مخفی‌کاری ترامپ در انتقال محموله بزرگ پلوتونیوم به پایگاه امنیت هسته‌ای نوادا


مخفی‌کاری ترامپ در انتقال محموله بزرگ پلوتونیوم به پایگاه امنیت هسته‌ای نوادا

دولت آمریکا به طور محرمانه و مخفیانه یک محموله بزرگ پلوتونیوم را از پایگاهی در کارولینای جنوبی به نوادا منتقل کرده است.

مخفی‌کاری ترامپ در انتقال محموله بزرگ پلوتونیوم به پایگاه امنیت هسته‌ای نوادابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاش کرد، این دولت به طور محرمانه یک محموله بزرگ پلوتونیوم را از پایگاهی در کارولینای جنوبی که در جریان جنگ سرد، مواد رادیواکتیو برای بمب هسته‌ای تولید می‌کرد، به نوادا منتقل کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا از طرف اداره امنیت ملی هسته‌ای وزارت انرژی این کشور در اخطاریه صادره از دادگاهی در نوادا اعلام کرد که انتقال این محموله نیم تُنی (یک هزار و ۱۰۰ پوندی) را فاش می‌کند چرا که زمان کافی پس از انتقال آن برای حفظ امنیت ملی گذشته است. انتقال این محموله پیش از نوامبر ۲۰۱۸ صورت گرفته است.

وزارت انرژی آمریکا اوت گذشته اعلام کرد دادگاهی در نوادا در حال بررسی تلاش مقامات این ایالت برای متوقف کردن انتقال محموله‌های برنامه ریزی شده یک تُنی پلوتونیوم از کارولینای جنوبی است.

این محموله پلوتونیوم از راکتور-کی در پایگاه ساوانا ریور- قدیمی‌ترین راکتور این پایگاه به یکی از تاسیسات واقع در پایگاه امنیت هسته‌ای نوادا واقع در حدود ۱۱۳ کیلومتری شمال لاس وگاس منتقل شد. افشای این خبر خشم سیاستمداران ایالت نوادا را برانگیخت، ایالتی کم جمعیت که دولت فدرال از مدت‌ها قبل خواستار انباشت زباله‌های هسته‌ای در آنجا است.

جکی روزن از سناتور‌های دموکرات آمریکا در این خصوص گفت: اداره امنیت ملی هسته‌ای NNSA دادگاه فدرال را در اقدامی "فریبکارانه و غیراخلاقی" گمراه کرد و سلامت و ایمنی هزاران نفر از شهروندان نوادایی و آمریکایی را که در فاصله نزدیکی از مسیر‌های انتقال این محموله زندگی می‌کنند به مخاطره می‌اندازد.

وی گفت: او و دیگر سیاستمداران این ایالت آماده اتخاذ اقداماتی علیه اداره امنیت ملی هسته‌ای آمریکا هستند.

دینا تایتس دیگر نماینده دموکرات نوادا نیز اعلام کرد این محموله‌ها در واقع موجب تشدید مخالفت‌ها با انباشت سوخت مصرفی در نیروگاه برق هسته‌ای در کوهستان یوکا نوادا می‌شود، طرحی که میلیارد‌ها دلار برای آن صرف شده است و باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا آن را تعطیل کرد.

اداره امنیت ملی هسته‌ای NNSA آمریکا اعلام کرد به دلایل امنیتی در آستانه انتقال این محموله هیچ اطلاع عمومی صورت نگرفت و مسیر اصلی انتقال آن نیز فاش نشد. این اداره همچنین به این موضوع اشاره نکرد که چه زمانی این محموله منتقل شده به جز این که زمان آن قبل از نوامبر ۲۰۱۸ بوده است.

آمریکا پایگاه ساوانا ریور را در دهه ۱۹۵۰ به منظور تولید مواد اصلی برای تسلیحات هسته‌ای عمدتا تریتیوم و پلوتونیوم ۲۳۹ احداث کرد. دولت آمریکا اکتبر گذشته طرح‌ها برای تبدیل ۳۴ تن پلوتونیوم به اکسید ترکیبی یا سوخت ام او اِکس MOX را برای راکتور برق هسته‌ای که هرگز در آمریکا ساخته نشد، لغو کرد. دولت ترامپ همانند دولت باراک اوباما خواستار رقیق سازی و دفن پلوتونیوم، به طور بالقوه در نیومکزیکو است.

انتهای پیام/

انتقال نیم تُن پلوتونیوم به نوادای آمریکا


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


از نظر روحی سرسخت‌تر از آدم‌های معمولی هستید، اگر این 7 مورد را در زندگی تجربه کرده‌اید