برخی خودروها در بازار کشور ما بهدلایل مختلف محبوب شدهاند و با گذشت سالها از طول عمر آنها و پایان تولید، هنوز در بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم با رونق فراوان معامله میشوند. بر خلاف خودروهای چینی که بعد از چند سال پیر و فرسوده میشوند، این خودروهای سن و سال گذشته، همچنان با قدرت به کار خود ادامه میدهند. امروز در سایت چرخان گذری در تاریخ داریم تا با چند محصول قدیمی اما همچنان محبوب آشنا شویم. با ما همراه باشید…
۱- زانتیا
سیتروئن زانتیا یکی از محبوب ترین خودروهای تاریخ ایران است که بنظر میرسد این عشق پایان ناپذیر باقی خواهد ماند. زانتیا در سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ تولید شد اما آنچنان که در ایران محبوب بود در فرانسه محبوب نشد. سایپا در شهریور ۱۳۸۹ بهدلایل مختلف، تولید زانتیا را متوقف کرد که یکی از آنها جایگزین کردن محصول جدید بود که هیچگاه عملی نشد. مشخصات فنی مناسب، شتاب قابل توجه، قابلیتهای دینامیکی خوب، طراحی خشن و زیبا، همچنین برخی از سیستمهای جدید مانند کنترل ارتفاع خودرو، باعث شد تا زانتیا بیشاز بیش محبوب شود.
فرانسه توانست خودرویی را در ایران عرضه کند که با گذشت سالها، همچنان از لحاظ شتاب توانایی رقابت با اکثر خودروهای کمتر از ۱۰۰ را دارد. زانتیا در ایران با موتورهای ۱٫۸ و ۲ لیتری بنزینی عرضه شد. موتور ۱٫۸ لیتری زانتیا توانایی تولید ۱۱۲ اسب بخار قدرت را داشت و شتاب صفر تا صد آن هم کمتر از ۱۲ ثانیه بود. موتور ۲ لیتری زانتیا شرایط بسیار بهتری داشت و با قدرت ۱۳۵ اسب بخار و شتابی در حدود ۱۰ ثانیه جای هیچگونه بحثی را باقی نمیگذاشت. بهره گیری از سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک، زانتیا به خوبی ضربات موجود در مسیر را جذب کرده و سواری نرمی را ارایه میکرد و تواناییهای خاصی مانند حرکت با سه لاستیک همیشه در خاطرهها باقی خواهد ماند.
۲- ماکسیما
نسل چهارم از ماکسیما در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و تقریبا بطور همزمان در پارس خودرو، نیز مونتاژ میشد. تولید این خودرو تا سال ۹۱ بدون وقفه ادامه داشت اما بهدلیل کوچ نیسان از ایران تولید ماکسیما هم متوقف شد. این خودرو با توقف تولید همچنان هم محبوب است و اخیرا قیمت بالایی هم یافته است. این خودرو یک سدان بزرگ لوکس دیفرانسیل جلو است که دارای ابعادی نظیر طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴.۹، ۱.۷۸ و ۱.۴۳ متر است.
نیسان ماکسیما با موتور ۶ سیلندر V شکل با حجم ۳ لیتر و کد VQ30DE در ایران عرضه شد. این موتور تنفس طبیعی دارای بلوک و سرسیلندر تمام آلومینیومی با وزن کم اما قابلیتهای ویژه است. موتور قدرتمند ماکسیما توانایی تولید ۲۲۷ اسب بخار قدرت را در ۶۴۰۰ دور بر دقیقه و ۲۹۱ نیوتون متر گشتاور را در ۳۶۰۰ دور بر دقیقه دارد و در زمان خود بعنوان یکی از قدرتمندترین خودروهای دنیا مطرح بود. قدرت موتور از طریق یک گیربکس ۴ دنده خودکار یا یک گیربکس ۵ دنده دستی به چرخ های جلو انتقال مییابد. شتاب صفر تا صد کیلومتر ماکسیما در مدل دنده دستی ۷.۱ ثانیه و با گیربکس اتوماتیک ۹.۱ ثانیه است. ظاهر زیبا و موتور قدرتمند و کیفیت ساخت بالا در کنار مقاومت بالای بدنه، دلایل محبوبیت ماکسیما قدیمی در بین ایرانیها است.
۳- مگان
نسل دوم رنو مگان از سال ۱۳۸۶ در پارس خودرو مونتاژ شد و چندسالی هست که تولید آن متوقف شده. از لحاظ ظاهری بدنه عضلانی با خصوصیات ظاهری زیبا، باعث شد تا این فراسوی مشهور و معروف در ایران به سرعت محبوب شود. رنو مگان در ایران با دو پیشرانه ۱۶۰۰ سیسی و ۲۰۰۰ سی سی چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه شد. موتور ۱۶۰۰ سیسی توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۵۱ نیوتن متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه را دارد. یک گیربکس ۵ سرعته دستی برای انتقال نیرو به چرخهای جلو بکار گرفته شده که تعویضدنده نرمی دارد. پیشرانه ۲۰۰۰ سیسی نیز توانایی تولید ۱۳۲ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۸۸ نیوتن متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه را دارد و به یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک متصل شده. نمونه اتوماتیک در حدود ۱۳ ثانیه زمان لازم دارد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و در نمونه دستی این زمان به ۱۱ ثانیه میرسد.
خودروهایی قدیمی بازار که هنوز هم محبوباند!
منبع
شاید مقاله های دیگر وب سایت روژان :را هم دوست داشته باشید