سردرگمی میزبان نشست ضد ایرانی


سردرگمی میزبان نشست ضد ایرانی

دو روز پس از آن‌که وزیر خارجه لهستان گفت تصمیم بر این است که ایران به نشست ورشو دعوت نشود، رئیس جمهور این کشور گفت که دولت وی هنوز در این مورد تصمیم نگرفته است.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، رئیس جمهور لهستان گزینه دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس ورشو را گزینه مفتوحی دانست.

آندرزیج دودا روز چهارشنبه تصریح کرد که دولتش تا این لحظه تصمیم قطعی در مورد دعوت از ایران اتخاذ نکرده است.

پیش تر وزیر خارجه لهستان دعوت از ایران را با این ادعا که صحبت های مسئولان این کشور ممکن است روند «آرام» برگزاری کنفرانس را تهدید کند، منتفی دانسته بود.

در همین حال مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که در داووس سوئیس به سر می برد با تاکید بر شکل دادن یک «ائتلاف جهانی» علیه حکومت ایران به این کنفرانس که به میزبانی مشترک کشورش و لهستان برگزار خواهد شد، اشاره کرده و هدف آنرا ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه عنوان کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جاناتان کوهن، معاون سفیر آمریکا در شورای امنیت، نیز در جلسه شورای امنیت گفت که در نشست ورشو قرار است درباره ابعاد برجام هم تبادل نظر شود.

او این نشست را «یک همفکری در جهت ترسیم سازوکار امنیتی قوی‌تر» برای خاورمیانه توصیف کرد و گفت که طی این کنفرانس جلساتی در مورد بحران‌های انسانی سوریه و یمن، توسعه موشکی، افراط‌گرایی و امنیت سایبری در خاورمیانه برگزار خواهد شد.

در همین حال، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، پس از اظهارات کوهن، خطاب به شورای امنیت گفت که مسکو «دوست دارد که باور کند این کنفرانس تنها یک کشور مشخص را هدف نگرفته» اما این سؤال را مطرح کرد که «چرا ایران به این کنفرانس دعوت نشده؟ کشوری که یکی از قابل توجه‌ترین و بزرگ‌ترین کشورهای منطقه است».

شبکه ده تلویزیون اسرائیل پیش از این خبر داده که بنیامین نتانیاهو، در سِمت وزیر خارجه اسرائیل، به کنفرانس بین المللی ورشو دعوت شده است.

بر اساس این گزارش، افزون بر وزیران خارجه مصر و اردن، که کشورشان با اسرائیل روابط کامل سیاسی دارند، وزیران خارجه عربستان، بحرین، امارات متحده عربی، مراکش و چند کشور دیگر نیز به کنفرانس لهستان دعوت شده‌اند.

این در حالیست که هنوز موضع برخی کشورهای اروپایی در خصوص شرکت در این نشست روش نیست. پیش تر فدریکا موگرینی گفته بود امکان حضور در نشست ورشو را نخواهد داشت.

به رغم تبلیغات گسترده آمریکا و اسرائیل درباره نشست ورشو، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت: انتقادات از نشست ورشو موجب شده برخی از دیپلمات‌های اروپایی احتمال لغو این نشست را بدهند. به نظر آنها ممکن است پمپئو به دلیل پایین بودن میزان مشارکت کشورها یا حضور آن‌ها با مقامات رده پایین، در دقایق آخر این نشست را لغو کند.

پیش از این، روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز نوشته بود: با وجود آنکه واشنگتن تلاش زیادی را برای گردهم آوردن ۷۰ رهبر جهان در پایتخت لهستان دارد، اما حتی در موفقیت این کشور برای تشکل ائتلاف عربی ضد ایرانی هم شک وتردید های زیادی وجود دارد. مشکل بزرگ مقابل کنفرانس ورشو آن است که هیچ کس حاضر نیست سیاست های پر هرج ومرج و مطرود ترامپ را در خاورمیانه فراموش کند.

به نوشته هاآرتص، شاید تنها دستاورد کنفرانس ضد ایرانی آمریکا در لهستان در ماه آینده، عکس های یادگاری بیشتر نتانیاهو با شخصیت های مختلف جهان باشد.

106

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)