دومین مناظره زاکانی و تاج زاده


دومین مناظره زاکانی و تاج زاده

دومین مناظره علیرضا زاکانی با مصطفی تاجزاده در مجتمع شهدای انقلاب برگزار شد

دومین مناظره زاکانی و تاج زادهبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ مصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات در مناظره با علیرضا زاکانی نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مجتمع شهدای انقلاب گفت: ما انقلاب کردیم که مناظره باشد و این نظام آن قدر کوچک نیست که از یک گروه تروریستی نگرانی به خود راه دهد.

وی افزود: من درخصوص مناظره قبلی سه عذرخواهی بدهکارم نخست از خانواده سعید زینالی عذر می‌خواهم که نامی از ایشان نبردم، دوم از دانشجویان دانشگاه تبریز عذرخواهی می‌کنم که نام آن‌ها را که همپای دانشجویان تهران اعتراض کردند نیاوردم و سوم از همه کسانی که نامشان برده شد، اما فرصتی برای شنیدن حرف هایشان به آن‌ها داده نشد عذرخواهی می‌کنم.

تاجزاده گفت: در مناظره قبل به این اشتراک نظر رسیدیم که نیروی انتظامی و لباس شخصی‌ها رفتار مخربی در وقایع سال ۷۸ داشتند.

وی با اشاره به محل برگزاری مناظره که محل کار شهید بهشتی بود، افزود: بهشتی مرد مناظره بود و ما در چند روز گذشته شاهد دو پدیده زیبا و زشت بودیم؛ آنچه زیبا بود مناظره زاکانی و تاجزاده بود و آنچه زشت بود اعتراف گیری‌های بخشی بود که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد که به مصلحت نیست و مردم هم از آن راضی نیستند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: اعتراف گیری از قرون وسطی به دوره مدرن رسید و نمادش هم استالین بود و ما انقلاب کردیم که مناظره باشد و این نظام آن قدر کوچک نیست که از یک گروه تروریستی نگرانی به خود راه دهد، ما طرفدار گفتگو هستیم از بازجو‌ها در اوین تا مقامات کاخ سفید در آمریکا.

وی گفت: از سال ۸۴ تمام تبلیغات دروغ اصولگرایان بر این بود که من در این انتخابات تقلب کردم درحالیکه استنادشان برای این تبلیغات هم همان صندوقی بود که می‌گفتند رایش صفر است.

تاجزاده افزود: سال ۹۴ از آقای باهنر می‌پرسند که چرا در انتخابات شرکت نمی‌کنی؟ می‌دانی شکست می‌خوری؟ او پاسخ می‌دهد که در مجلس ششم مطمئن بودیم که اصلاح طلبان برنده خواهند بود، اما مجلس دهم را مطمئن بودیم که اصولگرایان می‌برند و بود و نبود باهنر فرقی نداشت.

وی با بیان اینکه با وجود اینکه در انتخابات مجلس ششم مطمئن بودند می‌بازند، سه ماه کشور را معطل نگه داشتند گفت: محمدرضا خاتمی کلامی در خصوص انتخابات حرف بزند سریعا دادگاه تشکیل می‌دهند، اما آقای شریعتمداری مرا آقای تقلب خطاب کرد و هیچ گاه دادگاهی به آن ورود نمی‌کند؛ آن‌ها مصونیت کامل دارند هرچه می‌خواهند بگویند و برخورد فقط با ما صورت می‌گیرد.

تاجزاده با اشاره به مناظره قبل با بیان اینکه من چند سوال هم از جلسه قبل از آقای زاکانی داشتم، چون ایشان آزادیخواه هستند و ما دیکتاتور، افزود: ایشان نظرشان را در مورد توقیف فله‌ای مطبوعات بگویند و دوم در مورد نظارت استصوابی و لغوش توضیح دهند. سوال بعدی هم اینکه ایشان آیا مدافع انتخابات آزاد هست یا خیر؟

وی افزود: سوال کردم که بفرمایند وضعیت لباس شخصی‌ها با همه جنایتی کردند چیست؟ چهارم هم قاتل عزت ابراهیم نژاد چه شد؟ ایشان گفتند چند نیروی انتظامی در ۷۸ کشته شدند، اسم آن افراد را بگویند و درباره پخش اعترافات اخیر نیز توضیح دهند.

زاکانی: کوی دانشگاه سناریویی برای فراموشی قتل‌های زنجیره‌ای

زاکانی نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: حوادثی که منجر به کوی دانشگاه شد سناریویی برای به فراموشی سپردن قتل‌های زنجیره‌ای بود.

وی همچنین افزود: آقای تاج‌زاده بگوید چرا از اسماعیل بخشی کذّاب دفاع می‌کند.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری مناظره در یادمان شهدای هفت تیر گفت: خوب است با بازخوانی آن ایام، نقاب از چهره نفاق عصر خود برداریم.

زاکانی افزود: مناظره نخست من و آقای تاج‌زاده از اتفاقات شیرین روز‌های اخیر است‌ ای کاش رسانه ملی هم امکان پخش این مناظرات را پیدا می‌کرد.

وی گفت: اسماعیل بخشی توسط وزارت اطلاعات دولت دوستان آقای تاج‌زاده دستگیر شد و بعد قوه قضائیه مشخص کرد که ادعا‌های وی دروغ بوده است؛ آقای تاج‌زاده بگوید که آیا از فرد کذاب دفاع می‌کند؟

نمایده سابق مجلس، دستگیری مرضیه هاشمی را اتفاق زشت روز‌های اخیر دانست و افزود: این اتفاق، نمایش رسوایی آرمانشهر غرب‌گرا‌های داخلی بود و مشخص کرد آمریکا چطور مدافع حقوق سیاه‌پوستان و مسلمانان است.

زاکانی گفت: آقای تاج‌زاده صریحاً نظرش را درباره آمریکا بگوید؛ اینکه آیا وی آمریکا را دشمن ما می‌داند یا خیر؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ارائه سند گزارش دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی در زمان خاتمی درباره حوادث کوی دانشگاه افزود: در این گزارش به صراحت آمده که گزارش اولیه‌ای که درباره کوی دانشگاه منتشر شده و آقای تاج‌زاده هم به آن استناد کرد، ناقص بوده است.

زاکانی درباره لباس‌شخصی‌ها گفت: امثال شیرین عبادی و امیرفرشید ابراهیمی کجا هستند؟ این‌ها مگر به خارج از کشور فرار نکردند؟ منشاء لباس‌شخصی‌ها را باید در اینجا جست.

وی در جمع‌بندی بحث خود درباره کوی دانشگاه تهران گفت: حوادث کوی دانشگاه در سال ۷۸، کاملاً سناریویی طراحی شده برای فراموش شدن قتل‌های زنجیره‌ای بود که دوستان آقای تاج‌زاده راه انداختند.

اصلاح طلبان بیشترین استفاده از حکم حکومتی را کرده‌اند

علیرضا زاکانی با بیان اینکه انتخابات مجلس ششم یک فاجعه بود، گفت: اصلاح‌طلبان بیشترین استفاده از حکم حکومتی را کرده‌اند.

مصطفی تاج زاده افزود: آقای زاکانی هم لباس شخصی‌ها و هم نیروی انتظامی هر دو را محکوم کرد، اما در مورد سوم یعنی دانشجویان اختلاف نظر وجود دارد و بدون هیچ سندی می‌گوید دانشجو‌ها با سناریویی طراحی و سازماندهی شده در سال ۷۸ عمل کردند همه آشوب‌ها به یک ستاد بر می‌گردد و اگر کسی دنبال دلیل است دنبال این ستاد برود.

وی گفت: اشکال دوستان این است که دائم قضیه را اصلاح‌طلب - اصولگرا می‌کنند، ولی یادشان می‌رود که ممکن است اتفاق بدتری بیفتد.

تاجزاده افزود: معاون وقت اطلاعات نیروی انتظامی در سال ۷۸ بعد از اینکه از او خواستم تا پرونده عزت ابراهیم نژاد را پیگیری کند، تا جایی پیگیری کرد، ولی بعد از مدتی گفت که دیگر نمی‌تواند این کار را انجام دهد؛ علتش را هم رسیدن پرونده به جایی عنوان کرد که او دیگر قادر به پیگیری آن نیست.

در ادامه نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به تاج‌زاده گفت: شما نگفتید که قتل‌های زنجیره‌ای چه شد؟ کشور مگر در آن زمان دست شما نبوده؟ این چیزی است که نمی‌شود از آن گذشت کرد؛ جنایتی در این مملکت رخ داده و رهبری هم گفته‌اند که تا آخر ماجرا باید مشخص شود.

وی افزود: وزارت اطلاعات هم اکنون دست شماست؛ بگویید چه شد و چرا عده‌ای بی‌گناه کشته شدند؟ هدف فقط برای بدبین کردن مردم از نظام بود که کار دوستان آقای تاج‌زاده است.

زاکانی با بیان اینکه انتخابات مجلس ششم یک فاجعه بود و در نهایت با حکم حکومتی توانستید آن را پشت سر بگذارید، گفت: بیشترین استفاده از حکم حکومتی را هم اصلاح‌طلبان کرده‌اند.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: جالب است که آقای تاج‌زاده، سخن آقای شریعتمداری که در روزنامه کیهان به وی گفته آقای تقلب را با سخن محمدرضا خاتمی که هشت میلیون رای انتخابات ۸۸ را تقلب دانسته و اصل نظام را زیر سوال برده، یکی می‌داند.

زاکانی درباره اعترافات اسماعیل بخشی گفت: اگر کسی جنایتی کرده و دروغی گفته باشد و کسانی به مردم بگویند این حرفی که روی شما اثر گذاشته، دروغ بوده، این خوب است یا بد؟

وی با بیان اینکه نظارت استصوابی از اول انقلاب بوده است، به نامه آیت‌الله صافی درباره صلاحیت نداشتن تعدادی از افراد برای انتخابات اشاره کرد و افزود: نامه حضرت امام به آقای محتشمی، بزرگترین سند برای نظارت استصوابی است؛ آقای تاج‌زاده بگویید امام را قبول دارید یا خیر؟

زاکانی با اشاره به ترور سعید حجاریان گفت: کسی که حجاریان را ترور کرد؛ یعنی سعید عسکر، سال ۸۸ به‌همراه پدرش در ستاد موسوی بود.

وی تاکید کرد: مشکل شما قانون‌شکنی است، همیشه قبل از انتخابات‌ها، سخن از تقلب به‌میان آورده‌اید؛ اولین بار هم آقای هاشمی در خطبه‌های نمازجمعه از تقلب حرف زد نه حداد عادل.

زاکانی افزود: شما همیشه با رمز تقلب جلو آمدید و اگر پیروز شدید، انتخابات را درست دانستید؛ در غیر اینصورت می‌گویید تقلب شده است و امثال شما هرموقع در حاکمیت بوده‌اند علیه اسلامیت نظام تاخته‌اند و هر وقت بیرون از حاکمیت بوده‌اند، علیه جمهوریت نظام قیام کرده‌اند مگر دوستان شما نمی‌گفتند علیه خدا هم می‌شود کف خیابان آمد؟

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه شما نگفتید امام را قبول دارید یا نه، افزود: پرسش‌ها را با خاطره جواب ندهید و لحن من هم لحن بازجویی نیست و دوستانه دارم سوال می‌پرسم.

زاکانی گفت: اینکه شما را به چه جرمی دستگیر کرده‌اند، باید به بیانیه سال ۸۷ سازمان مجاهدین برگردید که به هیچ کدام از مراحل انتخابات نمی‌شود اعتماد کرد.

وی به جزوه تاملات راهبردی سیاسی حزب مشارکت اشاره کرد و گفت: این جزوه، مانیفست براندازانه است که دیکتاتوری نوین و تجزیه ایران را دنبال می‌کرد چیزی که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند.

زاکانی افزود: اگر می‌گویید روز بیست و سوم خرداد دستگیر شده‌ام، این عقل را برای نیرو‌های امنیتی قائل بشوید ک جریانات را از قبل رصد و ریشه مسائل را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه نظام حاضر بود به موسوی و کروبی تریبون بدهد، به مصاحبه ضرغامی؛ رئیس اسبق صداوسیما اشاره کرد و گفت: آقای ضرغامی گفته است که ما حاضر بودیم که تریبون را به شکل مناظره در اختیار موسوی و کروبی قرار دهیم، اما قبول نکردند.

تاجزاده نیز در ادامه مناظره گفت: همین جا از سخنگوی شورای نگهبان نیز دعوت می کنم تا معلوم شود که شورای نگهبان با نظارت استصوابی چه کرده است، آنجا مشخص می‌شود چرا مکاتبات ما منتشر نشد.

وی افزود: به خاطر یک بار مجوز ندادن به ما چند بار دیکتاتور می گویند این درحالی است که ما تمام تظاهرات را مجوز دادیم و فقط آن یک بار بود که امنیت تامین نبود.

تاجزاده گفت: یک بار الله کرم آمد نامه داد که اگر فردا طرفداران کرباسچی به خیابان آمدند ما آن‌ها را می زنیم؛ به ایشان گفتم من این نامه را ندیدم، ولی اگر کاری با آن‌ها بکنید پدرتان را در می‌آورم، نامه را بردند و رفتند و تظاهرات را هم برهم نزدند.

وی افزود: در همه سال‌ها از جمله سال ۸۸ با بازجو‌ها بحث داشتم و می‌گفتم چرا اجازه تظاهرات نمی‌دهید مشکل اینجاست کسانی که هیچ حقی برای مخالف قائل نیستند، می‌شوند آزادی خواه و ما دیکتاتور، این نگاه دوگانه به کشور آسیب می‌زند.

وی با بیان اینکه در خصوص تایید صلاحیت ملی مذهبی‌ها از دفتر رهبری تماس گرفتند که چرا این افراد تایید شده‌اند، گفت: من در گزارشی گفتم قبل از اینکه ما سر کار بیاییم شش مرجع صلاحیت تعدادی از این افراد را تایید کردند که خودشان نیامدند.

تاجزاده افزود: در سال ۷۸، من در جلسه سه‌شنبه شورای عالی امنیت بودم و در آن گفتیم نیروی انتظامی می‌تواند امنیت دربی را تامین کند به فرض اینکه ما یک بار به ناحق به شما اجازه ندادیم تا تظاهرات تان برگزار شود، شما که بار‌ها اجازه ندادید.

زاکانی هم خطاب به تاجزاده گفت: شما اعتراف کردید که تقلب نشده، اما هیچ‌گاه جسارت نداشتید این را به مردم اعلام کنید.

وی با اشاره به کتاب سایه عقاب‌ها که سال ۸۴ منتشر شد، افزود: اقای مک کین در این کتاب می‌گوید احتمالاً رنگ انقلابی که قرار است صورت پذیرد، سبز خواهد بود؛ دشمن از سال ۸۴ رنگ شما را هم مشخص کرده چرا از زیر بار مسئولیت فرار می‌کنید؟

نماینده سابق مجلس با اشاره به سخنان تاج‌زاده درباره نهاد‌های مختلف گفت: من سخنگوی قوه قضائیه و سپاه نیستم؛ شما باید با خودشان صحبت کنید.

وی دیدار خود با رهبر انقلاب را مورد اشاره قرار داد و گفت: رهبر انقلاب در آن دیدار، اسم بردن از افراد در مناظرات را زیر سوال بردند و گفتند من شنیده بودم که آقای احمدی‌نژاد قرار است در مناطره اسم افراد را بیاورند و به او گفتم این کار را نکند، اما در نهایت اسم برد.

زاکانی با بیان اینکه شما در سال ۸۸ به دنبال کودتا و براندازی بودید،افزود: شما هر جا که آمریکا کم می‌آورد، به کمک آن می‌شتابید.

وی گفت: آقای تاج‌زاده بگوید چقدر برای عدالت وقت گذاشته است و چه نسبتی با مفسدین دارد؟ ایشان جلسه قبل گفتند من درباره محاکمه فریدون و جهانگیری و برخی دیگر، توییت زده‌ام؛ این را بدانید که همه این افراد از من شکایت کرده‌اند و من تبریه شده‌ام؛ لذا خسته نباشید؛ سهم مبارزه شما با فساد یک توییت است.

زاکانی با نشان دادن تصویر ملاقات حسین فریدون و تاج‌زاده افزود: وقتی حسین فریدون نزد شما می‌آید شما با حالت خاصی با او روبه‌رو می‌شوید.

وی گفت: چرا حسین فریدون به کسی که در افراد کاخ سعادت‌آباد مشغول خانه‌سازی است فشار می‌آورد و می‌گوید باید آن را با قیمت پایین به من بفروشی؟ بعد هم نامه می‌دهد که این فرد و خانواده‌اش را راه ندهید، درحالی که این فرد یک شخص کاملاً عادی و شهروند معمولی است.

در ادامه مناظره فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه در مورد شخصیت‌ها چیز‌هایی را برحسب عقل می‌پذیریم و چیز‌هایی دیگر را نمی‌پذیریم، گفت: من به صراحت می‌گویم، بعضی جا‌ها به برخی حرف‌های امام نقد دارم، البته زمانی که امام می‌گوید نظامیان وارد سیاست نشوند، شما شروع به توجیه می‌کنید.

تاجزاده با اشاره به اینکه سردار مشفق قائم مقام قرارگاه ثارالله است، افزود: او در صحبت هایش می‌گوید نظام ۱۸۰ فرصت برای این‌ها فراهم کرده بود و می‌توانستند در یک رقابت به ۱۸۰ کرسی در مجلس دست پیدا کنند. این مجلس هشتم است. فرض کنیم که فرمایش ایشان درست باشد، با چنین شرایطی چه تعداد از این کرسی‌ها را می‌توانیم به دست بیاوریم.

فعال سیاسی اصولگرا خطاب به تاج‌زاده گفت: طرف شما در انتخابات به سیصدهزار رای بیشتر شما تمکین کرد، اما شما به سیزده میلیون رای تمکین نکردید.

وی افزود: نطرسنجی‌های سه موسسه آمریکایی، قبل و بعد از انتخابات ۸۸، رقیب شما را پیروز انتخابات می‌دانست، اما شما مسیر غلطی را رفتید و بهتر است به مردم بگویید اشتباه کردیم.

زاکانی گفت: چرا آقای خاتمی که تلاش کرده بود موسوی و کروبی را به بازشماری صندوق‌ها متمایل کند، این مسائل را عمومی به مردم نمی‌گوید؟ بیاییم با مردم صادق باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند/ 26 همت بدهی بیمه‌ها