ترخیض خودروها در انتظار ابلاغ وزارت صنعت


ترخیض خودروها در انتظار ابلاغ وزارت صنعت

پس از مصوبه هیئت دولت برای تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرکات حالا رییس گمرک ایران اعلام کرده است که اجرایی شدن مصوبه هیئت وزیران منوط به تصمیم وزارت صمت و اعلام نتیجه بازنگری تاریخ ورود خودرو‌ها به گمرک است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، حجم بالایی از خودرو که از سال گذشته وارد کشور شده بود در پی اعلام ممنوعیت واردات خودرو به کشور در گمرکات دپو شد و مشکلاتی ایجاد کرد که باعث شد هیات وزیران برای حل این موضوع مصوبه ای را برای رفع بلاتکلیفی خودروهای وارداتی ثبت سفارش نشده در گمرک داشته است.

هیات وزیران در مصوبه ای با رفع بلاتکلیفی خودروهای وارداتی ثبت سفارش نشده در گمرک اعلام کرده است: «ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری که دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری – صنعتی یا ویژه اقتصادی هستند، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی منعی ندارد.

بر اساس این مصوبه هیات دولت که شانزدهم دی ماه «اسحاق جهانگیری» برای اجرا ابلاغ کرد، کل ثبت سفارش های قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) بر اساس مصوبه هیات وزیران لغو می شود. خودروهایی که تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تامین ارز شده اند، با پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه سنا در روز ترخیص، با ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص هستند. هر نوع تخصیص ارز جدید برای این ثبت سفارش ها ممنوع است.»

مصوبه هیات وزیران اضافه کرده است: «خودروهای با ارزش بیش از 40 هزار دلار با محاسبه و پرداخت 40 واحد درصد سود بازرگانی، مازاد بر ماخذ حقوق ورودی مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات، بر اساس شرایط بند نخست این تصویب نامه قابل ثبت سفارش و ترخیص است.»

حالا پس از این اعلام رییس گمرک ایران اعلام کرده است که اجرایی شدن مصوبه هیئت وزیران منوط به تصمیم وزارت صمت و اعلام نتیجه بازنگری تاریخ ورود خودرو‌ها به گمرک است.

روابط عمومی گمرک ایران به نقل از «مهدی میراشرفی» نوشته است: «ترخیص خودرو‌های وارداتی پس از مشخص شدن سازوکار اجرایی مصوبه دولت و همچنین اعلام زمان مورد توافق ثبت سفارش این خودرو‌ها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرا می شود.»

رئیس گمرک ایران درباره ترخیص خودرو‌های معطل مانده در گمرک گفت: «در این حوزه هیئت وزیران مصوبه‌ای به تصویب رسانده که اجرایی شدن آن منوط به این است که صمت سازوکار اجرایی آن را ایجاد و تاریخ ورود خودرو‌ها را مورد بازنگری قرار دهد.»

یادآور می شود: ماجرای خودروهای وارداتی ثبت سفارش نشده در گمرک سال گذشته پس از چندماه بسته بودن ثبت سفارش خودرو، زمزمه باز شدن مجدد دوازه های گمرک کشور آغاز شد. خبری که باعث شد فعالان بازار و شرکت های وارد کننده اقدام به خرید خودرو و حمل آن به گمرک کنند اقدامی که توسط برخی خریداران قبل از باز شدن رسمی سایت ثبت سفارش انجام شد.

این اقدام باعث شد تعداد زیادی خودرو که هنوز مجوز ثبت سفارش آنها صادر نشده بود به گمرک وارد شود در حالی که پول آنها از سوی وارد کنندگان به طرف خارجی پرداخت شده است. در ادامه پس از آن که ممنوعیت واردات خودرو از ابتدای سال جاری مطرح شد دیگر خریداران نمی توانستند خودروهای خریداری شده خود را به طرف خارجی برگردانند و این خودروها در گمرکات کشور دپو شد./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک