا تحت پوشش قرار گیرد و آن ها برای بحث انرژی ما و حامل های انرژی راهکاری را باز کنند اما در این ساز و کار چنین برنامه ای دیده نمی شود.

حقیقت پور با تاکید براین نکته که این ساز و کار برای ایران کفایت نمی کند، خاطرنشان کرد: اروپایی ها باید اینستکس را توسعه دهند و هر چند وقت یک بار کانال های آن را برای تبادلات تجاری با ایران در یک زمینه جدید باز کنند.

وی با تصریح این مطلب که اینستکس یک معامله برد - برد نیست، تصریح کرد: باید اروپایی ها آن را به سمت برد - برد پیش ببرند و از این حالت برد و باخت خارجش کنند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص وجهه سیاسی اینستکس عنوان کرد: به نظر من باید این ساز و کار از نظر سیاسی جوهر بیشتری داشته باشد و اروپایی ها بیش از این در مقابل آمریکا ایستادگی کنند.

وی با تاکید براین نکته که این گونه عمل کردن اروپا برای مقابله با آمریکا اثر زیادی ندارد، گفت: آن ها باید در مقابل واشنگتن محکم باید بایستند و بگویند ما به ایران ایرباس، پژو و سیتروئن صادر می کنیم. اگر اروپایی ها این گونه در مقابل آمریکا مقاومت نداشته باشند رفیق دزد هستند.

حقیقت پور در پایان به اقداماتی که ایران می تواند در مقابل این کم کاری اروپا انجام دهد اشاره کرد و افزود: ما باید به برنامه های خودمان در زمینه هسته ای بازگردیم و در قبال این آبنبات چوبی یک آدامس به آن ها بدهیم نه چیز بیشتری./

پایان پیام/281

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 24 اسفند 1402 با معنی و تفسیر دقیق