20 شکست بزرگ آمریکا در 40 سال گذشته‌


20 شکست بزرگ آمریکا در 40 سال گذشته‌

آمریکا بارها در زمینه‌هاى سیاسى و اقتصادى در سطح بین‌الملل با شکست مواجه شده است. اما شاید بیشترین شکست‌هاى آمریکا را بتوان در مواجهه با انقلاب اسلامى و جریان مقاومتى که با پیروزى انقلاب اسلامى شکل گرفت، لیست کرد در این مجال، فهرست وار به 20 نمونه از مهم‌ترین شکست‌هاى آمریکا از 1979میلادى (یعنى از بهمن 1357) تا کنون اشاره مى‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ،آمریکا بارها در زمینه‌هاى سیاسى و اقتصادى در سطح بین‌الملل با شکست مواجه شده است، اما شاید بیشترین شکست‌هاى آمریکا را بتوان در مواجهه با انقلاب اسلامى و جریان مقاومتى که با پیروزى انقلاب اسلامى شکل گرفت، لیست کرد در این مجال، فهرست وار به 20 نمونه از مهم‌ترین شکست‌هاى آمریکا از 1979میلادى (یعنى از بهمن 1357) تا کنون اشاره مى‌شود.

1. شکست کودتاى ژنرال‌هایزر آمریکایى در آستانه پیروزى انقلاب‌
همزمان با ظهور نشانه‌هاى سقوط پهلوى، آمریکا کوشید با اعزام ژنرال‌هایزر به ایران و انجام کودتاى نظامى، زمام امور را به دست بگیرد. در پى این تصمیم،هایزربى‌درنگ با برنامه‌هاى کاملا سرى در 14 دى 1357 وارد تهران شد. با پخش خبر کودتاى نظامى، امام خمینى با صدور اعلامیه‌اى حکومت نظامى را نامشروع دانستند. به‌دنبال این اعلامیه امام، مردم یک‌باره به خیابان‌ها ریختند و با سنگربندى خیابان‌ها عبور نیروهاى اعزامى ارتش را سد کردند. به فاصله کوتاهى مقر فرماندهان ارتش، نخست‌وزیرى و... به محاصره نیروهاى انقلاب در آمد و ژنرال‌هایزر در طرح خود شکست خورد.

2. رسوایى آمریکا در جریان تسخیر لانه جاسوسى‌
پس از شکست کودتاى‌هایزر و با پیروزى انقلاب اسلامى، آمریکا سعى کرد این‌بار با توسل به سفارت خود در تهران، توطئه‌هاى خود علیه نظام نوپاى جمهورى اسلامى را تحقق بخشد. متعاقب این توطئه‌ها بود که دانشجویان پیرو خط امام سفارت آمریکا در تهران را تسخیر و به عمر این لانه جاسوسى پایان دادند.

3. شکست آمریکا در طبس‌
یکى از راه‌هاى آمریکا براى اعاده حیثیت از دست رفته خود، حمله نظامى به ایران بود. طرحى که در جلسه مشاوران کارتر مورد تصویب قرار گرفت و اجراى آن به برژینسکى، C.I.A و مسؤول پنتاگون سپرده شد. آمریکا از طریق پنتاگون و C.I.A تدارکات گسترده‌اى را براى اجراى عملیات نظامى و آزادى گروگان‌ها و سپس بمباران تهران و کوبیدن مراکز حساس و کلیدى کشور به‌ویژه منزل امام، نخست‌وزیرى، مجلس و... تدارک دیده بودند. طوفان شن سبب شد که هواپیماها و هلیکوپترهاى نظامى آمریکا در صحراى طبس به یکدیگر برخورد کنند و آمریکا شکستى دیگر را متحمل شود.

4. شکستى دیگر براى آمریکا در جریان کودتاى نقاب‌
ستادى در پاریس به رهبرى شاپور بختیار به‌وجود آمد که هدایت کودتاى نقاب (معروف به نوژه) را بر عهده گرفت. آمریکا به کودتاى نقاب امید زیادى بسته بود و آن‌را ضربه نهایى و قطعى بر پیکر نظام جمهورى اسلامى مى‌پنداشت اما طرح کودتاى آمریکا نیز همچون طرح‌هاى قبلى، نتیجه‌اى جز شکست نداشت. اندکى قبل از وقوع کودتا در 20 تیر 1359، خلبانى که یکى از عوامل اصلى کودتا بود، متحول شده و به سراغ آیت‌الله خامنه‌اى (مد ظله العالى) مى‌آید و اسرار کودتا را فاش مى‌کند.

5. ناکامى آمریکا در جنگ تحمیلى‌
پس از شکست کودتاى نقاب، طرح حمله رژیم بعث عراق به ایران روى میز قرار گرفت. آمریکا به‌عنوان یکى از متحدان و حامیان اصلى صدام در طول 8 سال جنگ تحمیلى علیه ایران، انواع کمک‌هاى مادى و نظامى را از رژیم بعث به عمل آورد. بدین ترتیب پیروزى ایران در جنگ تحمیلى، شکستى دیگر را در کارنامه آمریکا به ثبت رسانید.

6. شکست عملیات تحریم تسلیحاتى در دوران جنگ تحمیلى‌
آمریکا در سال 1362 و در حالى که ایران درگیر دفاع از مرزهاى خود در برابر تجاوز بعثیان بود، با هدف کاستن از توان نظامى ایران عملیاتى را آغاز کرد که به عملیات انسداد معروف شد. اما برخلاف انتظار آمریکایى‌ها، ایران توانست این توطئه آمریکا را هم خنثى کند به‌طورى که کشور در دوران جنگ تحمیلى در بسیارى از زمینه‌ها به خودکفایى رسید و جوانان موفق شدند نیازهاى جبهه‌ها را خود تولید کنند.

7. شکست آمریکا در زمینه ابعاد نظامى پرونده هسته‌اى ایران‌
ایالات متحده بارها سعى کرده است که پرونده هسته‌اى ایران را نظامى توصیف کند اما این تلاش‌ها تا کنون نتیجه‌اى نداشته است. آخرین تلاش مربوط به بهمن 1397 است. بلومبرگ گزارش داد به اسنادى دست یافته که نشان مى‌دهد آمریکا در تلاش براى بازگشایى پرونده تحقیقات درباره ابعاد نظامى برنامه هسته‌اى ایران، بار دیگر بابى‌تفاوتى مقام‌هاى آژانس بین‌المللى انرژى اتمى مواجه شده است.

8. جنگ افغانستان‌
این حمله که به بهانه انفجار برج‌هاى دوقلو و از بین بردن القاعده انجام گرفت باعث کشتار و خونریزى و عقب ماندگى بسیار زیاد در افغانستان گردید بهانه ایالات متحده در حمله به افغانستان دستگیرى اعضا القاعده بود، گروهى که خود آمریکا در شکل‌گیرى آن نقش محورى داشت و با حضور آمریکا در این کشور روز به روز قدرت بیشترى گرفت. نتیجه جنگ افغانستان چیزى جز افزایش کشت مواد مخدر، ناامنى فراگیر، رکود و فرقه گرایى و رشد تروریسم نبود و ایالات متحده با هزینه سنگین نظامى و تلفات بالاى جانى با آن مواجه شد و به اهداف مورد نظر خود نرسید.

9. جنگ با عراق در سال 2003
ایالات متحده در سال 2003 و به بهانه نابودى سلاح‌هاى شیمیایى صدام به این کشور حمله‌اى غیر قانونى ترتیب داد. جنگى که کارشناسان از آن به‌عنوان فجیع‌ترین شکست ارتش آمریکا نام مى‌برند، چراکه نه تنها ایالات متحده به اهداف مد نظر خود در آن دست پیدا نکرد، بلکه عراق را تقدیم به رقباى منطقه‌اى همپیمانان خود کرد و حتى نفوذ خود را در آن از دست داد.

10. شکست ائتلاف علیه داعش‌
ایالات متحده به بهانه مبارزه با داعش ائتلافى را تشکیل داد. این ائتلاف جز حملات هوایى پراکنده نتیجه دیگرى در زمینه از بردن داعش نداشت و در نهایت این ائتلاف شکست خورد.

11. شکست در پروژه برکنارى بشار اسد
بى شک برنامه‌ریزى براى سرنگونى دولت بشار اسد را مى‌توان از هدفمندترین اقدامات آمریکا در سالیان اخیر نام برد، اقدامى که با سنگین‌ترین حمایت‌هاى مالى و سیاسى و تجهیزاتى تروریست‌هاى تحت حمایت آمریکا همراه بود و در پایان با شکست آمریکا به پایان رسید.

12. شکست در شوراى امنیت در خصوص حقوق بشر ایران‌
دولت آمریکا اخیرا متحمل شکست سنگینى در شوراى امنیت شد آن هم پس از آن که خواستار برگزارى نشست این شورا براى بررسى (ادعاى آمریکا مبنى) نقض حقوق بشر در ایران در سایه تظاهرات اخیر شده بود، زیرا این نشست بدون اتخاذ تصمیم و صدور قطعنامه خاصى به پایان رسید و بیشتر سخنرانى‌هاى نمایندگان کشورهاى عضو از موضع آمریکا و دخالت‌هایش در امور کشورهاى دیگر انتقاد کردند و خواستار حفظ کامل توافقنامه هسته‌اى با ایران شدند.

13. شکست طرح تابستان داغ‌
آمریکا و متحدینش سعى داشتند با سلسله عملیات‌هایى، تابستان سال 97 در ایران را به تابستانى داغ تبدیل کنند و با حمایت از گروه‌هاى تروریستى عملیات‌هایى را در ایران انجام دهند.مسأله‌اى که با حادثه تروریستى در اهواز به پایان رسید و آمریکا به اهدافش نرسید.

14. شکست در جنگ علیه یمن‌
حمله عربستان علیه یمن که با حمایت‌هاى آمریکا صورت‌گرفته است نتیجه خاصى براى آمریکا در پى نداشته است. بر عکس بسیارى از سیاستمداران آمریکایى و مردم این کشور به‌خاطر حمایت مالى و تسلیحاتى عربستان از دولت این کشور انتقاد کرده‌اند.

15. شکست آمریکا در زمینه حل مسأله فلسطین‌
از زمان تشکیل رژیم صهیونیستى تمام دولت‌هاى آمریکا با مذاکرات و تلاش‌هاى مختلف سعى کردند اختلافات را به زعم خودشان حل نمایند اما این تلاش تا کنون نتیجه‌اى جز آوراگى و کشتار مردم فلسطین در پى نداشت.شکست در تشکیل دولت مستقل فلسطینى در یک جغرافیایى محدود از سرزمین فلسطین درقالب طرح شکست خورده معامله قرن و هم‌چنین عدم استقبال کشورها از انتقال سفارت‌هاى خود از تل آویو به قدس شریف ازجمله شکست‌هاى آشکار آمریکا در سال گذشته بوده است.

16. جنگ لبنان (1982-1984)
در سال 1982 میلادى لبنان با برقرارى آتش‌بس تبدیل به یک دولت مستقل شد. نیروهاى سورى و فلسطینى به همراه اسرائیلى‌ها در رقابتى براى کسب قدرت بودند و از گروه‌هاى مختلف شبه‌نظامى حمایت مى‌کردند. ساختارهاى اجتماعى آن کشور تقریبا از بین رفته بود. «رونالد ریگان» رییس جمهورى وقت آمریکا متعهد به اجراى دستورالعملى براى مشارکت نظامى آمریکا همراه با نیروهاى حافظ صلح چند ملیتى شد. ریگان سیاست آمریکا را تقویت توانایى دولت لبنان براى کنترل، مدیریت و دفاع از استقلال ان کشور اعلام کرد. لبنان اما کشورى بود که هنوز منازعات در آن حل و فصل نشده بود. نیروهاى منطقه‌اى براى کسب موقعیت غالب در آن کشور در رقابت با یکدیگر بودند. نیروهاى سازمان آزادیبخش فلسطین به‌تدریج از لبنان خارج شدند اما نیروهاى ارتش سوریه از خروج از لبنان خوددارى ورزیدند. خشونت‌ها ادامه یافت و نیروهاى دریایى آمریکا هدف حمله نیروهاى حزب‌الله لبنان قرار گرفتند.

17. شکست توطئه‌هاى آمریکا در فتنه 88
بلافاصله بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهورى دهم و با شروع اغتشاشات با اسم رمز «تقلب»، مقامات آمریکایى بار دیگر پروژه براندزى نظام را در دستور کار خود قرار دادند. با دامنه‌دار شدن التهابات بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهورى، پایگاه اینترنتى کامن دریمز به انتشار گزارش پل کریگ رابرتز، سیاستمدار سابق آمریکایى پرداخت که به افشاى نقش دولت آمریکا در طراحى آشوب‌هاى پس از انتخابات در ایران پرداخته بود. اما على‌رغم تلاش‌هاى همه‌جانبه دولت آمریکا براى براندازى نظام در سال 88، تظاهرات میلیونى مردم علیه فتنه‌گران در دى ماه همان سال ضربه سختى بر حیثیت سیاسى آمریکا در عرصه بین‌المللى وارد ساخت. مردم با فریاد «مرگ بر آمریکا» این شکست را در ذهن مقامات آمریکایى هک کردند.

18.شکست پروژه خاورمیانه‌اى آمریکا
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه 28 آذرماه دستور خروج تمام 2 هزار نیروى نظامى آمریکا از سوریه را صادر کرد. در واقع خروج نظامیان آمریکایى از سوریه در حالى است که مقامات آمریکایى بارها اعلام کرده بودند تا زمانى که ایران در سوریه حضور داشته باشد سوریه را ترک نخواهند کرد. این مسأله یکى از بزرگترین شکست سیاست‌هاى منطقه‌اى آمریکا به شمار مى‌رود.

19.ناکامى در برابر حزب‌الله لبنان‌
آمریکا تلاش‌هاى زیادى براى تحریم حزب‌الله لبنان و جلوگیرى این حزب از تسلط بر موشک‌هاى دقیق و نقطه زن به عمل آورد. اما در نهایت بر خلاف پیش بینى رژیم صهیونیستى و آمریکا، حزب‌الله لبنان بیش از 150 هزار موشک استراتژیک در اختیار دارد و این به‌معناى شکست سیاست‌هاى آمریکا در مورد محور مقاومت است.

20.شکست زودهنگام اجلاس ورشو
اجلاس ورشو قرار است علیه ایران در فوریه 2019 برگزار شود. آنچه آمریکایى‌ها با برپایى اجلاس ورشو لهستان دنبالش هستند، تاکنون محقق نشده است. کشورهاى بزرگ مانند روسیه، چین، هندوستان و حتى شرکاى صمیمى آمریکا مانند اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبى، کویت، قطر و ترکیه نیز اعلام کرده‌اند در اجلاس ضد ایرانى ورشو شرکت نمى‌کنند.

نتیجه‌
در واقع بررسى تاریخ آمریکا نشان دهنده شکست‌هاى زیادى است که دستگاه تبلیغاتى غرب سعى در مخفى کردن آن‌ها دارد.هارلان اولمان، افسر سابق نیروى دریایى آمریکا، در کتاب خاطرات خود نوشته است: هرگاه در تاریخ آمریکا، سربازان آمریکایى به جنگى فرستاده شده‌اند که آرمانى عادلانه نداشته، ما در آن جنگ شکست خورده‌ایم. اولمان به جنگ‌هاى ویتنام و جنگ دوم عراق اشاره مى‌کند.

وى جنگ ویتنام را شکستى خفت‌بار براى آمریکا مى‌خواند که در آن دست کم 58هزار سرباز آمریکایى کشته شدند. مداخلات کوچک‌تر آمریکا در بیروت، گرانادا و لیبى نیز با شکست مواجه شد. مداخله آمریکا در افغانستان که به جنگ افغانستان معروف شده است، همچنان ادامه دارد و هیچ پایانى براى آن قابل تصور نیست.

یادداشت از محسن رحمانی واسوکلایی

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی